2. verdenskrig i norsk barne- og ungdomslitteratur. En studie av tre barne- og ungdomsromaner på 2000- tallet.

Mastergradsoppgave i kultur- og språkfagenes didaktikk, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2016. Norsk: Temaet i denne oppgaven er norske historiske romaner om 2. verdenskrig for barn og unge fra 2000-tallet. Studien går ut på å undersøke hva som karakteriserer et ut...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Norland, Linda Merethe
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: 2016
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2455332
Description
Summary:Mastergradsoppgave i kultur- og språkfagenes didaktikk, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2016. Norsk: Temaet i denne oppgaven er norske historiske romaner om 2. verdenskrig for barn og unge fra 2000-tallet. Studien går ut på å undersøke hva som karakteriserer et utvalg nyere norske historiske barne- og ungdomsromaner om 2. verdenskrig, og hvilket erkjennelsespotensial disse bøkene har. Man ser at nye aspekter ved krigen dukker opp i faglitteraturen og bidrar med nye perspektiver, og det er derfor interessant om dette gjenspeiler seg i skjønnlitteraturen. De utvalgte romanene til studien er: Nærmere høst av Marianne Kaurin (2012), Over grensen av Maja Lunde (2012) og Dei et ikkje sjokoladepålegg i krigen av Ingunn Røyset (2014). Når det gjelder teoretiske perspektiver, er særlig Skyggebjergs arbeid med historiske romaner for barn og unge sentrale, og hun har undersøkt 2. verdenskrig i barne- og ungdomsromaner i en dansk kontekst (Skyggebjerg, 2008). Hun bidrar med perspektiver på skildring av grusomhet og ondskap i barnelitteratur (2011), og har i senere arbeid forsket på andre framstillinger av kriger i barne- og ungdomslitteratur, slik som krigen i Afghanistan (2016). Når det gjelder historiske romaner for barn, trekker jeg også i stor grad inn Svensens arbeid med denne sjangeren (2001). I to av romanene, Over grensen og Nærmere høst, er arrestasjon og deportasjon av jøder et sentralt tema, og romanene skildrer barns møte med krigens ondskap og grufulle hendelser. I Dei et ikkje sjokladepålegg i krigen, får man kjennskap til andre ofre i krigen, slik som russerfanger i Norge og nordmenn som ble tvangsevakuert fra Finnmark. Barna er sentrale i handlingen i romanene, og fra et nedenfra- og opp perspektiv, fremstilles krigen sett gjennom barnets blikk, og dermed formidles barnets opplevelse av og reaksjoner på krigen. Jeg finner at bøkene i mitt materiale bidrar med nye perspektiver på andre verdenskrig. Romanene skildrer både medløp og motstand i krigen, og også krigens ofre. ...