Lærer, du må lære oss å tegne først: En undersøkelse om modellering som undervisningsmetode i tegning

Denne masteravhandlingen undersøker modellering som undervisningsmetode i tegneopplæring ved Grønland voksenopplæringssenter. Undersøkelsen er foretatt blant elever i fengselsundervisningen. Modelleringsmetodene som er brukt i undersøkelsen er mesterlæretegning, videoinstruksjon og støtteark. Målet...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hansen, Bente Myhre
Other Authors: Omtveit, Bibbi, Mathiesen, Ilmi Gutzeit
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: OsloMet - storbyuniversitetet 2022
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/3014846
id fthsosloakersoda:oai:oda.oslomet.no:11250/3014846
record_format openpolar
spelling fthsosloakersoda:oai:oda.oslomet.no:11250/3014846 2023-05-15T16:32:10+02:00 Lærer, du må lære oss å tegne først: En undersøkelse om modellering som undervisningsmetode i tegning Hansen, Bente Myhre Omtveit, Bibbi Mathiesen, Ilmi Gutzeit 2022 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/3014846 nob nob OsloMet - storbyuniversitetet MEST;2022 https://hdl.handle.net/11250/3014846 Tegning Modellering Fagdidaktikk Observasjonslæring Master thesis 2022 fthsosloakersoda 2022-09-07T22:36:10Z Denne masteravhandlingen undersøker modellering som undervisningsmetode i tegneopplæring ved Grønland voksenopplæringssenter. Undersøkelsen er foretatt blant elever i fengselsundervisningen. Modelleringsmetodene som er brukt i undersøkelsen er mesterlæretegning, videoinstruksjon og støtteark. Målet med undersøkelsen er å finne ut om modellering som metode i tegneundervisningen har kvaliteter som gjør den verdt å inkluderes som del av lærerens metoderepertoar innenfor tegning. Problemstillingen undersøkes i en kvalitativ studie der aksjonsforskning av egen undervisning er rammen for undersøkelsen. Følgende problemstilling danner grunnlaget i undersøkelsen: Hvordan kan modellering som undervisningsmetode brukes i tegneopplæring, og hvilken betydning mener voksne elever at modellering har for deres tegneutvikling? Funn fra undersøkelsen drøftes og knyttes til psykologen Albert Banduras teori om modellering. Funnene viser at modellering er en undervisningsmetode som gir et raskt læringsutbytte i grunnleggende tegneopplæring for voksne, og at den egner seg til å introdusere tegning for voksne med lite tegneerfaring. Metodens syntetiske oppbygging og trinnvise systematikk viser seg å forsterke læringen ved at det som modelleres memoreres raskere. Videre er det funnet at selv om elevene tegnet det samme motivet etter lærers modellering, opplevde de mestring og stolthet over egne tegninger. Avhandlingens praktisk estetiske del er en kommentar til undersøkelsen og består av videoanimasjon og lærertegninger som ble modellert for elevene i undersøkelsen. publishedVersion Master Thesis Grønland OsloMet (Oslo Metropolitan University): ODA (Open Digital Archive)
institution Open Polar
collection OsloMet (Oslo Metropolitan University): ODA (Open Digital Archive)
op_collection_id fthsosloakersoda
language Norwegian Bokmål
topic Tegning
Modellering
Fagdidaktikk
Observasjonslæring
spellingShingle Tegning
Modellering
Fagdidaktikk
Observasjonslæring
Hansen, Bente Myhre
Lærer, du må lære oss å tegne først: En undersøkelse om modellering som undervisningsmetode i tegning
topic_facet Tegning
Modellering
Fagdidaktikk
Observasjonslæring
description Denne masteravhandlingen undersøker modellering som undervisningsmetode i tegneopplæring ved Grønland voksenopplæringssenter. Undersøkelsen er foretatt blant elever i fengselsundervisningen. Modelleringsmetodene som er brukt i undersøkelsen er mesterlæretegning, videoinstruksjon og støtteark. Målet med undersøkelsen er å finne ut om modellering som metode i tegneundervisningen har kvaliteter som gjør den verdt å inkluderes som del av lærerens metoderepertoar innenfor tegning. Problemstillingen undersøkes i en kvalitativ studie der aksjonsforskning av egen undervisning er rammen for undersøkelsen. Følgende problemstilling danner grunnlaget i undersøkelsen: Hvordan kan modellering som undervisningsmetode brukes i tegneopplæring, og hvilken betydning mener voksne elever at modellering har for deres tegneutvikling? Funn fra undersøkelsen drøftes og knyttes til psykologen Albert Banduras teori om modellering. Funnene viser at modellering er en undervisningsmetode som gir et raskt læringsutbytte i grunnleggende tegneopplæring for voksne, og at den egner seg til å introdusere tegning for voksne med lite tegneerfaring. Metodens syntetiske oppbygging og trinnvise systematikk viser seg å forsterke læringen ved at det som modelleres memoreres raskere. Videre er det funnet at selv om elevene tegnet det samme motivet etter lærers modellering, opplevde de mestring og stolthet over egne tegninger. Avhandlingens praktisk estetiske del er en kommentar til undersøkelsen og består av videoanimasjon og lærertegninger som ble modellert for elevene i undersøkelsen. publishedVersion
author2 Omtveit, Bibbi
Mathiesen, Ilmi Gutzeit
format Master Thesis
author Hansen, Bente Myhre
author_facet Hansen, Bente Myhre
author_sort Hansen, Bente Myhre
title Lærer, du må lære oss å tegne først: En undersøkelse om modellering som undervisningsmetode i tegning
title_short Lærer, du må lære oss å tegne først: En undersøkelse om modellering som undervisningsmetode i tegning
title_full Lærer, du må lære oss å tegne først: En undersøkelse om modellering som undervisningsmetode i tegning
title_fullStr Lærer, du må lære oss å tegne først: En undersøkelse om modellering som undervisningsmetode i tegning
title_full_unstemmed Lærer, du må lære oss å tegne først: En undersøkelse om modellering som undervisningsmetode i tegning
title_sort lærer, du må lære oss å tegne først: en undersøkelse om modellering som undervisningsmetode i tegning
publisher OsloMet - storbyuniversitetet
publishDate 2022
url https://hdl.handle.net/11250/3014846
genre Grønland
genre_facet Grønland
op_relation MEST;2022
https://hdl.handle.net/11250/3014846
_version_ 1766021925232967680