«Teknisk æresoppdrag av høyeste orden» Organisation Todt og byggingen av Hitlers polarjernbane

Etter igangsettelsen av Operasjon Barbarossa i juni 1941, besøkte rustningsminister Fritz Todt flere ganger fronten der han ved selvsyn kunne konstatere at lynkrigen hadde stoppet opp. Helt siden angrepet på Sovjetunionen startet, hadde byggeorganisasjonen som bar hans navn, Organisation Todt (OT),...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Historisk tidsskrift
Main Author: Ketil Gjølme Andersen
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Norwegian Nynorsk
Norwegian
Published: Scandinavian University Press/Universitetsforlaget 2018
Subjects:
Online Access:https://doi.org/10.18261/issn.1504-2944-2018-03-05
https://doaj.org/article/6acad1936d51446094931a873f5724b4
Description
Summary:Etter igangsettelsen av Operasjon Barbarossa i juni 1941, besøkte rustningsminister Fritz Todt flere ganger fronten der han ved selvsyn kunne konstatere at lynkrigen hadde stoppet opp. Helt siden angrepet på Sovjetunionen startet, hadde byggeorganisasjonen som bar hans navn, Organisation Todt (OT), arbeidet på spreng for å vedlikeholde forsyningslinjene østover. Todt var Det tredje rikets fremste ingeniør. Før krigen hadde han bygget Autobahnen og festningsverkene mot Frankrike, den såkalte Vestvollen. I det kommende nazistiske imperium skulle infrastruktur bygget av OT legge grunnlaget for kontroll over store landområder. Todt håndterte selv de mest kompliserte byggeoppdrag, og for Føreren framstod OT som beviset på at teknologi og effektiv organisering kunne utrette underverker. Det var derfor til Todt Hitler vendte seg da han høsten 1941 ville bygge jernbane i Finland og Norge.11Walther Hubatsch, Hitlers Weisungen für die Kriegsführung 1939–1945, Koblenz 1965: 170–172. Lapplandsarmeen trengte forsyninger, samtidig som industrien hjemme i Tyskland var avhengig av råstoffer fra nordområdene. Bare jernbane kunne erstatte den angrepsutsatte skipstransporten langs norskekysten. Ved utgangen av 1941 var Hitler blitt overbevist om at en 1200 kilometer lang videreføring av Nordlandsbanen til Kirkenes ville bli avgjørende for utgangen av krigen.