Faktorer som påvirker studieintensjon

For å bidra til sosial utjevning har det lenge vært en viktig politisk målsetting å gjøre høyere utdanning tilgjengelig for alle. Allikevel er det fremdeles systematiske forskjeller i hvilken grad medlemmer av ulike samfunnsgrupper fullfører høyere utdanning i Norge. Denne studien benytter teorien o...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Tidsskrift for samfunnsforskning
Main Authors: Thor-Erik Sandberg Hanssen, Tor Korneliussen
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Norwegian Bokmål
Published: Scandinavian University Press/Universitetsforlaget 2016
Subjects:
Online Access:https://doi.org/10.18261/issn.1504-291X-2016-01-03
https://doaj.org/article/730ceed738a949beaa42aec80cbdbc46
Description
Summary:For å bidra til sosial utjevning har det lenge vært en viktig politisk målsetting å gjøre høyere utdanning tilgjengelig for alle. Allikevel er det fremdeles systematiske forskjeller i hvilken grad medlemmer av ulike samfunnsgrupper fullfører høyere utdanning i Norge. Denne studien benytter teorien om planlagt adferd til å frembringe kunnskap om faktorer som påvirker studieintensjon. Data fra avgangselever ved studiespesialiserende retning ved de videregående skoler i Nordland er analysert ved modellering i strukturligninger. Resultatene viser at teorien om planlagt adferd på en god måte forklarer studieintensjon ved at de tre begrepene holdning til adferd, subjektiv norm og opplevd adferdskontroll alle har en statistisk signifikant sammenheng med studieintensjon. Implikasjoner for foreldre og utdanningsinstitusjoner blir foreslått. Nøkkelord: studieintensjon,holdning til adferd,subjektiv norm,opplevd adferdskontroll,universitet,teorien om planlagt adferd