Å studere elevers læring gjennom en fokuselev
Merk: Denne artikkelen ble publisert i tidsskriftet FOU i praksis. Tidsskriftet skiftet navn til Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis i september 2019. Denne artikkelen presenterer og diskuterer erfaringer fra et forsknings- og utviklingsprosjekt der lærerstudenter på masterutdanning for 1.–7...
Published in: | Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis |
---|---|
Main Authors: | , |
Format: | Article in Journal/Newspaper |
Language: | English Norwegian Bokmål |
Published: |
Cappelen Damm Akademisk NOASP
2016
|
Subjects: | |
Online Access: | https://doi.org/10.23865/fou.v10.1782 https://doaj.org/article/f7f442d09b504d428afb7f45bfcbb2e8 |
id |
ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:f7f442d09b504d428afb7f45bfcbb2e8 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:f7f442d09b504d428afb7f45bfcbb2e8 2024-09-15T17:55:02+00:00 Å studere elevers læring gjennom en fokuselev Torunn Klemp Audhild Nedberg 2016-10-01T00:00:00Z https://doi.org/10.23865/fou.v10.1782 https://doaj.org/article/f7f442d09b504d428afb7f45bfcbb2e8 EN NB eng nob Cappelen Damm Akademisk NOASP https://utdanningogpraksis.no/index.php/up/article/view/1782 https://doaj.org/toc/2535-7697 doi:10.23865/fou.v10.1782 2535-7697 https://doaj.org/article/f7f442d09b504d428afb7f45bfcbb2e8 Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis, Vol 10, Iss 2 (2016) lærerutdanning «student of teaching» vekstfremmende erfaringer praksisopplæring fokuselev teacher education Education (General) L7-991 article 2016 ftdoajarticles https://doi.org/10.23865/fou.v10.1782 2024-08-05T17:50:00Z Merk: Denne artikkelen ble publisert i tidsskriftet FOU i praksis. Tidsskriftet skiftet navn til Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis i september 2019. Denne artikkelen presenterer og diskuterer erfaringer fra et forsknings- og utviklingsprosjekt der lærerstudenter på masterutdanning for 1.–7. trinn ved UiT Norges arktiske universitetet, følger én enkelt elevs faglige og sosiale utvikling over tid i praksis (fokuselev). Gjennom undervisning i forkant og underveis får studentene faglig ballast til å observere, forstå og beskrive elevens kompetanse. Studentenes evaluering av prosjektet og gruppeintervjuer med studenter og praksislærere er grunnlag for forskningsprosjektet om hvilke erfaringer arbeidet med fokuseleven har gitt studentene. Gjennom kvalitativ analyse framkommer to trekk: Studentene er blitt mer bevisste på at praksisopplæring er mer enn å øve på undervisning, og de ser at kunnskap om én elev gir kunnskap om mange. Basert på Deweys tenkning om lærerstudenten som student i praksis («student of teaching») tolker og diskuterer vi studentenes erfaringer i lys av begrepet ‘vekstfremmende erfaringer’ («educative experiences»). Til tross for et begrenset materiale mener vi at studien har et potensial til å bidra i diskusjonen om hvordan progresjonen i praksisopplæringa kan bli tydeligere. Sitér: Klemp, T., Nedberg, A. (2016). Å studere elevers læring gjennom en fokuselev. Tidsskriftet FoU i Praksis, 10(2), 23–43. English abstract English title: To study pupils’ learning by focusing on an individual pupil This article presents and discusses experiences from a research and development project where Norwegian student teachers within the program of Master of Education, year 1–7 at UiT The Arctic University of Norway, follow a pupil’s learning processes in the fields of social and subject development over time. Prior to the field practice the students are equipped with relevant theory in order to observe, understand and describe the pupil’s competence. The research concerning the student teachers’ learning ... Article in Journal/Newspaper Arktis* Arctic University of Norway Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis 10 2 23 43 |
institution |
Open Polar |
collection |
Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles |
op_collection_id |
ftdoajarticles |
language |
English Norwegian Bokmål |
topic |
lærerutdanning «student of teaching» vekstfremmende erfaringer praksisopplæring fokuselev teacher education Education (General) L7-991 |
spellingShingle |
lærerutdanning «student of teaching» vekstfremmende erfaringer praksisopplæring fokuselev teacher education Education (General) L7-991 Torunn Klemp Audhild Nedberg Å studere elevers læring gjennom en fokuselev |
topic_facet |
lærerutdanning «student of teaching» vekstfremmende erfaringer praksisopplæring fokuselev teacher education Education (General) L7-991 |
description |
Merk: Denne artikkelen ble publisert i tidsskriftet FOU i praksis. Tidsskriftet skiftet navn til Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis i september 2019. Denne artikkelen presenterer og diskuterer erfaringer fra et forsknings- og utviklingsprosjekt der lærerstudenter på masterutdanning for 1.–7. trinn ved UiT Norges arktiske universitetet, følger én enkelt elevs faglige og sosiale utvikling over tid i praksis (fokuselev). Gjennom undervisning i forkant og underveis får studentene faglig ballast til å observere, forstå og beskrive elevens kompetanse. Studentenes evaluering av prosjektet og gruppeintervjuer med studenter og praksislærere er grunnlag for forskningsprosjektet om hvilke erfaringer arbeidet med fokuseleven har gitt studentene. Gjennom kvalitativ analyse framkommer to trekk: Studentene er blitt mer bevisste på at praksisopplæring er mer enn å øve på undervisning, og de ser at kunnskap om én elev gir kunnskap om mange. Basert på Deweys tenkning om lærerstudenten som student i praksis («student of teaching») tolker og diskuterer vi studentenes erfaringer i lys av begrepet ‘vekstfremmende erfaringer’ («educative experiences»). Til tross for et begrenset materiale mener vi at studien har et potensial til å bidra i diskusjonen om hvordan progresjonen i praksisopplæringa kan bli tydeligere. Sitér: Klemp, T., Nedberg, A. (2016). Å studere elevers læring gjennom en fokuselev. Tidsskriftet FoU i Praksis, 10(2), 23–43. English abstract English title: To study pupils’ learning by focusing on an individual pupil This article presents and discusses experiences from a research and development project where Norwegian student teachers within the program of Master of Education, year 1–7 at UiT The Arctic University of Norway, follow a pupil’s learning processes in the fields of social and subject development over time. Prior to the field practice the students are equipped with relevant theory in order to observe, understand and describe the pupil’s competence. The research concerning the student teachers’ learning ... |
format |
Article in Journal/Newspaper |
author |
Torunn Klemp Audhild Nedberg |
author_facet |
Torunn Klemp Audhild Nedberg |
author_sort |
Torunn Klemp |
title |
Å studere elevers læring gjennom en fokuselev |
title_short |
Å studere elevers læring gjennom en fokuselev |
title_full |
Å studere elevers læring gjennom en fokuselev |
title_fullStr |
Å studere elevers læring gjennom en fokuselev |
title_full_unstemmed |
Å studere elevers læring gjennom en fokuselev |
title_sort |
å studere elevers læring gjennom en fokuselev |
publisher |
Cappelen Damm Akademisk NOASP |
publishDate |
2016 |
url |
https://doi.org/10.23865/fou.v10.1782 https://doaj.org/article/f7f442d09b504d428afb7f45bfcbb2e8 |
genre |
Arktis* Arctic University of Norway |
genre_facet |
Arktis* Arctic University of Norway |
op_source |
Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis, Vol 10, Iss 2 (2016) |
op_relation |
https://utdanningogpraksis.no/index.php/up/article/view/1782 https://doaj.org/toc/2535-7697 doi:10.23865/fou.v10.1782 2535-7697 https://doaj.org/article/f7f442d09b504d428afb7f45bfcbb2e8 |
op_doi |
https://doi.org/10.23865/fou.v10.1782 |
container_title |
Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis |
container_volume |
10 |
container_issue |
2 |
container_start_page |
23 |
op_container_end_page |
43 |
_version_ |
1810431345416994816 |