Lærer, du må lære oss å tegne først: En undersøkelse om modellering som undervisningsmetode i tegning
Denne masteravhandlingen undersøker modellering som undervisningsmetode i tegneopplæring ved Grønland voksenopplæringssenter. Undersøkelsen er foretatt blant elever i fengselsundervisningen. Modelleringsmetodene som er brukt i undersøkelsen er mesterlæretegning, videoinstruksjon og støtteark. Målet...
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | , |
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
OsloMet - storbyuniversitetet
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/11250/3014846 |
id |
fthsosloakersoda:oai:oda.oslomet.no:11250/3014846 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
fthsosloakersoda:oai:oda.oslomet.no:11250/3014846 2023-05-15T16:32:10+02:00 Lærer, du må lære oss å tegne først: En undersøkelse om modellering som undervisningsmetode i tegning Hansen, Bente Myhre Omtveit, Bibbi Mathiesen, Ilmi Gutzeit 2022 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/3014846 nob nob OsloMet - storbyuniversitetet MEST;2022 https://hdl.handle.net/11250/3014846 Tegning Modellering Fagdidaktikk Observasjonslæring Master thesis 2022 fthsosloakersoda 2022-09-07T22:36:10Z Denne masteravhandlingen undersøker modellering som undervisningsmetode i tegneopplæring ved Grønland voksenopplæringssenter. Undersøkelsen er foretatt blant elever i fengselsundervisningen. Modelleringsmetodene som er brukt i undersøkelsen er mesterlæretegning, videoinstruksjon og støtteark. Målet med undersøkelsen er å finne ut om modellering som metode i tegneundervisningen har kvaliteter som gjør den verdt å inkluderes som del av lærerens metoderepertoar innenfor tegning. Problemstillingen undersøkes i en kvalitativ studie der aksjonsforskning av egen undervisning er rammen for undersøkelsen. Følgende problemstilling danner grunnlaget i undersøkelsen: Hvordan kan modellering som undervisningsmetode brukes i tegneopplæring, og hvilken betydning mener voksne elever at modellering har for deres tegneutvikling? Funn fra undersøkelsen drøftes og knyttes til psykologen Albert Banduras teori om modellering. Funnene viser at modellering er en undervisningsmetode som gir et raskt læringsutbytte i grunnleggende tegneopplæring for voksne, og at den egner seg til å introdusere tegning for voksne med lite tegneerfaring. Metodens syntetiske oppbygging og trinnvise systematikk viser seg å forsterke læringen ved at det som modelleres memoreres raskere. Videre er det funnet at selv om elevene tegnet det samme motivet etter lærers modellering, opplevde de mestring og stolthet over egne tegninger. Avhandlingens praktisk estetiske del er en kommentar til undersøkelsen og består av videoanimasjon og lærertegninger som ble modellert for elevene i undersøkelsen. publishedVersion Master Thesis Grønland OsloMet (Oslo Metropolitan University): ODA (Open Digital Archive) |
institution |
Open Polar |
collection |
OsloMet (Oslo Metropolitan University): ODA (Open Digital Archive) |
op_collection_id |
fthsosloakersoda |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
Tegning Modellering Fagdidaktikk Observasjonslæring |
spellingShingle |
Tegning Modellering Fagdidaktikk Observasjonslæring Hansen, Bente Myhre Lærer, du må lære oss å tegne først: En undersøkelse om modellering som undervisningsmetode i tegning |
topic_facet |
Tegning Modellering Fagdidaktikk Observasjonslæring |
description |
Denne masteravhandlingen undersøker modellering som undervisningsmetode i tegneopplæring ved Grønland voksenopplæringssenter. Undersøkelsen er foretatt blant elever i fengselsundervisningen. Modelleringsmetodene som er brukt i undersøkelsen er mesterlæretegning, videoinstruksjon og støtteark. Målet med undersøkelsen er å finne ut om modellering som metode i tegneundervisningen har kvaliteter som gjør den verdt å inkluderes som del av lærerens metoderepertoar innenfor tegning. Problemstillingen undersøkes i en kvalitativ studie der aksjonsforskning av egen undervisning er rammen for undersøkelsen. Følgende problemstilling danner grunnlaget i undersøkelsen: Hvordan kan modellering som undervisningsmetode brukes i tegneopplæring, og hvilken betydning mener voksne elever at modellering har for deres tegneutvikling? Funn fra undersøkelsen drøftes og knyttes til psykologen Albert Banduras teori om modellering. Funnene viser at modellering er en undervisningsmetode som gir et raskt læringsutbytte i grunnleggende tegneopplæring for voksne, og at den egner seg til å introdusere tegning for voksne med lite tegneerfaring. Metodens syntetiske oppbygging og trinnvise systematikk viser seg å forsterke læringen ved at det som modelleres memoreres raskere. Videre er det funnet at selv om elevene tegnet det samme motivet etter lærers modellering, opplevde de mestring og stolthet over egne tegninger. Avhandlingens praktisk estetiske del er en kommentar til undersøkelsen og består av videoanimasjon og lærertegninger som ble modellert for elevene i undersøkelsen. publishedVersion |
author2 |
Omtveit, Bibbi Mathiesen, Ilmi Gutzeit |
format |
Master Thesis |
author |
Hansen, Bente Myhre |
author_facet |
Hansen, Bente Myhre |
author_sort |
Hansen, Bente Myhre |
title |
Lærer, du må lære oss å tegne først: En undersøkelse om modellering som undervisningsmetode i tegning |
title_short |
Lærer, du må lære oss å tegne først: En undersøkelse om modellering som undervisningsmetode i tegning |
title_full |
Lærer, du må lære oss å tegne først: En undersøkelse om modellering som undervisningsmetode i tegning |
title_fullStr |
Lærer, du må lære oss å tegne først: En undersøkelse om modellering som undervisningsmetode i tegning |
title_full_unstemmed |
Lærer, du må lære oss å tegne først: En undersøkelse om modellering som undervisningsmetode i tegning |
title_sort |
lærer, du må lære oss å tegne først: en undersøkelse om modellering som undervisningsmetode i tegning |
publisher |
OsloMet - storbyuniversitetet |
publishDate |
2022 |
url |
https://hdl.handle.net/11250/3014846 |
genre |
Grønland |
genre_facet |
Grønland |
op_relation |
MEST;2022 https://hdl.handle.net/11250/3014846 |
_version_ |
1766021925232967680 |