«Å berøre gjennom øret»: En undersøkelse av nærværseffekter gjennom et kunstnerisk utviklingsarbeid

Master i estetiske fag Denne masteroppgaven presenterer et kunstnerisk utviklingsarbeid hvor jeg skapte en forestilling for elever på andre og tredje trinn i grunnskolen. Elevene fikk høre opptak av en kvinnes personlige historier fra en barndom barndom i bygda Kåfjord i Finnmark under andre verdens...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Olsen, Hanne Kjærland
Other Authors: Dahlsveen, Heidi Mimesis (praktisk veileder), Tronstad, Ragnhild (skriftlig veileder)
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: OsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for estetiske fag 2020
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10642/9103
Description
Summary:Master i estetiske fag Denne masteroppgaven presenterer et kunstnerisk utviklingsarbeid hvor jeg skapte en forestilling for elever på andre og tredje trinn i grunnskolen. Elevene fikk høre opptak av en kvinnes personlige historier fra en barndom barndom i bygda Kåfjord i Finnmark under andre verdenskrig. Bruk av intervjuopptak og audioteknologi har vært en sentral del av uttrykket og utforskningen. I avhandlingen reflekterer jeg over den kunstneriske praksisen og diskuterer praksis opp mot teorier om nærværseffekter, sanselig erfaring og podkast- og radioproduksjon. Forskningen er blitt gjort i og gjennom praksisen, og teoriene brukes til å kaste et lys over erfaringene fra praksisen. This master thesis, I present an artistic research project in which a performance was created for pupils in second and third stages of primary school. The students hear personal stories from a childhood in the village of Kåfjord in Finnmark during World War II. The use of interview recordings and audio technology has been a key part of the expression and exploration. In the thesis, I reflect on the artistic practice and discuss at theories of presence effects, sensory experience and podcast- and radio production. The research has been done in and through practice, and theories are used to shed light on the experiences of the practice. publishedVersion