Norsk-samisk flerspråklighet fra et lærerperspektiv

Denne masteroppgaven innenfor master i språkfag tar for seg samspillet i norsk-samisk flerspråklighet. Formålet med oppgaven er å belyse norsk-samisk flerspråklighet gjennom lærernes refleksjoner, opplevelser og erfaringer. Studien skal forsøke å besvare følgende problemstilling: Hvilke refleksjoner...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Eira, Else Kristine
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Inland Norway University 2023
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/3078942
Description
Summary:Denne masteroppgaven innenfor master i språkfag tar for seg samspillet i norsk-samisk flerspråklighet. Formålet med oppgaven er å belyse norsk-samisk flerspråklighet gjennom lærernes refleksjoner, opplevelser og erfaringer. Studien skal forsøke å besvare følgende problemstilling: Hvilke refleksjoner, opplevelser og erfaringer har norsk-samiske lærere knyttet til flerspråklighet og flerspråklig opplæring? For å belyse problemstillingen, har jeg utarbeidet følgende forskningsspørsmål: a) Hvilket syn på flerspråklighet legger lærerne til grunn? b) Hvordan bruker lærerne flerspråklighet som en ressurs for å styrke egen undervisning og elevenes forståelse? c) Hvilke holdninger finnes i skolekonteksten knyttet til norsk-samisk flerspråklighet? Forskningen ble gjort på en ungdomsskole og to videregående skoler. Utvalget bestod av tre samisktalende lærere som underviser i norskfaget. Lærerne er tospråklige med enten norsk eller samisk som førstespråk. I denne studien ble det benyttet kvalitativ metode i form av semistrukturert intervju med tre lærere. Datamaterialet består av deltakernes intervjuer, som analyseres og fortolkes i en hermeneutisk tilnærming. Deretter diskuteres det i lys av studiens teori og forskning om flerspråklighet. I den første delen av forskningsoppgaven viser funn at lærerne har et positivt syn på flerspråklighet, men at de forstår/tolker flerspråklighet litt ulikt. I den andre delen viser funn at flerspråklighet blir sett som en ressurs i klasserommet. For å styrke egen undervisning og elevenes forståelse benytter lærerne seg av ulike flerspråklige opplæringsmodeller. Samtidig har lærerne et ønske om å ivareta både norsk og samisk. I forskningsoppgavens siste del er det funn på en del språkangst, men dataene sier ikke noe om hvorfor. Det kan argumenteres for at ettervirkningene av assimileringspolitikken har ført til at både lærerne og elevene kan føle på språkangst i klasserommet. Lærernes språkangst knyttes til tankegangen om at elevene er oppmerksomme på lærernes språklige avvik, mens elevenes ...