Profesjonalitet i legeutdanningen: Om kunnskapskoder, praktiske synteser og koherens – en analyse av studieplanen for profesjonsstudiet i medisin ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet
Sammendrag Artikkelen analyserer revidert studieplan for profesjonsstudiet i medisin ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet. Vi spør i hvilken grad og på hvilken måte den nye studieplanen ivaretar profesjonalitet. Praktiske synteser og koherens samt kunnskapskoder og kunnskapsformer...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article in Journal/Newspaper |
Language: | Danish English Norwegian Swedish |
Published: |
Universitetsforlaget
2015
|
Subjects: | |
Online Access: | https://doaj.org/article/6d1b6cb640454dbaa176c4860d3b3315 |
id |
ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:6d1b6cb640454dbaa176c4860d3b3315 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:6d1b6cb640454dbaa176c4860d3b3315 2023-05-15T15:24:59+02:00 Profesjonalitet i legeutdanningen: Om kunnskapskoder, praktiske synteser og koherens – en analyse av studieplanen for profesjonsstudiet i medisin ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet Sylvi Stenersen Hovdenak Torsten Risør 2015-01-01T00:00:00Z https://doaj.org/article/6d1b6cb640454dbaa176c4860d3b3315 DA EN NO SV dan eng nor swe Universitetsforlaget https://www.idunn.no/uniped/2015/03/profesjonalitet_i_legeutdanningen_omkunnskapskoder_prakt https://doaj.org/toc/1893-8981 1893-8981 https://doaj.org/article/6d1b6cb640454dbaa176c4860d3b3315 Uniped, Vol 38, Pp 214-228 (2015) study program analysis medical education professionalism pedagogic codes and forms of knowledge meaningful learning students’ perspectives Education (General) L7-991 article 2015 ftdoajarticles 2022-12-31T01:07:16Z Sammendrag Artikkelen analyserer revidert studieplan for profesjonsstudiet i medisin ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet. Vi spør i hvilken grad og på hvilken måte den nye studieplanen ivaretar profesjonalitet. Praktiske synteser og koherens samt kunnskapskoder og kunnskapsformer danner et begrepsmessig utgangspunkt for analysen. Søkelyset rettes mot ulike kunnskapskoder der en integrasjonsorientert kunnskapskode blir fremhevet. Denne koden stimulerer til meningsfulle sammenhenger mellom ulike læringsarenaer. Evalueringen av revisjonsprosessen som blant annet bygger på en kvalitativ undersøkelse blant legestudenter, viser at studieplanens hovedprinsipper om fagintegrering, problemorientering, praksisorientering og studentorientering synes å være ivaretatt. Funnene sammenlignes med legestudenters opplevelse av den tidligere studieplanen der viktige forskjeller blir påvist. Nøkkelord: studieplananalyse, legeutdanning, profesjonalitet, kunnskapskoder og kunnskapsformer, meningsfull læring, studentperspektiv. Article in Journal/Newspaper Arktis* Tromsø Universitetet i Tromsø Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles Tromsø Synes ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538) |
institution |
Open Polar |
collection |
Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles |
op_collection_id |
ftdoajarticles |
language |
Danish English Norwegian Swedish |
topic |
study program analysis medical education professionalism pedagogic codes and forms of knowledge meaningful learning students’ perspectives Education (General) L7-991 |
spellingShingle |
study program analysis medical education professionalism pedagogic codes and forms of knowledge meaningful learning students’ perspectives Education (General) L7-991 Sylvi Stenersen Hovdenak Torsten Risør Profesjonalitet i legeutdanningen: Om kunnskapskoder, praktiske synteser og koherens – en analyse av studieplanen for profesjonsstudiet i medisin ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet |
topic_facet |
study program analysis medical education professionalism pedagogic codes and forms of knowledge meaningful learning students’ perspectives Education (General) L7-991 |
description |
Sammendrag Artikkelen analyserer revidert studieplan for profesjonsstudiet i medisin ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet. Vi spør i hvilken grad og på hvilken måte den nye studieplanen ivaretar profesjonalitet. Praktiske synteser og koherens samt kunnskapskoder og kunnskapsformer danner et begrepsmessig utgangspunkt for analysen. Søkelyset rettes mot ulike kunnskapskoder der en integrasjonsorientert kunnskapskode blir fremhevet. Denne koden stimulerer til meningsfulle sammenhenger mellom ulike læringsarenaer. Evalueringen av revisjonsprosessen som blant annet bygger på en kvalitativ undersøkelse blant legestudenter, viser at studieplanens hovedprinsipper om fagintegrering, problemorientering, praksisorientering og studentorientering synes å være ivaretatt. Funnene sammenlignes med legestudenters opplevelse av den tidligere studieplanen der viktige forskjeller blir påvist. Nøkkelord: studieplananalyse, legeutdanning, profesjonalitet, kunnskapskoder og kunnskapsformer, meningsfull læring, studentperspektiv. |
format |
Article in Journal/Newspaper |
author |
Sylvi Stenersen Hovdenak Torsten Risør |
author_facet |
Sylvi Stenersen Hovdenak Torsten Risør |
author_sort |
Sylvi Stenersen Hovdenak |
title |
Profesjonalitet i legeutdanningen: Om kunnskapskoder, praktiske synteser og koherens – en analyse av studieplanen for profesjonsstudiet i medisin ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet |
title_short |
Profesjonalitet i legeutdanningen: Om kunnskapskoder, praktiske synteser og koherens – en analyse av studieplanen for profesjonsstudiet i medisin ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet |
title_full |
Profesjonalitet i legeutdanningen: Om kunnskapskoder, praktiske synteser og koherens – en analyse av studieplanen for profesjonsstudiet i medisin ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet |
title_fullStr |
Profesjonalitet i legeutdanningen: Om kunnskapskoder, praktiske synteser og koherens – en analyse av studieplanen for profesjonsstudiet i medisin ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet |
title_full_unstemmed |
Profesjonalitet i legeutdanningen: Om kunnskapskoder, praktiske synteser og koherens – en analyse av studieplanen for profesjonsstudiet i medisin ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet |
title_sort |
profesjonalitet i legeutdanningen: om kunnskapskoder, praktiske synteser og koherens – en analyse av studieplanen for profesjonsstudiet i medisin ved universitetet i tromsø, norges arktiske universitet |
publisher |
Universitetsforlaget |
publishDate |
2015 |
url |
https://doaj.org/article/6d1b6cb640454dbaa176c4860d3b3315 |
long_lat |
ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538) |
geographic |
Tromsø Synes |
geographic_facet |
Tromsø Synes |
genre |
Arktis* Tromsø Universitetet i Tromsø |
genre_facet |
Arktis* Tromsø Universitetet i Tromsø |
op_source |
Uniped, Vol 38, Pp 214-228 (2015) |
op_relation |
https://www.idunn.no/uniped/2015/03/profesjonalitet_i_legeutdanningen_omkunnskapskoder_prakt https://doaj.org/toc/1893-8981 1893-8981 https://doaj.org/article/6d1b6cb640454dbaa176c4860d3b3315 |
_version_ |
1766355585374093312 |