Kunnskapsbaserte tjenester

Denne forskningsrapporten presenterer resultater fra studien Kunnskapsbaserte tjenester. Studien er en av delstudiene i forskningsprosjektet ”Et kunnskapsbasert Norge”. Målsetningen med studien er å kartlegge attraktiviteten til kunnskapsbaserte tjenesteytere i Norge og samtidig skape økt forståelse...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kvålshaugen, Ragnhild
Format: Report
Language:Norwegian Bokmål
Published: Handelshøyskolen BI 2011
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/94220
Description
Summary:Denne forskningsrapporten presenterer resultater fra studien Kunnskapsbaserte tjenester. Studien er en av delstudiene i forskningsprosjektet ”Et kunnskapsbasert Norge”. Målsetningen med studien er å kartlegge attraktiviteten til kunnskapsbaserte tjenesteytere i Norge og samtidig skape økt forståelse av hvordan disse aktørene bidrar til innovasjon hos andre virksomheter. Studien har arbeidet under hypotesen at disse virksomhetene er viktige koblere i norsk næringsliv og at de bidrar med verdifull kompetanse som fremmer innovasjon og utvikling hos andre næringer. Studien har benyttet en rekke datakilder som danner grunnlag for konklusjonene i studien, bl.a. en spørreundersøkelse sendt til 521 kunnskapsbaserte tjenesteytere, analyser av Regnskapsregisteret i Brønnøysund, Sysselsettingsfilen SSB og Innovasjonsundersøkelsen SSB for kunnskapsbaserte tjenesteytere. I tillegg er det gjennomført fem casestudier som undersøker hvordan kunnskapsbaserte tjenesteytere bidrar til innovasjon hos andre virksomheter.