Å studere elevers læring gjennom en fokuselev

Merk: Denne artikkelen ble publisert i tidsskriftet FOU i praksis. Tidsskriftet skiftet navn til Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis i september 2019. Denne artikkelen presenterer og diskuterer erfaringer fra et forsknings- og utviklingsprosjekt der lærerstudenter på masterutdanning for 1.–7...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis
Main Authors: Torunn Klemp, Audhild Nedberg
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:English
Norwegian Bokmål
Published: Cappelen Damm Akademisk NOASP 2016
Subjects:
Online Access:https://doi.org/10.23865/fou.v10.1782
https://doaj.org/article/f7f442d09b504d428afb7f45bfcbb2e8
id ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:f7f442d09b504d428afb7f45bfcbb2e8
record_format openpolar
spelling ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:f7f442d09b504d428afb7f45bfcbb2e8 2024-09-15T17:55:02+00:00 Å studere elevers læring gjennom en fokuselev Torunn Klemp Audhild Nedberg 2016-10-01T00:00:00Z https://doi.org/10.23865/fou.v10.1782 https://doaj.org/article/f7f442d09b504d428afb7f45bfcbb2e8 EN NB eng nob Cappelen Damm Akademisk NOASP https://utdanningogpraksis.no/index.php/up/article/view/1782 https://doaj.org/toc/2535-7697 doi:10.23865/fou.v10.1782 2535-7697 https://doaj.org/article/f7f442d09b504d428afb7f45bfcbb2e8 Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis, Vol 10, Iss 2 (2016) lærerutdanning «student of teaching» vekstfremmende erfaringer praksisopplæring fokuselev teacher education Education (General) L7-991 article 2016 ftdoajarticles https://doi.org/10.23865/fou.v10.1782 2024-08-05T17:50:00Z Merk: Denne artikkelen ble publisert i tidsskriftet FOU i praksis. Tidsskriftet skiftet navn til Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis i september 2019. Denne artikkelen presenterer og diskuterer erfaringer fra et forsknings- og utviklingsprosjekt der lærerstudenter på masterutdanning for 1.–7. trinn ved UiT Norges arktiske universitetet, følger én enkelt elevs faglige og sosiale utvikling over tid i praksis (fokuselev). Gjennom undervisning i forkant og underveis får studentene faglig ballast til å observere, forstå og beskrive elevens kompetanse. Studentenes evaluering av prosjektet og gruppeintervjuer med studenter og praksislærere er grunnlag for forskningsprosjektet om hvilke erfaringer arbeidet med fokuseleven har gitt studentene. Gjennom kvalitativ analyse framkommer to trekk: Studentene er blitt mer bevisste på at praksisopplæring er mer enn å øve på undervisning, og de ser at kunnskap om én elev gir kunnskap om mange. Basert på Deweys tenkning om lærerstudenten som student i praksis («student of teaching») tolker og diskuterer vi studentenes erfaringer i lys av begrepet ‘vekstfremmende erfaringer’ («educative experiences»). Til tross for et begrenset materiale mener vi at studien har et potensial til å bidra i diskusjonen om hvordan progresjonen i praksisopplæringa kan bli tydeligere. Sitér: Klemp, T., Nedberg, A. (2016). Å studere elevers læring gjennom en fokuselev. Tidsskriftet FoU i Praksis, 10(2), 23–43. English abstract English title: To study pupils’ learning by focusing on an individual pupil This article presents and discusses experiences from a research and development project where Norwegian student teachers within the program of Master of Education, year 1–7 at UiT The Arctic University of Norway, follow a pupil’s learning processes in the fields of social and subject development over time. Prior to the field practice the students are equipped with relevant theory in order to observe, understand and describe the pupil’s competence. The research concerning the student teachers’ learning ... Article in Journal/Newspaper Arktis* Arctic University of Norway Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis 10 2 23 43
institution Open Polar
collection Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles
op_collection_id ftdoajarticles
language English
Norwegian Bokmål
topic lærerutdanning
«student of teaching»
vekstfremmende erfaringer
praksisopplæring
fokuselev
teacher education
Education (General)
L7-991
spellingShingle lærerutdanning
«student of teaching»
vekstfremmende erfaringer
praksisopplæring
fokuselev
teacher education
Education (General)
L7-991
Torunn Klemp
Audhild Nedberg
Å studere elevers læring gjennom en fokuselev
topic_facet lærerutdanning
«student of teaching»
vekstfremmende erfaringer
praksisopplæring
fokuselev
teacher education
Education (General)
L7-991
description Merk: Denne artikkelen ble publisert i tidsskriftet FOU i praksis. Tidsskriftet skiftet navn til Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis i september 2019. Denne artikkelen presenterer og diskuterer erfaringer fra et forsknings- og utviklingsprosjekt der lærerstudenter på masterutdanning for 1.–7. trinn ved UiT Norges arktiske universitetet, følger én enkelt elevs faglige og sosiale utvikling over tid i praksis (fokuselev). Gjennom undervisning i forkant og underveis får studentene faglig ballast til å observere, forstå og beskrive elevens kompetanse. Studentenes evaluering av prosjektet og gruppeintervjuer med studenter og praksislærere er grunnlag for forskningsprosjektet om hvilke erfaringer arbeidet med fokuseleven har gitt studentene. Gjennom kvalitativ analyse framkommer to trekk: Studentene er blitt mer bevisste på at praksisopplæring er mer enn å øve på undervisning, og de ser at kunnskap om én elev gir kunnskap om mange. Basert på Deweys tenkning om lærerstudenten som student i praksis («student of teaching») tolker og diskuterer vi studentenes erfaringer i lys av begrepet ‘vekstfremmende erfaringer’ («educative experiences»). Til tross for et begrenset materiale mener vi at studien har et potensial til å bidra i diskusjonen om hvordan progresjonen i praksisopplæringa kan bli tydeligere. Sitér: Klemp, T., Nedberg, A. (2016). Å studere elevers læring gjennom en fokuselev. Tidsskriftet FoU i Praksis, 10(2), 23–43. English abstract English title: To study pupils’ learning by focusing on an individual pupil This article presents and discusses experiences from a research and development project where Norwegian student teachers within the program of Master of Education, year 1–7 at UiT The Arctic University of Norway, follow a pupil’s learning processes in the fields of social and subject development over time. Prior to the field practice the students are equipped with relevant theory in order to observe, understand and describe the pupil’s competence. The research concerning the student teachers’ learning ...
format Article in Journal/Newspaper
author Torunn Klemp
Audhild Nedberg
author_facet Torunn Klemp
Audhild Nedberg
author_sort Torunn Klemp
title Å studere elevers læring gjennom en fokuselev
title_short Å studere elevers læring gjennom en fokuselev
title_full Å studere elevers læring gjennom en fokuselev
title_fullStr Å studere elevers læring gjennom en fokuselev
title_full_unstemmed Å studere elevers læring gjennom en fokuselev
title_sort å studere elevers læring gjennom en fokuselev
publisher Cappelen Damm Akademisk NOASP
publishDate 2016
url https://doi.org/10.23865/fou.v10.1782
https://doaj.org/article/f7f442d09b504d428afb7f45bfcbb2e8
genre Arktis*
Arctic University of Norway
genre_facet Arktis*
Arctic University of Norway
op_source Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis, Vol 10, Iss 2 (2016)
op_relation https://utdanningogpraksis.no/index.php/up/article/view/1782
https://doaj.org/toc/2535-7697
doi:10.23865/fou.v10.1782
2535-7697
https://doaj.org/article/f7f442d09b504d428afb7f45bfcbb2e8
op_doi https://doi.org/10.23865/fou.v10.1782
container_title Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis
container_volume 10
container_issue 2
container_start_page 23
op_container_end_page 43
_version_ 1810431345416994816