Hvilke faktorer påvirker reservedelslogistikkløsningen til Fridtjof Nansen-klassen fregattene? Er det indikasjoner på at forsyningskjeden ikke er optimal?

God tilgjengelighet på reservedeler er en grunnleggende forutsetning for at Fridtjof Nansen-klassen fregattene skal kunne være teknisk og operativt tilgjengelige, og slik evne å trygge Norges suverenitet til havs. Etter å ha jobbet flere år med Marinens organiske logistikk, blant annet med distribue...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lossius, Hans M. de F.
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Forsvarets høgskole 2020
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/2677986
Description
Summary:God tilgjengelighet på reservedeler er en grunnleggende forutsetning for at Fridtjof Nansen-klassen fregattene skal kunne være teknisk og operativt tilgjengelige, og slik evne å trygge Norges suverenitet til havs. Etter å ha jobbet flere år med Marinens organiske logistikk, blant annet med distribuering av reservedeler til fregattene, har motivasjonen økt for å få finne ut mer om hvordan forsyningskjeden for reservedeler til fartøyene er bygget opp. I tillegg har en hensikt med oppgaven vært å se på hvorvidt det er mulig å gjennomføre endringer i forsyningskjeden for å øke den operative tilgjengeligheten til fregattene. For å finne ut av forsyningskjedenes oppbygging og virkning er følgende problemstilling definert: Hvilke faktorer påvirker reservedelslogistikkløsningen til Fridtjof Nansen-klassen fregattene? Er det indikasjoner på at forsyningskjeden ikke er optimal? Fremgangsmåten som ble benyttet for å samle informasjon var en gjennomgang av rapporter fra NATO-operasjoner som fregattene har deltatt i de siste fire årene, samt gjennomgang av styrende logistikkdirektiver og doktriner. Denne informasjonen ble stilt opp mot svarene fra individuelle semistrukturerte intervjuer med sentrale personer i anskaffelsesprosessene i logistikkjeden, og knyttet opp mot teoriens beskrivelse av hensiktsmessig fremgangsmåte. Teoriene som ble benyttet for å definere hensiktsmessig fremgangsmåte er hentet fra logistikkdomenet og forsyningskjedelogistikk. I tillegg har det i drøftingen blitt sett på dannelsen av subkulturer i en organisasjon samt hvordan disse kan påvirke de nevnte logistikkprosessene. Resultatet av dette forskningsarbeidet viser til at logistikksystemet er komplekst og har noen grunnleggende forutsetninger som må på plass for å kunne nå sitt fulle potensiale. Disse forutsetningene er ikke nødvendigvis til stede slik situasjonen er i dag. Noen av de viktigste momentene dette forskningsarbeidet fremhever er for det første at det mangler én helhetlig styring av logistikkprosessene. Deretter fremkommer det at det ...