Luftmakt i Finnmark: Banak flystasjon i Den kalde krigen, 1955-1970

To ganger ble Banak flyplass innerst i Porsangerfjorden bygget ut med Nato-midler, først tidlig på 1950-tallet, deretter på 1960 tallet. I tillegg faller de to utvidelsene av Banak flyplass sammen med utviklingen av to ulike strategier i det vestlige forsvarssamarbeidet: "massiv gjengjeldelse&q...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Klevberg, Håvard
Format: Other/Unknown Material
Language:Norwegian Bokmål
Published: Institutt for Forsvarsstudier 1996
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/99427
Description
Summary:To ganger ble Banak flyplass innerst i Porsangerfjorden bygget ut med Nato-midler, først tidlig på 1950-tallet, deretter på 1960 tallet. I tillegg faller de to utvidelsene av Banak flyplass sammen med utviklingen av to ulike strategier i det vestlige forsvarssamarbeidet: "massiv gjengjeldelse" på 1950-tallet, gradvis avløst av "fleksibelt svar" på 1960-tallet. Debatten og argumentasjonen omkring utvidelsene av Banak flyplass reflekterer dermed endringen i Natos overordnede strategi. Samtidig er Banak flyplass et illustrerende eksempel på de ulike sikkerhetspolitiske hensyn som norske myndigheter forsøker å balansere opp mot hverandre: avskrekking og beroligelse. Avgjørelsen om å bygge ut Banak forteller om et norsk behov for integrasjon i det vestlige forsvarssamarbeidet. Samtidig har norske myndigheter lagt ned restriksjoner mot alliert øvelsesvirksomhet og overflygninger øst for 24 lengdegrad. Banak har dermed vært sperret for allierte øvelser.