Studenters forberedelse til undervisning i Team-Based Learning. Selv-regulert læring og tidsbruk

Omvendt undervisning, hvor studentene forbereder seg individuelt før undervisningsøktene, benyttes i mange emner for å få tid til å gjøre mer studentaktive læringsaktiviteter i undervisningen. For at dette skal fungere bra må studentene motiveres til å forberede seg, spesielt hvis læringsaktiviteten...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Nordic Journal of STEM Education
Main Author: Børge Irgens
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Danish
English
Norwegian
Swedish
Published: NTNU Open Access Journals 2021
Subjects:
Online Access:https://doi.org/10.5324/njsteme.v5i1.3948
https://doaj.org/article/658b9ce2981749169aa993a8be5ce6c2
Description
Summary:Omvendt undervisning, hvor studentene forbereder seg individuelt før undervisningsøktene, benyttes i mange emner for å få tid til å gjøre mer studentaktive læringsaktiviteter i undervisningen. For at dette skal fungere bra må studentene motiveres til å forberede seg, spesielt hvis læringsaktivitetene innebærer gruppearbeid. Team-Based Learning (TBL), som kan regnes som en spesiell type omvendt undervisning, er en tilnærming som skal være spesielt egnet for å motivere studentene til å forberede seg. Målene med denne studien var å kartlegge studenters tidsbruk, selvregulering- og læringsstrategier i forkant av undervisningen og å undersøke sammenhengen mellom disse faktorene og resultat på en forberedelsestest som gjennomføres i begynnelsen av undervisningsøktene i et TBL basert emne. Studien ble gjennomført i emnet FYS-1001 mekanikk ved UiT Norges arktiske universitet høsten 2020. Omtrent 30 studenter tok emnet for første gang. Informasjon om studentenes selvregulering- og læringsstrategier ble samlet inn ved bruk av spørreskjemaet Motivated Strategies for Learning Questionnaire. For å måle hvor forberedt studentene var for klasseromsundervisningen ble det gjennomført førtester i starten av enkelte undervisningsøkter. Studentene oppga også hvor mye tid de hadde brukt til å forberede seg og hvor mange dager de hadde brukt. Det ble ikke funnet signifikante forskjeller i selvregulering- og læringsstrategier mellom studentene som var godt og dårlig forberedt til undervisningen.