Et tidlig gløtt inn i den nye norske lærerutdanningen

Sammendrag Fra 2017 innføres det i Norge masterutdanninger for alle grunnskolelærerstudenter. UiT Norges arktiske universitet innførte allerede i 2010 som eneste utdanningsinstitusjon en integrert 5-årig masterutdanning for grunnskolelærere. I denne pilotstudien sammenlignes tidligere og ny lærerutd...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Uniped
Main Authors: Solveig Karlsen, Magne Olufsen, Ole Anton Haugland, Steinar Thorvaldsen
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Danish
English
Norwegian
Swedish
Published: Universitetsforlaget 2017
Subjects:
Online Access:https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2017-04-03
https://doaj.org/article/5e1730a7f82d4a1c81f4d47f92f7b969
id ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:5e1730a7f82d4a1c81f4d47f92f7b969
record_format openpolar
spelling ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:5e1730a7f82d4a1c81f4d47f92f7b969 2023-05-15T15:25:14+02:00 Et tidlig gløtt inn i den nye norske lærerutdanningen Solveig Karlsen Magne Olufsen Ole Anton Haugland Steinar Thorvaldsen 2017-01-01T00:00:00Z https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2017-04-03 https://doaj.org/article/5e1730a7f82d4a1c81f4d47f92f7b969 DA EN NO SV dan eng nor swe Universitetsforlaget https://www.idunn.no/uniped/2017/04/et_tidlig_gloett_inn_i_den_nye_norskelaererutdanningen https://doaj.org/toc/1893-8981 1893-8981 doi:10.18261/issn.1893-8981-2017-04-03 https://doaj.org/article/5e1730a7f82d4a1c81f4d47f92f7b969 Uniped, Vol 40, Pp 299-311 (2017) allmennlærerutdanning masterutdanning grunnskolelærere praksisopplæring naturfag teacher students Education (General) L7-991 article 2017 ftdoajarticles https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2017-04-03 2022-12-31T16:02:37Z Sammendrag Fra 2017 innføres det i Norge masterutdanninger for alle grunnskolelærerstudenter. UiT Norges arktiske universitet innførte allerede i 2010 som eneste utdanningsinstitusjon en integrert 5-årig masterutdanning for grunnskolelærere. I denne pilotstudien sammenlignes tidligere og ny lærerutdanning i naturfag, og våre resultater kan derfor gi et tidlig gløtt inn i den nye lærerutdanningen. Motivasjon, interesse for fag og karakternivå fra videregående skole er generelt gode og relativt uforandret mellom studentgruppene. Masterstudentene har fått betydelig mer fagpraksis sammenlignet med allmennlærerstudentene. Studentene rapporterer at det fremdeles er utfordringer knyttet til studieinnsats og arbeidsmengde, men de opplever en bedring når det gjelder integrasjon av fagdidaktikk og fag. Article in Journal/Newspaper Arktis* Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles Uniped 40 04 299 311
institution Open Polar
collection Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles
op_collection_id ftdoajarticles
language Danish
English
Norwegian
Swedish
topic allmennlærerutdanning
masterutdanning
grunnskolelærere
praksisopplæring
naturfag
teacher students
Education (General)
L7-991
spellingShingle allmennlærerutdanning
masterutdanning
grunnskolelærere
praksisopplæring
naturfag
teacher students
Education (General)
L7-991
Solveig Karlsen
Magne Olufsen
Ole Anton Haugland
Steinar Thorvaldsen
Et tidlig gløtt inn i den nye norske lærerutdanningen
topic_facet allmennlærerutdanning
masterutdanning
grunnskolelærere
praksisopplæring
naturfag
teacher students
Education (General)
L7-991
description Sammendrag Fra 2017 innføres det i Norge masterutdanninger for alle grunnskolelærerstudenter. UiT Norges arktiske universitet innførte allerede i 2010 som eneste utdanningsinstitusjon en integrert 5-årig masterutdanning for grunnskolelærere. I denne pilotstudien sammenlignes tidligere og ny lærerutdanning i naturfag, og våre resultater kan derfor gi et tidlig gløtt inn i den nye lærerutdanningen. Motivasjon, interesse for fag og karakternivå fra videregående skole er generelt gode og relativt uforandret mellom studentgruppene. Masterstudentene har fått betydelig mer fagpraksis sammenlignet med allmennlærerstudentene. Studentene rapporterer at det fremdeles er utfordringer knyttet til studieinnsats og arbeidsmengde, men de opplever en bedring når det gjelder integrasjon av fagdidaktikk og fag.
format Article in Journal/Newspaper
author Solveig Karlsen
Magne Olufsen
Ole Anton Haugland
Steinar Thorvaldsen
author_facet Solveig Karlsen
Magne Olufsen
Ole Anton Haugland
Steinar Thorvaldsen
author_sort Solveig Karlsen
title Et tidlig gløtt inn i den nye norske lærerutdanningen
title_short Et tidlig gløtt inn i den nye norske lærerutdanningen
title_full Et tidlig gløtt inn i den nye norske lærerutdanningen
title_fullStr Et tidlig gløtt inn i den nye norske lærerutdanningen
title_full_unstemmed Et tidlig gløtt inn i den nye norske lærerutdanningen
title_sort et tidlig gløtt inn i den nye norske lærerutdanningen
publisher Universitetsforlaget
publishDate 2017
url https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2017-04-03
https://doaj.org/article/5e1730a7f82d4a1c81f4d47f92f7b969
genre Arktis*
genre_facet Arktis*
op_source Uniped, Vol 40, Pp 299-311 (2017)
op_relation https://www.idunn.no/uniped/2017/04/et_tidlig_gloett_inn_i_den_nye_norskelaererutdanningen
https://doaj.org/toc/1893-8981
1893-8981
doi:10.18261/issn.1893-8981-2017-04-03
https://doaj.org/article/5e1730a7f82d4a1c81f4d47f92f7b969
op_doi https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2017-04-03
container_title Uniped
container_volume 40
container_issue 04
container_start_page 299
op_container_end_page 311
_version_ 1766355932926705664