Å studere elevers læring gjennom en fokuselev

Merk: Denne artikkelen ble publisert i tidsskriftet FOU i praksis. Tidsskriftet skiftet navn til Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis i september 2019. Denne artikkelen presenterer og diskuterer erfaringer fra et forsknings- og utviklingsprosjekt der lærerstudenter på masterutdanning for 1.–7...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis
Main Authors: Torunn Klemp, Audhild Nedberg
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:English
Norwegian Bokmål
Published: Cappelen Damm Akademisk NOASP 2016
Subjects:
Online Access:https://doi.org/10.23865/fou.v10.1782
https://doaj.org/article/f7f442d09b504d428afb7f45bfcbb2e8
Description
Summary:Merk: Denne artikkelen ble publisert i tidsskriftet FOU i praksis. Tidsskriftet skiftet navn til Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis i september 2019. Denne artikkelen presenterer og diskuterer erfaringer fra et forsknings- og utviklingsprosjekt der lærerstudenter på masterutdanning for 1.–7. trinn ved UiT Norges arktiske universitetet, følger én enkelt elevs faglige og sosiale utvikling over tid i praksis (fokuselev). Gjennom undervisning i forkant og underveis får studentene faglig ballast til å observere, forstå og beskrive elevens kompetanse. Studentenes evaluering av prosjektet og gruppeintervjuer med studenter og praksislærere er grunnlag for forskningsprosjektet om hvilke erfaringer arbeidet med fokuseleven har gitt studentene. Gjennom kvalitativ analyse framkommer to trekk: Studentene er blitt mer bevisste på at praksisopplæring er mer enn å øve på undervisning, og de ser at kunnskap om én elev gir kunnskap om mange. Basert på Deweys tenkning om lærerstudenten som student i praksis («student of teaching») tolker og diskuterer vi studentenes erfaringer i lys av begrepet ‘vekstfremmende erfaringer’ («educative experiences»). Til tross for et begrenset materiale mener vi at studien har et potensial til å bidra i diskusjonen om hvordan progresjonen i praksisopplæringa kan bli tydeligere. Sitér: Klemp, T., Nedberg, A. (2016). Å studere elevers læring gjennom en fokuselev. Tidsskriftet FoU i Praksis, 10(2), 23–43. English abstract English title: To study pupils’ learning by focusing on an individual pupil This article presents and discusses experiences from a research and development project where Norwegian student teachers within the program of Master of Education, year 1–7 at UiT The Arctic University of Norway, follow a pupil’s learning processes in the fields of social and subject development over time. Prior to the field practice the students are equipped with relevant theory in order to observe, understand and describe the pupil’s competence. The research concerning the student teachers’ learning ...