Livsmestring hos elever med minoritetsspråklig bakgrunn : «Hvordan kan karrierelæring i den videregående skolen fremme livsmestring for elever med minoritetsspråklig bakgrunn?»

Bakgrunn: Tema i studien er hvordan karriereveiledere i videregående skole kan støtte elever med minoritetsspråklig bakgrunn i livsmestring. Denne studien belyser blant annet hvordan Fagfornyelsen vektlegger livsmestring, og hvordan karriereveiledning kan bidra til livsmestring hos elever. Problemst...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kjellmo, Børge, Sandring, Hans Ole
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Høgskolen i Innlandet 2021
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/2838209
id fthsinnlandet:oai:brage.inn.no:11250/2838209
record_format openpolar
spelling fthsinnlandet:oai:brage.inn.no:11250/2838209 2024-03-03T08:44:21+00:00 Livsmestring hos elever med minoritetsspråklig bakgrunn : «Hvordan kan karrierelæring i den videregående skolen fremme livsmestring for elever med minoritetsspråklig bakgrunn?» Kjellmo, Børge Sandring, Hans Ole 2021 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/2838209 nob nob Høgskolen i Innlandet https://hdl.handle.net/11250/2838209 123 Master thesis 2021 fthsinnlandet 2024-02-02T12:42:15Z Bakgrunn: Tema i studien er hvordan karriereveiledere i videregående skole kan støtte elever med minoritetsspråklig bakgrunn i livsmestring. Denne studien belyser blant annet hvordan Fagfornyelsen vektlegger livsmestring, og hvordan karriereveiledning kan bidra til livsmestring hos elever. Problemstilling: Hvordan kan karrierelæring i den videregående skolen fremme livsmestring for elever med minoritetsspråklig bakgrunn? Metode: Dette er en kvalitativ studie. Datamaterialet er generert gjennom semistrukturerte intervjuer og analysert etter prinsippene i systematisk deduktiv-induktiv analyse (hvordan det er gjort) og sosialkonstruktivisme (hva vi har sett etter). Resultat: Hovedfunnene viser at elever med minoritetsspråklig bakgrunn har språklige og kulturelle utfordringer som kan hemme livsmestring. Nøkkelord: Veiledning, livsmestring, Fagfornyelsen, minoritetsspråk, minoritetsspråklig bakgrunn. I denne studien utforsker vi hvordan veilederen i videregående skole kan støtte elever med minoritetsspråklig bakgrunn i å mestre egne liv. Livsmestring er tema i Fagfornyelsen, den nye læreplanen for grunnskoleopplæringen som ble innført høsten 2020. Gjennom elevenes fortellinger utforskes utfordringer knyttet til livsmestring og minoritetsspråklig bakgrunn. Undersøkelsen er basert på intervjuer av elever ved en videregående skole i Troms og Finnmark høsten 2020. Metoden er kvalitativ, og svarene er analysert i et sosialkonstruktivistisk vitenskapsperspektiv etter prinsippene i systematisk deduktivinduktiv analyse. Spørsmålene vi benyttet i intervjuene tok utgangpunkt i erfaring fra våre arbeidssituasjoner over flere år i videregående opplæring, hvor har vi støtt på elever med minoritetsspråklig bakgrunn som har forskjellige utfordringer. Disse utfordringene har vi opplevd kan ha bakgrunn i lite skolegang, ulike sosiale relasjoner, kulturforskjeller og mangel på familiære tilknytninger. Master Thesis Finnmark Finnmark Troms Høgskolen i Innlandet: Brage INN Troms og Finnmark ENVELOPE(23.712,23.712,69.724,69.724) Støtt ENVELOPE(13.450,13.450,66.917,66.917)
institution Open Polar
collection Høgskolen i Innlandet: Brage INN
op_collection_id fthsinnlandet
language Norwegian Bokmål
description Bakgrunn: Tema i studien er hvordan karriereveiledere i videregående skole kan støtte elever med minoritetsspråklig bakgrunn i livsmestring. Denne studien belyser blant annet hvordan Fagfornyelsen vektlegger livsmestring, og hvordan karriereveiledning kan bidra til livsmestring hos elever. Problemstilling: Hvordan kan karrierelæring i den videregående skolen fremme livsmestring for elever med minoritetsspråklig bakgrunn? Metode: Dette er en kvalitativ studie. Datamaterialet er generert gjennom semistrukturerte intervjuer og analysert etter prinsippene i systematisk deduktiv-induktiv analyse (hvordan det er gjort) og sosialkonstruktivisme (hva vi har sett etter). Resultat: Hovedfunnene viser at elever med minoritetsspråklig bakgrunn har språklige og kulturelle utfordringer som kan hemme livsmestring. Nøkkelord: Veiledning, livsmestring, Fagfornyelsen, minoritetsspråk, minoritetsspråklig bakgrunn. I denne studien utforsker vi hvordan veilederen i videregående skole kan støtte elever med minoritetsspråklig bakgrunn i å mestre egne liv. Livsmestring er tema i Fagfornyelsen, den nye læreplanen for grunnskoleopplæringen som ble innført høsten 2020. Gjennom elevenes fortellinger utforskes utfordringer knyttet til livsmestring og minoritetsspråklig bakgrunn. Undersøkelsen er basert på intervjuer av elever ved en videregående skole i Troms og Finnmark høsten 2020. Metoden er kvalitativ, og svarene er analysert i et sosialkonstruktivistisk vitenskapsperspektiv etter prinsippene i systematisk deduktivinduktiv analyse. Spørsmålene vi benyttet i intervjuene tok utgangpunkt i erfaring fra våre arbeidssituasjoner over flere år i videregående opplæring, hvor har vi støtt på elever med minoritetsspråklig bakgrunn som har forskjellige utfordringer. Disse utfordringene har vi opplevd kan ha bakgrunn i lite skolegang, ulike sosiale relasjoner, kulturforskjeller og mangel på familiære tilknytninger.
format Master Thesis
author Kjellmo, Børge
Sandring, Hans Ole
spellingShingle Kjellmo, Børge
Sandring, Hans Ole
Livsmestring hos elever med minoritetsspråklig bakgrunn : «Hvordan kan karrierelæring i den videregående skolen fremme livsmestring for elever med minoritetsspråklig bakgrunn?»
author_facet Kjellmo, Børge
Sandring, Hans Ole
author_sort Kjellmo, Børge
title Livsmestring hos elever med minoritetsspråklig bakgrunn : «Hvordan kan karrierelæring i den videregående skolen fremme livsmestring for elever med minoritetsspråklig bakgrunn?»
title_short Livsmestring hos elever med minoritetsspråklig bakgrunn : «Hvordan kan karrierelæring i den videregående skolen fremme livsmestring for elever med minoritetsspråklig bakgrunn?»
title_full Livsmestring hos elever med minoritetsspråklig bakgrunn : «Hvordan kan karrierelæring i den videregående skolen fremme livsmestring for elever med minoritetsspråklig bakgrunn?»
title_fullStr Livsmestring hos elever med minoritetsspråklig bakgrunn : «Hvordan kan karrierelæring i den videregående skolen fremme livsmestring for elever med minoritetsspråklig bakgrunn?»
title_full_unstemmed Livsmestring hos elever med minoritetsspråklig bakgrunn : «Hvordan kan karrierelæring i den videregående skolen fremme livsmestring for elever med minoritetsspråklig bakgrunn?»
title_sort livsmestring hos elever med minoritetsspråklig bakgrunn : «hvordan kan karrierelæring i den videregående skolen fremme livsmestring for elever med minoritetsspråklig bakgrunn?»
publisher Høgskolen i Innlandet
publishDate 2021
url https://hdl.handle.net/11250/2838209
long_lat ENVELOPE(23.712,23.712,69.724,69.724)
ENVELOPE(13.450,13.450,66.917,66.917)
geographic Troms og Finnmark
Støtt
geographic_facet Troms og Finnmark
Støtt
genre Finnmark
Finnmark
Troms
genre_facet Finnmark
Finnmark
Troms
op_source 123
op_relation https://hdl.handle.net/11250/2838209
_version_ 1792499833989234688