Fronesis som kunnskapsform i legeutdanningen

I internasjonal forskning ser vi en økende interesse for den aristoteliske kunnskapsformen fronesis, praktisk klokskap, når det gjelder utvikling av profesjonalitet i ulike utdanningskontekster. I artikkelen blir fronesis som kunnskapsform diskutert, problematisert og relatert til dagens profesjonsu...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Uniped
Main Author: Sylvi Stenersen Hovdenak
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Danish
English
Norwegian
Swedish
Published: Universitetsforlaget 2016
Subjects:
Online Access:https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2016-04-05
https://doaj.org/article/a2571d759abb4dc195bf7ac3bfe6bab9
id ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:a2571d759abb4dc195bf7ac3bfe6bab9
record_format openpolar
spelling ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:a2571d759abb4dc195bf7ac3bfe6bab9 2023-05-15T15:25:08+02:00 Fronesis som kunnskapsform i legeutdanningen Sylvi Stenersen Hovdenak 2016-01-01T00:00:00Z https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2016-04-05 https://doaj.org/article/a2571d759abb4dc195bf7ac3bfe6bab9 DA EN NO SV dan eng nor swe Universitetsforlaget https://www.idunn.no/uniped/2016/04/fronesis_som_kunnskapsform_ilegeutdanningen https://doaj.org/toc/1893-8981 1893-8981 doi:10.18261/issn.1893-8981-2016-04-05 https://doaj.org/article/a2571d759abb4dc195bf7ac3bfe6bab9 Uniped, Vol 39, Pp 330-344 (2016) medical education forms of knowledge phronesis professional competence students’ perspectives kunnskapsformer Education (General) L7-991 article 2016 ftdoajarticles https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2016-04-05 2022-12-31T03:17:40Z I internasjonal forskning ser vi en økende interesse for den aristoteliske kunnskapsformen fronesis, praktisk klokskap, når det gjelder utvikling av profesjonalitet i ulike utdanningskontekster. I artikkelen blir fronesis som kunnskapsform diskutert, problematisert og relatert til dagens profesjonsutdanning i medisin. Videre stilles det grunnleggende spørsmålet om hvorfor fronesis bør ha en sentral posisjon i legeutdanningen. Denne problemstillingen søkes belyst ved hjelp av ulike faglige perspektiver hentet fra forskere som er opptatt av medisinsk utdanning. I artikkelen argumenteres det blant annet for at fronesis som kunnskapsform kan forstås som et motsvar til en stadig økende instrumentell tenkning relatert til profesjonell utdanning, profesjonell praksisutøving og politiske beslutninger. Det tredje spørsmålet som blir tatt opp i artikkelen er hvordan fronesis kan komme til uttrykk i legeutdanningen. For å belyse denne problemstillingen blir det presentert data fra evalueringen av revisjonen av studieplanen for profesjonsstudiet i medisin ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet. Her refereres det til studentenes perspektiver på hva som kjennetegner en god legeutdanning, og i hvilken grad fronesis kommer til uttrykk i dagens og fremtidens legeutdanning. Det blir også pekt på hvilke fremtidige utfordringer som kan knyttes til den videre utviklingen av fronesis som kunnskapsform. Nøkkelord: kunnskapsformer, fronesis,legeutdanning, læringsarenaer, profesjonell kompetanse Article in Journal/Newspaper Arktis* Tromsø Universitetet i Tromsø Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles Tromsø Uniped 39 04 330 344
institution Open Polar
collection Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles
op_collection_id ftdoajarticles
language Danish
English
Norwegian
Swedish
topic medical education
forms of knowledge
phronesis
professional competence
students’ perspectives
kunnskapsformer
Education (General)
L7-991
spellingShingle medical education
forms of knowledge
phronesis
professional competence
students’ perspectives
kunnskapsformer
Education (General)
L7-991
Sylvi Stenersen Hovdenak
Fronesis som kunnskapsform i legeutdanningen
topic_facet medical education
forms of knowledge
phronesis
professional competence
students’ perspectives
kunnskapsformer
Education (General)
L7-991
description I internasjonal forskning ser vi en økende interesse for den aristoteliske kunnskapsformen fronesis, praktisk klokskap, når det gjelder utvikling av profesjonalitet i ulike utdanningskontekster. I artikkelen blir fronesis som kunnskapsform diskutert, problematisert og relatert til dagens profesjonsutdanning i medisin. Videre stilles det grunnleggende spørsmålet om hvorfor fronesis bør ha en sentral posisjon i legeutdanningen. Denne problemstillingen søkes belyst ved hjelp av ulike faglige perspektiver hentet fra forskere som er opptatt av medisinsk utdanning. I artikkelen argumenteres det blant annet for at fronesis som kunnskapsform kan forstås som et motsvar til en stadig økende instrumentell tenkning relatert til profesjonell utdanning, profesjonell praksisutøving og politiske beslutninger. Det tredje spørsmålet som blir tatt opp i artikkelen er hvordan fronesis kan komme til uttrykk i legeutdanningen. For å belyse denne problemstillingen blir det presentert data fra evalueringen av revisjonen av studieplanen for profesjonsstudiet i medisin ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet. Her refereres det til studentenes perspektiver på hva som kjennetegner en god legeutdanning, og i hvilken grad fronesis kommer til uttrykk i dagens og fremtidens legeutdanning. Det blir også pekt på hvilke fremtidige utfordringer som kan knyttes til den videre utviklingen av fronesis som kunnskapsform. Nøkkelord: kunnskapsformer, fronesis,legeutdanning, læringsarenaer, profesjonell kompetanse
format Article in Journal/Newspaper
author Sylvi Stenersen Hovdenak
author_facet Sylvi Stenersen Hovdenak
author_sort Sylvi Stenersen Hovdenak
title Fronesis som kunnskapsform i legeutdanningen
title_short Fronesis som kunnskapsform i legeutdanningen
title_full Fronesis som kunnskapsform i legeutdanningen
title_fullStr Fronesis som kunnskapsform i legeutdanningen
title_full_unstemmed Fronesis som kunnskapsform i legeutdanningen
title_sort fronesis som kunnskapsform i legeutdanningen
publisher Universitetsforlaget
publishDate 2016
url https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2016-04-05
https://doaj.org/article/a2571d759abb4dc195bf7ac3bfe6bab9
geographic Tromsø
geographic_facet Tromsø
genre Arktis*
Tromsø
Universitetet i Tromsø
genre_facet Arktis*
Tromsø
Universitetet i Tromsø
op_source Uniped, Vol 39, Pp 330-344 (2016)
op_relation https://www.idunn.no/uniped/2016/04/fronesis_som_kunnskapsform_ilegeutdanningen
https://doaj.org/toc/1893-8981
1893-8981
doi:10.18261/issn.1893-8981-2016-04-05
https://doaj.org/article/a2571d759abb4dc195bf7ac3bfe6bab9
op_doi https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2016-04-05
container_title Uniped
container_volume 39
container_issue 04
container_start_page 330
op_container_end_page 344
_version_ 1766355801622970368