Sammenligning av gjeldende regelverk hos DNV GL. Vindstabilitet på Nordkapp-klasse

Sammenslåingen av Det Norske Veritas (DNV) og Germaischer Lloyd (GL) i 2013 har ført til at klasseselskapet nå operer med to militære regelverk. DNVGL-RU-NAVAL som er GL sitt tidligere regelverk og DNVGL-RU-SHIP som er DNV sitt. Regelverkene har ulike opphav, begge fra etterkrigstiden. DNV stammer f...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Jensen, Thomas, Granaune, Daniel A.
Format: Bachelor Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Sjøkrigsskolen 2019
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2608226
Description
Summary:Sammenslåingen av Det Norske Veritas (DNV) og Germaischer Lloyd (GL) i 2013 har ført til at klasseselskapet nå operer med to militære regelverk. DNVGL-RU-NAVAL som er GL sitt tidligere regelverk og DNVGL-RU-SHIP som er DNV sitt. Regelverkene har ulike opphav, begge fra etterkrigstiden. DNV stammer fra Amerikansk standard og GL fra Tysk standard. Når det gjelder utregningsmetoder og krav som stilles til vindstabilitet er det flere forskjeller. For å studere ulikhetene og konsekvensene av disse har vi testet Kystvaktens Nordkapp-klasse for begge regelverk. DNV sitt regelverk er basert på en rekke studier gjort etter at en Amerikansk Task Force seilte inn i en tyfon, og flere mennesker og skip gikk ned. Dette betyr at utregninger og krav stort sett er empirisk bestemt, basert på fartøy med design fra andre verdenskrig. GL sitt regelverk stammer også fra etterkrigstiden, og har heller ikke utviklet seg stort siden den gang. Regelverkene har gjennom tiden blitt testet fra flere uavhengige hold, og fungerer godt. Antall ulykker som konsekvens av dårlig vindstabilitet har gått drastisk ned etter regelverkene ble etablert. Videre knyttes det stor usikkerhet rundt nøyaktigheten til verdiene en operer med, men dette er tatt høyde for i begge regelverk ved å ha god sikkerhetsmargin. Det stilles spørsmål til hvorvidt det er nødvendig å bruke ressurser på å oppdatere regelverkene slik de er i dag. Oppsummert viser denne oppgaven at DNV sitt regelverk er mindre dynamisk og virkelighetsnært. Dette kommer av at flere parametere, blant annet utregning av vindtrykket. Her brukes en konstant som er uavhengig av skipets geometri og overflate. GL har en mer dynamisk tilnærming ved å ta skipets utforming som en variabel i utregningene. Videre har GL tatt høyde for at skipet har en bredde ved beregning av vindens krengende arm. DNV sitt regelverk er på den andre siden enklere å forholde seg til, utregningene krever mindre data og en har ikke det samme behovet for avanserte simuleringer. Regelverket inneholder også mindre tekst og ...