Áigejohttin Sámis, Norđrvegr ja máilmmis. Hvilke elementer bør være med i en modell for digitalt læremiddel i samisk historie, der det samiske perspektivet ivaretas i et framtidig produkt?

Skoler som følger det samiske læreplanverket Kunnskapsløftet samisk opplever ofte at tilgang til nye lærebøker og digitale læremidler ikke følger utviklingen i revideringen av stadig nye læreplanverk. Med mer samisk innhold i det norske læreplanverket fra Kunnskapsløftet 2006 og Kunnskapsløftet 2020...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sakshaug, Margrethe
Other Authors: Mathisen, Steinar, Øgrim, Leikny
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Oslomet - storbyuniversitetet 2023
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/3089194
Description
Summary:Skoler som følger det samiske læreplanverket Kunnskapsløftet samisk opplever ofte at tilgang til nye lærebøker og digitale læremidler ikke følger utviklingen i revideringen av stadig nye læreplanverk. Med mer samisk innhold i det norske læreplanverket fra Kunnskapsløftet 2006 og Kunnskapsløftet 2020, etterlyser lærere over hele landet læremidler som kan hjelpe til med undervisning om samisk kultur, historie og språk. Hensikten med denne studien er å utvikle en modell til et digitalt læremiddel i samisk historie. Sammen med elever ønsker jeg å teste spillelementer, digitale verktøy og læringsressurser som kan brukes i et framtidig produkt for elever og lærere både i og utenfor det samiske kjerneområdet. Målet med modellen er at den skal stimulere til motivasjon, dybdelæring og ivareta samisk perspektiv. Metoden i studien er basert på designvitenskapelig forskning, inspirert av aksjonsforskning som tilnærming. Deltakerne i prosjektet har vært meg som deltakende forsker, og 12 elever som følger læreplanen historie, samisk plan i vg2. Elevenes gjennomføringer, testinger og evalueringer av iterasjonene i studien og undervisningsopplegget har bidratt til å finne designelementer til modellen. Modellen vi har kommet fram til, inneholder designelementer som var foreslått av meg, og som elevene selv har foreslått i iterasjonene. Disse har blitt testet ut i løpet av skoleåret, med bakgrunn i ulike emner i historiefaget på vg2. Studien viser at det kan være en styrke at lærerne og elevene er deltagere i designprosessen, spesielt i forhold til det samiske perspektivet. Det har også bidratt til at modellen er godt faglig forankret, og tilpasset målgruppen. I arbeidet videre er målet å finne samarbeidspartnere som kan utvikle modellen til et ferdig digitalt læremiddel i samisk historie: “Áigejohttin Sámis, Norđrvegr ja máilmmis” (Tidsreise Sápmi, Norge og verden). Schools that follow the Knowledge Promotion in Primary and Secondary Education and Training - Sami often experience that new books and digital teaching aids do not ...