Samisk videregående opplæring under reform 94

Rapporten er en evaluering av samisk videregående opplæring slik denne har fungert før og etter reform 94. Den dokumenterer at elever ved de samiske videregående skolene har en lav gjennomføringsprosent. Dette er i liten grad relatert til reform 94, men skyldes svakheter i skolesystemet generelt. Ev...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Arild Røkenes
Format: Report
Language:unknown
Published: Oslo, Alta: Norsk institutt for by- og regionforskning 2000
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/20.500.12199/1740
Description
Summary:Rapporten er en evaluering av samisk videregående opplæring slik denne har fungert før og etter reform 94. Den dokumenterer at elever ved de samiske videregående skolene har en lav gjennomføringsprosent. Dette er i liten grad relatert til reform 94, men skyldes svakheter i skolesystemet generelt. Evalueringen viser også at den landsomfattende undervisningen i samisk språk lider under stor mangel på godkjente lærere.