«Hadde det ikke vært for mitt fokus på relasjoner, ville jeg ikke kunne lagt til rette for aktiviteter som bidrar til utvikling»

Oppgavens tittel: «Hadde det ikke vært for mitt fokus på relasjoner, ville jeg ikke kunne lagt til rette for aktiviteter som bidrar til utvikling» Undertittel: «Barnehagelæreres relasjonskompetanse i lys av Martin Bubers dialogfilosofi» Fra fødsel søker vi andre som kan forstå oss og støtte oss, og...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Gullord, Sara
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Inland Norway University 2023
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/3072945
Description
Summary:Oppgavens tittel: «Hadde det ikke vært for mitt fokus på relasjoner, ville jeg ikke kunne lagt til rette for aktiviteter som bidrar til utvikling» Undertittel: «Barnehagelæreres relasjonskompetanse i lys av Martin Bubers dialogfilosofi» Fra fødsel søker vi andre som kan forstå oss og støtte oss, og vi etablerer oss i et nett av relasjoner gjennom livet, skriver Løvlie Schibbye & Løvlie (2017, s. 19). Videre skriver Løvlie Schibbye & Løvlie (2017, s. 19) at deltakerne i disse relasjonene påvirker hverandre. For å få innsikt i egne opplevelser, bør man derfor vektlegge det mellommenneskelige og dets betydning i relasjonen. Ifølge Martin Buber betraktes mennesket som et individ med behov for tilknytning til andre mennesker (Helgeland, 2008, s. 20). Han tok utgangspunkt i blant annet Nietzsche, hvor de delte en bekymring for et økende fokus på materiell rikdom og komfort, fremfor kulturell og sosial utvikling hos menneskeheten (Palmer Cooper, 2016, s. 161). I en barnehage under press, med føringer fra både politiske og samfunnsmessige hold, har jeg undret meg over hvordan barnehagelæreres relasjonskompetanse stiller seg i dagens barnehage. For å undersøke dette, vil jeg bruke Martin Bubers dialogfilosofi som en inngang for å forstå mellommenneskelige relasjoner mellom barnehagelærere og barn i barnehagen. Problemstillingen i denne oppgaven er derfor: «Hvordan opplever pedagoger i barnehagen at deres relasjonskompetanse påvirker deres pedagogiske praksis?». For å få svar på min problemstilling har jeg intervjuet tre barnehagelærere. Jeg har valgt å benytte et semistrukturert forskningsintervju, slik at jeg kunne ha mulighet til å stille oppfølgingsspørsmål dersom det skulle bli nødvendig. Det er grunn til å anta at ved å intervjue barnehagelærere, vil dette bidra til å belyse oppgavens problemstilling. Ved å anvende Martin Bubers dialogfilosofi som grunnlag for intervjuer og analyse, vil jeg kunne bidra med en filosofisk inngang til relasjoner i barnehagen. Resultatene i studien viser at barnehagelærerne er ...