Forutsetninger for blomstring. En studie om gruppestørrelsens betydning for tilpasset opplæring.

Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2016. Norsk: Hvordan opplever grunnskolelærere at gruppestørrelsen påvirker deres arbeid med tilpasset opplæring? Studien omfatter faktorer som påvirker lærerens arbeid med tilpasset opplæring innenfor mindre og større elevgrupper. Denne oppgaven vektlegger...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hovsbakken, Hanne
Format: Bachelor Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: 2016
Subjects:
GLU
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2494599
Description
Summary:Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2016. Norsk: Hvordan opplever grunnskolelærere at gruppestørrelsen påvirker deres arbeid med tilpasset opplæring? Studien omfatter faktorer som påvirker lærerens arbeid med tilpasset opplæring innenfor mindre og større elevgrupper. Denne oppgaven vektlegger faktorer som er ment for å skape en grunnleggende forståelse av det de representerende lærerne i studien uttrykker som hovedutfordringer i sitt pedagogiske arbeid med tilpasset opplæring knyttet til sine elevgrupper. Dette innebærer forståelsen av - og forutsetninger for læring, meninger, tolkninger og utviklingen av begrepet tilpasset opplæring innenfor en politisk og pedagogisk ramme, samt ytre påvirkningsfaktorer for lærerprofesjonen, og henvisning til to forskningsprosjekt om læringsutbyttet av reduserte gruppestørrelser. Dataene for studien baserer seg en kvalitativ metode i form av spørreskjemaintervju, besvart av åtte lærere med yrkeserfaring fra nyutdannet lærer til 18 år, og er fordelt på fire forskjellige skoler i Sør-Trøndelag, Oppland, Møre og Romsdal og Nordland. Hovedfunnene er gruppestørrelsens påvirkning på kvaliteten av klasselederens relasjon – og vurderingsarbeid, som forankrer seg i tidsmangel og ytre økonomiske bestemmelser. English: How do teachers in elementary schools’ experience that the group size effect their work with adapted education? This study contains factors that influence the teacher's work with adapted education within smaller and larger pupil groups. The study emphasizes factors meant to give a basic understanding of the represented teachers' perceived challenges concerning their pedagogical work with adapted education involving their pupil groups. This entails a comprehension of - and preconditions for - learning, opinions, interpretations and development of the concept of adapted education within a political and pedagogic framework, as well as exogenous influences, and reference to two research projects about learning outcome from reduced group size. The data is derived from ...