Summary: | Bakgrunn: Snøskredet i Vassdalen i 1986 kostet 16 mennesker livet, og 15 overlevde. Kort tid etter ulykken ble et forskningsprosjekt igangsatt for å studere psykiske konsekvenser av det å bli tatt av et snøskred. Prosjektet har fulgt de overlevende – og en gruppe medsoldater av dem som mistet livet i snøskredet - over tre tiår. Innvirkningen av livshendelser og sammenheng mellom fysisk- og psykisk helse og ulykker er generelt godt dokumentert, og viser seg å gi utfordringer i både behandling og samhandling. I norsk sammenheng er det estimert at rundt 1,4 prosent av norske menn kan bli eksponert for en naturkatastrofe en eller annen gang i livet. Av disse 1,4 prosentene er det estimert at 9,1 prosent sannsynligvis vil kunne være i faresonen for å oppfylle diagnosekriteriene for posttraumatisk stresslidelse (PTSD). Oppfølgingsstudier av norske Libanon- og Afghanistan veteraner har vist at traumer kan ha alvorlige langtidsvirkninger. Videre har tidligere langtidsstudier av norske krigsseilere, overlevende etter konsentrasjonsleirer fra andre verdenskrig, overlevende etter Alexander L. Kielland ulykken (1980) og norske overlevende etter tsunamien i Asia 2004 indikert alvorlige helsemessige langtidskonsekvenser. I norsk sammenheng er det likevel et begrenset antall forskningsprosjekter som over tid har undersøkt langtidskonsekvensene av en ekstrem enkelthendelse, og hvordan det er å leve med en traumatisk hendelse gjennom tre tiår. Hensikt: Vassdalen-ulykken i 1986 har gitt en sjelden anledning, i norsk sammenheng, til å undersøke langtidskonsekvensene av en naturkatastrofe. Det overordnede målet med denne avhandlingen er å kartlegge hvordan den mentale helsen til soldatene har vært gjennom de 30 årene som er gått siden ulykken og utforske om stresspåkjenningene den gang har hatt betydning for soldatenes daglige liv. Målene med denne avhandlingen kan oppsummeres i følgende punkter: • Å kartlegge mulige langtidsvirkninger et snøskred har på mental helse over tre tiår etter en snøskred-ulykke for en gruppe overlevende, ...
|