Sivil tonnasje til militært bruk. Et nytt luftvernskonsept

Denne oppgaven har som formål å undersøke et nytt konsept beskrevet av Sjef utviklingsavdelingen i Sjøforsvarsstaben. Det ses på muligheten for å anskaffe fartøy fra det sivile markedet, foreta minimale, men nødvendige ombygging og gjøre disse fartøyene til våpenbærere for en langtrekkende luftvernk...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Fløgstad, Rasmus, Lurvik, Fredrik Darell
Format: Bachelor Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Sjøkrigsskolen 2018
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2574836
Description
Summary:Denne oppgaven har som formål å undersøke et nytt konsept beskrevet av Sjef utviklingsavdelingen i Sjøforsvarsstaben. Det ses på muligheten for å anskaffe fartøy fra det sivile markedet, foreta minimale, men nødvendige ombygging og gjøre disse fartøyene til våpenbærere for en langtrekkende luftvernkapasitet. Dette løses ved først å utrede operasjonelle betraktninger som gir grunnlag for utarbeidelse ytelseskrav for luftvernkapasiteten. Ytelseskravene kan videre brytes ned i krav til tekniske egenskaper for fartøy tiltenkt som våpenbærere. Dette utredes ved å bruke deler av Forsvarets anskaffelsesmodell. På bakgrunn av dette velges våpensystem (MK 41 VLS og Standard Missil 6) og fartøyssegment (PSV). I oppgaven gjøres tekniske beregninger på ulike egenskaper til våpensystemet og PSV-fartøyet Normand Arctic. Resultatene av beregningene vurderes opp mot de utarbeidede kravene og gir grunnlag for å vurdere konseptets gjennomførbarhet. En analyse av stabilitetsegenskaper, kraftoverskudd, drivstofforbruk og sjøgående egenskaper, tilsier at PSV fartøy er et godt valg som våpenbærer for tiltenkt luftvernkapasitet med operasjonsområde langs norskekysten. Fastsatte krav til redundans og hastighet oppfylles ikke, men det finnes muligheter som gjør at disse kan tilfredsstilles. Det er også foretatt en grov analyse av kostnader for å kunne vurdere konseptets verdi i form av et kost/nytte spørsmål. Resultatene av analysen viser at investering i et slikt konsept kan være en rimelig måte å skaffe mye ildkraft på. Det totale kostnadsbilde er ikke kartlagt, og anbefalt videre arbeid er å se nærmere på kostnader tilknyttet installasjon av våpensystemer og vedlikehold. Konklusjonen fra et teknisk perspektiv, basert på analyser som er gjort i denne oppgaven, tilsier at bruk av sivile fartøy som våpenbærer i et langtrekkende luftvernkonsept er gjennomførbart. Til tross for at en del kostnader ikke er kartlagt vil en slik løsning gjøre at man kan få mye ildkraft for en relativt lav pris, sammenliknet med kjøp av et nytt marinefartøy.