En suksess historie om frafall 71grader Nord

Det er et samfunnsmål å få alle som starter på videregående skole, til å fullføre slik at de blir til nytte for den enkelte og samfunnet. Frafall har det blitt forsket mye på de siste 20 årene, og konklusjonen har vært at det blir sett på som komplekst problem uten enkle løsninger. Mye av forskninge...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Trygg-Arne Karlsen
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Inland Norway University 2022
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/3019712
Description
Summary:Det er et samfunnsmål å få alle som starter på videregående skole, til å fullføre slik at de blir til nytte for den enkelte og samfunnet. Frafall har det blitt forsket mye på de siste 20 årene, og konklusjonen har vært at det blir sett på som komplekst problem uten enkle løsninger. Mye av forskningen har vært knyttet til hvilke tiltak som har hatt størst effekt og har vært knyttet opp mot feil og mangler hos eleven. Det har vært forsket mye mindre på hvilken rolle skoleledelse og hvilken rolle den har i det forebyggende arbeide. Det har vært pekt på strukturelle problem med at elever er blitt «Push-out» av systemet, og det har også vært pekt på årsaker til det. I min casestudie har jeg valgt å undersøke Nordkapp videregående skole som for 10 år siden hadde en gjennomføring på 74,4 % som i dag har klart å få 90% av elevene til å fullføre opplæringen. Dette kan beskrives som en suksess historie i en region som i flere tiår har hatt et frafall på over 50%. Min problemstilling er: Hvordan har Nordkapp videregående skole klart å redusere frafall? Min studie har hatt et induktivt design, hvor empirien var styrende for hvilken retning min undersøkelse tok. I utgangspunktet hadde jeg trodd at denne studien skulle inneholde mer om tradisjonelle effekter av karriereveiledning, hvor ulike suksessfaktorer ble fremmet. Istedenfor ble min studie om hvordan skolens ledelse har tenkt, styrt og organisert endringsprosessen og dermed løftet skolen til et nytt nivå som andre kan lære av. Skolen kan i 2022 beskrives som et fyrtårn i en region som sliter med å fullføre videregående opplæring og skaffe kvalifisert arbeidskraft på lik linje med resten av landet. I min studie blir det fokusert på en helhetstilnærming til frafalls problemet med et gruppeperspektiv på læring og et relasjonelt og systemisk perspektiv på ledelse, hvor de ansatte endrer skolen sammen. Hvor skolens aktører sammen samskaper den lærende skolen som den nye læreplanen LK20 forventer at skolene skal bevege seg mot. Dette har skapt en skole hvor elevene snur i ...