Luftmakt i Finnmark: Banak flystasjon i Den kalde krigen, 1955-1970
To ganger ble Banak flyplass innerst i Porsangerfjorden bygget ut med Nato-midler, først tidlig på 1950-tallet, deretter på 1960 tallet. I tillegg faller de to utvidelsene av Banak flyplass sammen med utviklingen av to ulike strategier i det vestlige forsvarssamarbeidet: "massiv gjengjeldelse&q...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Other/Unknown Material |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
Institutt for Forsvarsstudier
1996
|
Subjects: | |
Online Access: | http://hdl.handle.net/11250/99427 |
Summary: | To ganger ble Banak flyplass innerst i Porsangerfjorden bygget ut med Nato-midler, først tidlig på 1950-tallet, deretter på 1960 tallet. I tillegg faller de to utvidelsene av Banak flyplass sammen med utviklingen av to ulike strategier i det vestlige forsvarssamarbeidet: "massiv gjengjeldelse" på 1950-tallet, gradvis avløst av "fleksibelt svar" på 1960-tallet. Debatten og argumentasjonen omkring utvidelsene av Banak flyplass reflekterer dermed endringen i Natos overordnede strategi. Samtidig er Banak flyplass et illustrerende eksempel på de ulike sikkerhetspolitiske hensyn som norske myndigheter forsøker å balansere opp mot hverandre: avskrekking og beroligelse. Avgjørelsen om å bygge ut Banak forteller om et norsk behov for integrasjon i det vestlige forsvarssamarbeidet. Samtidig har norske myndigheter lagt ned restriksjoner mot alliert øvelsesvirksomhet og overflygninger øst for 24 lengdegrad. Banak har dermed vært sperret for allierte øvelser. |
---|