Forsøk med 2+2 modell for agronom og gartner

Oppdragsgiver: Utdanningsdirektoratet. Utført av Østlandsforskning ved Høgskolen i Innlandet sammen med Trøndelag Forskning og Utvikling. Det er på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet gjennomført en følgeevaluering av forsøket Yrkesutdanning med 2+2 modell for agronom og gartner. Forsøket ble igangsa...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Sæther, Bjørnar, Lerfald, Merethe, Sivertsen, Håkon
Format: Report
Language:Norwegian Bokmål
Published: Høgskolen i Innlandet 2020
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/2727110
Description
Summary:Oppdragsgiver: Utdanningsdirektoratet. Utført av Østlandsforskning ved Høgskolen i Innlandet sammen med Trøndelag Forskning og Utvikling. Det er på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet gjennomført en følgeevaluering av forsøket Yrkesutdanning med 2+2 modell for agronom og gartner. Forsøket ble igangsatt i 2015 og avsluttet høsten 2020. Alle fylker ble invitert med i forsøket, men kun fylkene Finnmark, Nordland, Buskerud og Vestfold deltok. Forsøket har omfattet seks videregående skoler, seks opplæringskontor og om lag 100 lærlinger. Til sammen 122 lærebedrifter har bidratt. Basert på fylkenes rapporteringer til Utdanningsdirektoratet og intervjuer i årene 2015 til 2020 summerer rapporten opp funn, drøfter disse og trekker noen konklusjoner omkring forsøksordningen. Funn og konklusjoner er summert opp under. • Søkningen til Vg2 Landbruk og gartnernæring har økt i hele landet, men økningen i forsøksfylkene har vært sterkere enn i resten av landet. Det er grunn til å tro at forsøket med 2+2 modellen har bidratt positivt til økningen. • Om lag to-tredjedeler av de ferdige kandidatene arbeider i landbruks- eller gartnernæringene ett til to år etter ferdig utdanning. • Opplæringskontorene for landbruk og gartnerfag har hatt en viktig rolle i å rekruttere lærebedrifter og koble lærlinger og lærebedrifter. Det ble etablert et godt samarbeid mellom skoler, opplæringskontor og lærebedriftene. • Kvaliteten på den praktiske delen av utdanningen økte med 2+2 modellen sammenlignet med tidligere erfaringer med tre år i skole i forsøksfylkene. • Lærebedriftene mener at de ferdige kandidatene er godt forberedt for arbeidsoppgaver innen landbruk- og gartnernæringene. • Forsøkslæreplanene er basert på avveininger mellom behov for praktisk og teoretisk kunnskap. Ett funn er at forsøkslæreplanen for opplæring i bedrift i landbruk har vært for omfattende når det gjelder teoretisk opplæring innen økonomi og driftsledelse. • Forsøksordningen har resultert i 103 lærekontrakter og 79 beståtte fag- eller kompetanseprøver. Av disse har 18 ...