Å leve med ulver tett på: En kvalitativ studie fra et ulvedistrikt

Norsk sammendrag Hensikt: Å utdype forståelsen og få økt kunnskap om hvordan det kan være å leve tett på ulven i et ulvedistrikt. Teoretisk forankring: materialet er sett i lys av fenomenologisk-hermeneutisk tenkning. Videre er det supplert med relevant fagteori i henhold til studiens funn. Des...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Øverby, Ann Kristine
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: 2019
Subjects:
ulv
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2634285
Description
Summary:Norsk sammendrag Hensikt: Å utdype forståelsen og få økt kunnskap om hvordan det kan være å leve tett på ulven i et ulvedistrikt. Teoretisk forankring: materialet er sett i lys av fenomenologisk-hermeneutisk tenkning. Videre er det supplert med relevant fagteori i henhold til studiens funn. Design og metode: Kvalitativt studie basert på semistrukturerte intervjuer, analysert gjennom systematisk tekstkondensering (STC). Datamaterialet kommer fra sju deltakere (2 kvinner og 5 menn). Resultatfunn: Fire hovedkategorier ble identifisert/definert: «stressreaksjoner», «kampen mot konsekvensene», «betydning av støtte» og «framtidige verdier trues». Konklusjon: denne studien viser deltakernes opplevelser og erfaringer av å leve tett på rovdyr og ulike konsekvenser det medfører i deres hverdag. Rovdyrfrykt og rovdyrangrep på husdyr kan skape fysiske og psykiske stressbelastninger, kan gi mer bekymringer og tapsopplevelse, belastende og tidkrevende merarbeid, de føler god støtte i lokalsamfunnet, men har variabel tillit til myndigheter og forskning med hensyn til forvaltningsspørsmål av rovdyr. Deltakerne kan føle på mindre verdighet og kan føle uro for framtida. Dette er hovedfunnene i denne studien selv om det foreligger noen nyanser i svarene til deltakerne. Nye begreper er utviklet på bakgrunn av deltakernes meningsutsagn: verdiråte og trussel-bagatellisering. Engelsk sammendrag (abstract) Purpose: to deepen the understanding and gain increased knowledge about how it may be to live close the wolf in a wolf district. Theoretical grounding: The material is seen in light of phenomenological-hermeneutic thinking. Furthermore, it has been supplemented with relevant subject theory according to the studys`s findings. Method: Qualitative study based on semi-structured interviews, analyzed through systematic text condensation (STC). The data comes from seven participants (two women and five men). Results: Four main categories were identified/defined: «stress reactions», «the fight against the consequences», ...