Lærerlønn eller skolehus?
Sammendrag Artikkelen behandler gjennomføringen av landsskoleloven i Nordland amt. Sentralt står den nye finansieringen av skolen gjennom amtsskolekassen, basert på et samarbeid mellom kommune, amt og stat. I artikkelen undersøkes inntektsutvikling og prioriteringer hos medvirkende forvaltningsinsta...
Published in: | Heimen |
---|---|
Main Author: | |
Format: | Article in Journal/Newspaper |
Language: | Norwegian Bokmål Norwegian Nynorsk |
Published: |
Scandinavian University Press/Universitetsforlaget
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | https://doi.org/10.18261/issn.1894-3195-2019-02-04 https://doaj.org/article/87c9fcc672bb4495a611c6228ee41ac3 |
Summary: | Sammendrag Artikkelen behandler gjennomføringen av landsskoleloven i Nordland amt. Sentralt står den nye finansieringen av skolen gjennom amtsskolekassen, basert på et samarbeid mellom kommune, amt og stat. I artikkelen undersøkes inntektsutvikling og prioriteringer hos medvirkende forvaltningsinstanser til hovedformålene lærerlønninger og faste skoler. Artikkelen bidrar med kunnskap om viktige sider ved gjennomføringen av en betydelig lov i den norske skolens historie. |
---|