Faktorer som påvirker studieintensjon

For å bidra til sosial utjevning har det lenge vært en viktig politisk målsetting å gjøre høyere utdanning tilgjengelig for alle. Allikevel er det fremdeles systematiske forskjeller i hvilken grad medlemmer av ulike samfunnsgrupper fullfører høyere utdanning i Norge. Denne studien benytter teorien o...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Tidsskrift for samfunnsforskning
Main Authors: Thor-Erik Sandberg Hanssen, Tor Korneliussen
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Norwegian Bokmål
Published: Scandinavian University Press/Universitetsforlaget 2016
Subjects:
Online Access:https://doi.org/10.18261/issn.1504-291X-2016-01-03
https://doaj.org/article/730ceed738a949beaa42aec80cbdbc46
id ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:730ceed738a949beaa42aec80cbdbc46
record_format openpolar
spelling ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:730ceed738a949beaa42aec80cbdbc46 2023-05-15T17:24:37+02:00 Faktorer som påvirker studieintensjon Thor-Erik Sandberg Hanssen Tor Korneliussen 2016-03-01T00:00:00Z https://doi.org/10.18261/issn.1504-291X-2016-01-03 https://doaj.org/article/730ceed738a949beaa42aec80cbdbc46 NB nob Scandinavian University Press/Universitetsforlaget http://www.idunn.no/doi/10.18261/issn.1504-291X-2016-01-03 https://doaj.org/toc/0040-716X https://doaj.org/toc/1504-291X doi:10.18261/issn.1504-291X-2016-01-03 1504-291X 0040-716X https://doaj.org/article/730ceed738a949beaa42aec80cbdbc46 Tidsskrift for Samfunnsforskning, Vol 57, Iss 1, Pp 61-80 (2016) intention to study attitude toward the behavior subjective norm and perceived behavioral control university theory of planned behavior Social sciences (General) H1-99 article 2016 ftdoajarticles https://doi.org/10.18261/issn.1504-291X-2016-01-03 2022-12-30T23:29:08Z For å bidra til sosial utjevning har det lenge vært en viktig politisk målsetting å gjøre høyere utdanning tilgjengelig for alle. Allikevel er det fremdeles systematiske forskjeller i hvilken grad medlemmer av ulike samfunnsgrupper fullfører høyere utdanning i Norge. Denne studien benytter teorien om planlagt adferd til å frembringe kunnskap om faktorer som påvirker studieintensjon. Data fra avgangselever ved studiespesialiserende retning ved de videregående skoler i Nordland er analysert ved modellering i strukturligninger. Resultatene viser at teorien om planlagt adferd på en god måte forklarer studieintensjon ved at de tre begrepene holdning til adferd, subjektiv norm og opplevd adferdskontroll alle har en statistisk signifikant sammenheng med studieintensjon. Implikasjoner for foreldre og utdanningsinstitusjoner blir foreslått. Nøkkelord: studieintensjon,holdning til adferd,subjektiv norm,opplevd adferdskontroll,universitet,teorien om planlagt adferd Article in Journal/Newspaper Nordland Nordland Nordland Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles Tidsskrift for samfunnsforskning 57 1 61 80
institution Open Polar
collection Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles
op_collection_id ftdoajarticles
language Norwegian Bokmål
topic intention to study
attitude toward the behavior
subjective norm and perceived behavioral control
university
theory of planned behavior
Social sciences (General)
H1-99
spellingShingle intention to study
attitude toward the behavior
subjective norm and perceived behavioral control
university
theory of planned behavior
Social sciences (General)
H1-99
Thor-Erik Sandberg Hanssen
Tor Korneliussen
Faktorer som påvirker studieintensjon
topic_facet intention to study
attitude toward the behavior
subjective norm and perceived behavioral control
university
theory of planned behavior
Social sciences (General)
H1-99
description For å bidra til sosial utjevning har det lenge vært en viktig politisk målsetting å gjøre høyere utdanning tilgjengelig for alle. Allikevel er det fremdeles systematiske forskjeller i hvilken grad medlemmer av ulike samfunnsgrupper fullfører høyere utdanning i Norge. Denne studien benytter teorien om planlagt adferd til å frembringe kunnskap om faktorer som påvirker studieintensjon. Data fra avgangselever ved studiespesialiserende retning ved de videregående skoler i Nordland er analysert ved modellering i strukturligninger. Resultatene viser at teorien om planlagt adferd på en god måte forklarer studieintensjon ved at de tre begrepene holdning til adferd, subjektiv norm og opplevd adferdskontroll alle har en statistisk signifikant sammenheng med studieintensjon. Implikasjoner for foreldre og utdanningsinstitusjoner blir foreslått. Nøkkelord: studieintensjon,holdning til adferd,subjektiv norm,opplevd adferdskontroll,universitet,teorien om planlagt adferd
format Article in Journal/Newspaper
author Thor-Erik Sandberg Hanssen
Tor Korneliussen
author_facet Thor-Erik Sandberg Hanssen
Tor Korneliussen
author_sort Thor-Erik Sandberg Hanssen
title Faktorer som påvirker studieintensjon
title_short Faktorer som påvirker studieintensjon
title_full Faktorer som påvirker studieintensjon
title_fullStr Faktorer som påvirker studieintensjon
title_full_unstemmed Faktorer som påvirker studieintensjon
title_sort faktorer som påvirker studieintensjon
publisher Scandinavian University Press/Universitetsforlaget
publishDate 2016
url https://doi.org/10.18261/issn.1504-291X-2016-01-03
https://doaj.org/article/730ceed738a949beaa42aec80cbdbc46
genre Nordland
Nordland
Nordland
genre_facet Nordland
Nordland
Nordland
op_source Tidsskrift for Samfunnsforskning, Vol 57, Iss 1, Pp 61-80 (2016)
op_relation http://www.idunn.no/doi/10.18261/issn.1504-291X-2016-01-03
https://doaj.org/toc/0040-716X
https://doaj.org/toc/1504-291X
doi:10.18261/issn.1504-291X-2016-01-03
1504-291X
0040-716X
https://doaj.org/article/730ceed738a949beaa42aec80cbdbc46
op_doi https://doi.org/10.18261/issn.1504-291X-2016-01-03
container_title Tidsskrift for samfunnsforskning
container_volume 57
container_issue 1
container_start_page 61
op_container_end_page 80
_version_ 1766115724974096384