Militært handlingsrom på Svalbard – Hva tillater artikkel 9 i Svalbardtraktaten?

Artikkel 9 i Svalbardtraktaten regulerer militær aktivitet knyttet til øygruppen, hvor Norge forplikter seg til å ikke opprette, eller tillate opprettet flåtebaser eller befestninger i traktatområdet. Øygruppen må heller aldri utnyttes i krigsøyemed. I og med at traktaten er skrevet for over 100 år...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mysager, Stine, Løvenskiold, Frederikke
Format: Bachelor Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Forsvarets høgskole Krigsskolen 2021
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/2788388
id ftforstvareshs:oai:fhs.brage.unit.no:11250/2788388
record_format openpolar
spelling ftforstvareshs:oai:fhs.brage.unit.no:11250/2788388 2023-05-15T15:44:50+02:00 Militært handlingsrom på Svalbard – Hva tillater artikkel 9 i Svalbardtraktaten? Mysager, Stine Løvenskiold, Frederikke Norge 2021 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/2788388 nob nob Forsvarets høgskole Krigsskolen https://hdl.handle.net/11250/2788388 Forfatterne 50 Svalbardtraktaten Militært handlingsrom Traktater Krigsøyemed VDP::Samfunnsvitenskap: 200 Bachelor thesis 2021 ftforstvareshs 2022-06-30T16:10:33Z Artikkel 9 i Svalbardtraktaten regulerer militær aktivitet knyttet til øygruppen, hvor Norge forplikter seg til å ikke opprette, eller tillate opprettet flåtebaser eller befestninger i traktatområdet. Øygruppen må heller aldri utnyttes i krigsøyemed. I og med at traktaten er skrevet for over 100 år siden, tvinger det traktatpartene til å tolke ordlyden i dagens kontekst. Dette fører til at det kan oppstå uenigheter rundt gyldighetsområdet til traktaten. Det er i forbindelse med ordlyden krigsøyemed, at oppgaven utforsker et mulighetsrom for militær tilstedeværelse. Norske myndigheter har en tydelig holdning knyttet til direkte forsvar av Svalbard, og kommuniserer at Svalbard ikke er et demilitarisert område. Det fremkommer i offentlig kommunikasjon, at militær tilstedeværelse på Svalbard, med en defensiv hensikt er tillatt. Gjennom eksempler fra Hopen, Bjørnøya og Svalbard satellittstasjon (SvalSat), kommer det frem at militær tilstedeværelse på Svalbard er en kompleks utfordring. Juridisk sett har Norge både rett og plikt, til å håndheve suvereniteten på Svalbard, også gjennom militære virkemidler. publishedVersion Bachelor Thesis Bjørnøya Hopen Svalbard Hopen The Norwegian Defence University College: FHS Brage Bjørnøya ENVELOPE(-67.250,-67.250,-68.151,-68.151) Hopen ENVELOPE(9.279,9.279,63.379,63.379) Svalbard
institution Open Polar
collection The Norwegian Defence University College: FHS Brage
op_collection_id ftforstvareshs
language Norwegian Bokmål
topic Svalbardtraktaten
Militært handlingsrom
Traktater
Krigsøyemed
VDP::Samfunnsvitenskap: 200
spellingShingle Svalbardtraktaten
Militært handlingsrom
Traktater
Krigsøyemed
VDP::Samfunnsvitenskap: 200
Mysager, Stine
Løvenskiold, Frederikke
Militært handlingsrom på Svalbard – Hva tillater artikkel 9 i Svalbardtraktaten?
topic_facet Svalbardtraktaten
Militært handlingsrom
Traktater
Krigsøyemed
VDP::Samfunnsvitenskap: 200
description Artikkel 9 i Svalbardtraktaten regulerer militær aktivitet knyttet til øygruppen, hvor Norge forplikter seg til å ikke opprette, eller tillate opprettet flåtebaser eller befestninger i traktatområdet. Øygruppen må heller aldri utnyttes i krigsøyemed. I og med at traktaten er skrevet for over 100 år siden, tvinger det traktatpartene til å tolke ordlyden i dagens kontekst. Dette fører til at det kan oppstå uenigheter rundt gyldighetsområdet til traktaten. Det er i forbindelse med ordlyden krigsøyemed, at oppgaven utforsker et mulighetsrom for militær tilstedeværelse. Norske myndigheter har en tydelig holdning knyttet til direkte forsvar av Svalbard, og kommuniserer at Svalbard ikke er et demilitarisert område. Det fremkommer i offentlig kommunikasjon, at militær tilstedeværelse på Svalbard, med en defensiv hensikt er tillatt. Gjennom eksempler fra Hopen, Bjørnøya og Svalbard satellittstasjon (SvalSat), kommer det frem at militær tilstedeværelse på Svalbard er en kompleks utfordring. Juridisk sett har Norge både rett og plikt, til å håndheve suvereniteten på Svalbard, også gjennom militære virkemidler. publishedVersion
format Bachelor Thesis
author Mysager, Stine
Løvenskiold, Frederikke
author_facet Mysager, Stine
Løvenskiold, Frederikke
author_sort Mysager, Stine
title Militært handlingsrom på Svalbard – Hva tillater artikkel 9 i Svalbardtraktaten?
title_short Militært handlingsrom på Svalbard – Hva tillater artikkel 9 i Svalbardtraktaten?
title_full Militært handlingsrom på Svalbard – Hva tillater artikkel 9 i Svalbardtraktaten?
title_fullStr Militært handlingsrom på Svalbard – Hva tillater artikkel 9 i Svalbardtraktaten?
title_full_unstemmed Militært handlingsrom på Svalbard – Hva tillater artikkel 9 i Svalbardtraktaten?
title_sort militært handlingsrom på svalbard – hva tillater artikkel 9 i svalbardtraktaten?
publisher Forsvarets høgskole Krigsskolen
publishDate 2021
url https://hdl.handle.net/11250/2788388
op_coverage Norge
long_lat ENVELOPE(-67.250,-67.250,-68.151,-68.151)
ENVELOPE(9.279,9.279,63.379,63.379)
geographic Bjørnøya
Hopen
Svalbard
geographic_facet Bjørnøya
Hopen
Svalbard
genre Bjørnøya
Hopen
Svalbard
Hopen
genre_facet Bjørnøya
Hopen
Svalbard
Hopen
op_source 50
op_relation https://hdl.handle.net/11250/2788388
op_rights Forfatterne
_version_ 1766379201940684800