Faktorer som påvirker studieintensjon
For å bidra til sosial utjevning har det lenge vært en viktig politisk målsetting å gjøre høyere utdanning tilgjengelig for alle. Allikevel er det fremdeles systematiske forskjeller i hvilken grad medlemmer av ulike samfunnsgrupper fullfører høyere utdanning i Norge. Denne studien benytter teorien o...
Published in: | Tidsskrift for samfunnsforskning |
---|---|
Main Authors: | , |
Format: | Article in Journal/Newspaper |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
Scandinavian University Press/Universitetsforlaget
2016
|
Subjects: | |
Online Access: | https://doi.org/10.18261/issn.1504-291X-2016-01-03 https://doaj.org/article/730ceed738a949beaa42aec80cbdbc46 |
id |
ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:730ceed738a949beaa42aec80cbdbc46 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:730ceed738a949beaa42aec80cbdbc46 2023-05-15T17:24:37+02:00 Faktorer som påvirker studieintensjon Thor-Erik Sandberg Hanssen Tor Korneliussen 2016-03-01T00:00:00Z https://doi.org/10.18261/issn.1504-291X-2016-01-03 https://doaj.org/article/730ceed738a949beaa42aec80cbdbc46 NB nob Scandinavian University Press/Universitetsforlaget http://www.idunn.no/doi/10.18261/issn.1504-291X-2016-01-03 https://doaj.org/toc/0040-716X https://doaj.org/toc/1504-291X doi:10.18261/issn.1504-291X-2016-01-03 1504-291X 0040-716X https://doaj.org/article/730ceed738a949beaa42aec80cbdbc46 Tidsskrift for Samfunnsforskning, Vol 57, Iss 1, Pp 61-80 (2016) intention to study attitude toward the behavior subjective norm and perceived behavioral control university theory of planned behavior Social sciences (General) H1-99 article 2016 ftdoajarticles https://doi.org/10.18261/issn.1504-291X-2016-01-03 2022-12-30T23:29:08Z For å bidra til sosial utjevning har det lenge vært en viktig politisk målsetting å gjøre høyere utdanning tilgjengelig for alle. Allikevel er det fremdeles systematiske forskjeller i hvilken grad medlemmer av ulike samfunnsgrupper fullfører høyere utdanning i Norge. Denne studien benytter teorien om planlagt adferd til å frembringe kunnskap om faktorer som påvirker studieintensjon. Data fra avgangselever ved studiespesialiserende retning ved de videregående skoler i Nordland er analysert ved modellering i strukturligninger. Resultatene viser at teorien om planlagt adferd på en god måte forklarer studieintensjon ved at de tre begrepene holdning til adferd, subjektiv norm og opplevd adferdskontroll alle har en statistisk signifikant sammenheng med studieintensjon. Implikasjoner for foreldre og utdanningsinstitusjoner blir foreslått. Nøkkelord: studieintensjon,holdning til adferd,subjektiv norm,opplevd adferdskontroll,universitet,teorien om planlagt adferd Article in Journal/Newspaper Nordland Nordland Nordland Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles Tidsskrift for samfunnsforskning 57 1 61 80 |
institution |
Open Polar |
collection |
Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles |
op_collection_id |
ftdoajarticles |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
intention to study attitude toward the behavior subjective norm and perceived behavioral control university theory of planned behavior Social sciences (General) H1-99 |
spellingShingle |
intention to study attitude toward the behavior subjective norm and perceived behavioral control university theory of planned behavior Social sciences (General) H1-99 Thor-Erik Sandberg Hanssen Tor Korneliussen Faktorer som påvirker studieintensjon |
topic_facet |
intention to study attitude toward the behavior subjective norm and perceived behavioral control university theory of planned behavior Social sciences (General) H1-99 |
description |
For å bidra til sosial utjevning har det lenge vært en viktig politisk målsetting å gjøre høyere utdanning tilgjengelig for alle. Allikevel er det fremdeles systematiske forskjeller i hvilken grad medlemmer av ulike samfunnsgrupper fullfører høyere utdanning i Norge. Denne studien benytter teorien om planlagt adferd til å frembringe kunnskap om faktorer som påvirker studieintensjon. Data fra avgangselever ved studiespesialiserende retning ved de videregående skoler i Nordland er analysert ved modellering i strukturligninger. Resultatene viser at teorien om planlagt adferd på en god måte forklarer studieintensjon ved at de tre begrepene holdning til adferd, subjektiv norm og opplevd adferdskontroll alle har en statistisk signifikant sammenheng med studieintensjon. Implikasjoner for foreldre og utdanningsinstitusjoner blir foreslått. Nøkkelord: studieintensjon,holdning til adferd,subjektiv norm,opplevd adferdskontroll,universitet,teorien om planlagt adferd |
format |
Article in Journal/Newspaper |
author |
Thor-Erik Sandberg Hanssen Tor Korneliussen |
author_facet |
Thor-Erik Sandberg Hanssen Tor Korneliussen |
author_sort |
Thor-Erik Sandberg Hanssen |
title |
Faktorer som påvirker studieintensjon |
title_short |
Faktorer som påvirker studieintensjon |
title_full |
Faktorer som påvirker studieintensjon |
title_fullStr |
Faktorer som påvirker studieintensjon |
title_full_unstemmed |
Faktorer som påvirker studieintensjon |
title_sort |
faktorer som påvirker studieintensjon |
publisher |
Scandinavian University Press/Universitetsforlaget |
publishDate |
2016 |
url |
https://doi.org/10.18261/issn.1504-291X-2016-01-03 https://doaj.org/article/730ceed738a949beaa42aec80cbdbc46 |
genre |
Nordland Nordland Nordland |
genre_facet |
Nordland Nordland Nordland |
op_source |
Tidsskrift for Samfunnsforskning, Vol 57, Iss 1, Pp 61-80 (2016) |
op_relation |
http://www.idunn.no/doi/10.18261/issn.1504-291X-2016-01-03 https://doaj.org/toc/0040-716X https://doaj.org/toc/1504-291X doi:10.18261/issn.1504-291X-2016-01-03 1504-291X 0040-716X https://doaj.org/article/730ceed738a949beaa42aec80cbdbc46 |
op_doi |
https://doi.org/10.18261/issn.1504-291X-2016-01-03 |
container_title |
Tidsskrift for samfunnsforskning |
container_volume |
57 |
container_issue |
1 |
container_start_page |
61 |
op_container_end_page |
80 |
_version_ |
1766115724974096384 |