Áigejohttin Sámis, Norđrvegr ja máilmmis. Hvilke elementer bør være med i en modell for digitalt læremiddel i samisk historie, der det samiske perspektivet ivaretas i et framtidig produkt?

Skoler som følger det samiske læreplanverket Kunnskapsløftet samisk opplever ofte at tilgang til nye lærebøker og digitale læremidler ikke følger utviklingen i revideringen av stadig nye læreplanverk. Med mer samisk innhold i det norske læreplanverket fra Kunnskapsløftet 2006 og Kunnskapsløftet 2020...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sakshaug, Margrethe
Other Authors: Mathisen, Steinar, Øgrim, Leikny
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Oslomet - storbyuniversitetet 2023
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/3089194
id fthsosloakersoda:oai:oda.oslomet.no:11250/3089194
record_format openpolar
spelling fthsosloakersoda:oai:oda.oslomet.no:11250/3089194 2023-10-09T21:55:47+02:00 Áigejohttin Sámis, Norđrvegr ja máilmmis. Hvilke elementer bør være med i en modell for digitalt læremiddel i samisk historie, der det samiske perspektivet ivaretas i et framtidig produkt? Sakshaug, Margrethe Mathisen, Steinar Øgrim, Leikny 2023 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/3089194 nob nob Oslomet - storbyuniversitetet https://hdl.handle.net/11250/3089194 Master thesis 2023 fthsosloakersoda 2023-09-20T22:40:06Z Skoler som følger det samiske læreplanverket Kunnskapsløftet samisk opplever ofte at tilgang til nye lærebøker og digitale læremidler ikke følger utviklingen i revideringen av stadig nye læreplanverk. Med mer samisk innhold i det norske læreplanverket fra Kunnskapsløftet 2006 og Kunnskapsløftet 2020, etterlyser lærere over hele landet læremidler som kan hjelpe til med undervisning om samisk kultur, historie og språk. Hensikten med denne studien er å utvikle en modell til et digitalt læremiddel i samisk historie. Sammen med elever ønsker jeg å teste spillelementer, digitale verktøy og læringsressurser som kan brukes i et framtidig produkt for elever og lærere både i og utenfor det samiske kjerneområdet. Målet med modellen er at den skal stimulere til motivasjon, dybdelæring og ivareta samisk perspektiv. Metoden i studien er basert på designvitenskapelig forskning, inspirert av aksjonsforskning som tilnærming. Deltakerne i prosjektet har vært meg som deltakende forsker, og 12 elever som følger læreplanen historie, samisk plan i vg2. Elevenes gjennomføringer, testinger og evalueringer av iterasjonene i studien og undervisningsopplegget har bidratt til å finne designelementer til modellen. Modellen vi har kommet fram til, inneholder designelementer som var foreslått av meg, og som elevene selv har foreslått i iterasjonene. Disse har blitt testet ut i løpet av skoleåret, med bakgrunn i ulike emner i historiefaget på vg2. Studien viser at det kan være en styrke at lærerne og elevene er deltagere i designprosessen, spesielt i forhold til det samiske perspektivet. Det har også bidratt til at modellen er godt faglig forankret, og tilpasset målgruppen. I arbeidet videre er målet å finne samarbeidspartnere som kan utvikle modellen til et ferdig digitalt læremiddel i samisk historie: “Áigejohttin Sámis, Norđrvegr ja máilmmis” (Tidsreise Sápmi, Norge og verden). Schools that follow the Knowledge Promotion in Primary and Secondary Education and Training - Sami often experience that new books and digital teaching aids do not ... Master Thesis sami samisk OsloMet (Oslo Metropolitan University): ODA (Open Digital Archive)
institution Open Polar
collection OsloMet (Oslo Metropolitan University): ODA (Open Digital Archive)
op_collection_id fthsosloakersoda
language Norwegian Bokmål
description Skoler som følger det samiske læreplanverket Kunnskapsløftet samisk opplever ofte at tilgang til nye lærebøker og digitale læremidler ikke følger utviklingen i revideringen av stadig nye læreplanverk. Med mer samisk innhold i det norske læreplanverket fra Kunnskapsløftet 2006 og Kunnskapsløftet 2020, etterlyser lærere over hele landet læremidler som kan hjelpe til med undervisning om samisk kultur, historie og språk. Hensikten med denne studien er å utvikle en modell til et digitalt læremiddel i samisk historie. Sammen med elever ønsker jeg å teste spillelementer, digitale verktøy og læringsressurser som kan brukes i et framtidig produkt for elever og lærere både i og utenfor det samiske kjerneområdet. Målet med modellen er at den skal stimulere til motivasjon, dybdelæring og ivareta samisk perspektiv. Metoden i studien er basert på designvitenskapelig forskning, inspirert av aksjonsforskning som tilnærming. Deltakerne i prosjektet har vært meg som deltakende forsker, og 12 elever som følger læreplanen historie, samisk plan i vg2. Elevenes gjennomføringer, testinger og evalueringer av iterasjonene i studien og undervisningsopplegget har bidratt til å finne designelementer til modellen. Modellen vi har kommet fram til, inneholder designelementer som var foreslått av meg, og som elevene selv har foreslått i iterasjonene. Disse har blitt testet ut i løpet av skoleåret, med bakgrunn i ulike emner i historiefaget på vg2. Studien viser at det kan være en styrke at lærerne og elevene er deltagere i designprosessen, spesielt i forhold til det samiske perspektivet. Det har også bidratt til at modellen er godt faglig forankret, og tilpasset målgruppen. I arbeidet videre er målet å finne samarbeidspartnere som kan utvikle modellen til et ferdig digitalt læremiddel i samisk historie: “Áigejohttin Sámis, Norđrvegr ja máilmmis” (Tidsreise Sápmi, Norge og verden). Schools that follow the Knowledge Promotion in Primary and Secondary Education and Training - Sami often experience that new books and digital teaching aids do not ...
author2 Mathisen, Steinar
Øgrim, Leikny
format Master Thesis
author Sakshaug, Margrethe
spellingShingle Sakshaug, Margrethe
Áigejohttin Sámis, Norđrvegr ja máilmmis. Hvilke elementer bør være med i en modell for digitalt læremiddel i samisk historie, der det samiske perspektivet ivaretas i et framtidig produkt?
author_facet Sakshaug, Margrethe
author_sort Sakshaug, Margrethe
title Áigejohttin Sámis, Norđrvegr ja máilmmis. Hvilke elementer bør være med i en modell for digitalt læremiddel i samisk historie, der det samiske perspektivet ivaretas i et framtidig produkt?
title_short Áigejohttin Sámis, Norđrvegr ja máilmmis. Hvilke elementer bør være med i en modell for digitalt læremiddel i samisk historie, der det samiske perspektivet ivaretas i et framtidig produkt?
title_full Áigejohttin Sámis, Norđrvegr ja máilmmis. Hvilke elementer bør være med i en modell for digitalt læremiddel i samisk historie, der det samiske perspektivet ivaretas i et framtidig produkt?
title_fullStr Áigejohttin Sámis, Norđrvegr ja máilmmis. Hvilke elementer bør være med i en modell for digitalt læremiddel i samisk historie, der det samiske perspektivet ivaretas i et framtidig produkt?
title_full_unstemmed Áigejohttin Sámis, Norđrvegr ja máilmmis. Hvilke elementer bør være med i en modell for digitalt læremiddel i samisk historie, der det samiske perspektivet ivaretas i et framtidig produkt?
title_sort áigejohttin sámis, norđrvegr ja máilmmis. hvilke elementer bør være med i en modell for digitalt læremiddel i samisk historie, der det samiske perspektivet ivaretas i et framtidig produkt?
publisher Oslomet - storbyuniversitetet
publishDate 2023
url https://hdl.handle.net/11250/3089194
genre sami
samisk
genre_facet sami
samisk
op_relation https://hdl.handle.net/11250/3089194
_version_ 1779319872594903040