Profesjonalitet i legeutdanningen: Om kunnskapskoder, praktiske synteser og koherens – en analyse av studieplanen for profesjonsstudiet i medisin ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet

Sammendrag Artikkelen analyserer revidert studieplan for profesjonsstudiet i medisin ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet. Vi spør i hvilken grad og på hvilken måte den nye studieplanen ivaretar profesjonalitet. Praktiske synteser og koherens samt kunnskapskoder og kunnskapsformer...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Sylvi Stenersen Hovdenak, Torsten Risør
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Danish
English
Norwegian
Swedish
Published: Universitetsforlaget 2015
Subjects:
Online Access:https://doaj.org/article/6d1b6cb640454dbaa176c4860d3b3315
id ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:6d1b6cb640454dbaa176c4860d3b3315
record_format openpolar
spelling ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:6d1b6cb640454dbaa176c4860d3b3315 2023-05-15T15:24:59+02:00 Profesjonalitet i legeutdanningen: Om kunnskapskoder, praktiske synteser og koherens – en analyse av studieplanen for profesjonsstudiet i medisin ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet Sylvi Stenersen Hovdenak Torsten Risør 2015-01-01T00:00:00Z https://doaj.org/article/6d1b6cb640454dbaa176c4860d3b3315 DA EN NO SV dan eng nor swe Universitetsforlaget https://www.idunn.no/uniped/2015/03/profesjonalitet_i_legeutdanningen_omkunnskapskoder_prakt https://doaj.org/toc/1893-8981 1893-8981 https://doaj.org/article/6d1b6cb640454dbaa176c4860d3b3315 Uniped, Vol 38, Pp 214-228 (2015) study program analysis medical education professionalism pedagogic codes and forms of knowledge meaningful learning students’ perspectives Education (General) L7-991 article 2015 ftdoajarticles 2022-12-31T01:07:16Z Sammendrag Artikkelen analyserer revidert studieplan for profesjonsstudiet i medisin ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet. Vi spør i hvilken grad og på hvilken måte den nye studieplanen ivaretar profesjonalitet. Praktiske synteser og koherens samt kunnskapskoder og kunnskapsformer danner et begrepsmessig utgangspunkt for analysen. Søkelyset rettes mot ulike kunnskapskoder der en integrasjonsorientert kunnskapskode blir fremhevet. Denne koden stimulerer til meningsfulle sammenhenger mellom ulike læringsarenaer. Evalueringen av revisjonsprosessen som blant annet bygger på en kvalitativ undersøkelse blant legestudenter, viser at studieplanens hovedprinsipper om fagintegrering, problemorientering, praksisorientering og studentorientering synes å være ivaretatt. Funnene sammenlignes med legestudenters opplevelse av den tidligere studieplanen der viktige forskjeller blir påvist. Nøkkelord: studieplananalyse, legeutdanning, profesjonalitet, kunnskapskoder og kunnskapsformer, meningsfull læring, studentperspektiv. Article in Journal/Newspaper Arktis* Tromsø Universitetet i Tromsø Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles Tromsø Synes ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538)
institution Open Polar
collection Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles
op_collection_id ftdoajarticles
language Danish
English
Norwegian
Swedish
topic study program analysis
medical education
professionalism
pedagogic codes and forms of knowledge
meaningful learning
students’ perspectives
Education (General)
L7-991
spellingShingle study program analysis
medical education
professionalism
pedagogic codes and forms of knowledge
meaningful learning
students’ perspectives
Education (General)
L7-991
Sylvi Stenersen Hovdenak
Torsten Risør
Profesjonalitet i legeutdanningen: Om kunnskapskoder, praktiske synteser og koherens – en analyse av studieplanen for profesjonsstudiet i medisin ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet
topic_facet study program analysis
medical education
professionalism
pedagogic codes and forms of knowledge
meaningful learning
students’ perspectives
Education (General)
L7-991
description Sammendrag Artikkelen analyserer revidert studieplan for profesjonsstudiet i medisin ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet. Vi spør i hvilken grad og på hvilken måte den nye studieplanen ivaretar profesjonalitet. Praktiske synteser og koherens samt kunnskapskoder og kunnskapsformer danner et begrepsmessig utgangspunkt for analysen. Søkelyset rettes mot ulike kunnskapskoder der en integrasjonsorientert kunnskapskode blir fremhevet. Denne koden stimulerer til meningsfulle sammenhenger mellom ulike læringsarenaer. Evalueringen av revisjonsprosessen som blant annet bygger på en kvalitativ undersøkelse blant legestudenter, viser at studieplanens hovedprinsipper om fagintegrering, problemorientering, praksisorientering og studentorientering synes å være ivaretatt. Funnene sammenlignes med legestudenters opplevelse av den tidligere studieplanen der viktige forskjeller blir påvist. Nøkkelord: studieplananalyse, legeutdanning, profesjonalitet, kunnskapskoder og kunnskapsformer, meningsfull læring, studentperspektiv.
format Article in Journal/Newspaper
author Sylvi Stenersen Hovdenak
Torsten Risør
author_facet Sylvi Stenersen Hovdenak
Torsten Risør
author_sort Sylvi Stenersen Hovdenak
title Profesjonalitet i legeutdanningen: Om kunnskapskoder, praktiske synteser og koherens – en analyse av studieplanen for profesjonsstudiet i medisin ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet
title_short Profesjonalitet i legeutdanningen: Om kunnskapskoder, praktiske synteser og koherens – en analyse av studieplanen for profesjonsstudiet i medisin ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet
title_full Profesjonalitet i legeutdanningen: Om kunnskapskoder, praktiske synteser og koherens – en analyse av studieplanen for profesjonsstudiet i medisin ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet
title_fullStr Profesjonalitet i legeutdanningen: Om kunnskapskoder, praktiske synteser og koherens – en analyse av studieplanen for profesjonsstudiet i medisin ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet
title_full_unstemmed Profesjonalitet i legeutdanningen: Om kunnskapskoder, praktiske synteser og koherens – en analyse av studieplanen for profesjonsstudiet i medisin ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet
title_sort profesjonalitet i legeutdanningen: om kunnskapskoder, praktiske synteser og koherens – en analyse av studieplanen for profesjonsstudiet i medisin ved universitetet i tromsø, norges arktiske universitet
publisher Universitetsforlaget
publishDate 2015
url https://doaj.org/article/6d1b6cb640454dbaa176c4860d3b3315
long_lat ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538)
geographic Tromsø
Synes
geographic_facet Tromsø
Synes
genre Arktis*
Tromsø
Universitetet i Tromsø
genre_facet Arktis*
Tromsø
Universitetet i Tromsø
op_source Uniped, Vol 38, Pp 214-228 (2015)
op_relation https://www.idunn.no/uniped/2015/03/profesjonalitet_i_legeutdanningen_omkunnskapskoder_prakt
https://doaj.org/toc/1893-8981
1893-8981
https://doaj.org/article/6d1b6cb640454dbaa176c4860d3b3315
_version_ 1766355585374093312