Et tidlig gløtt inn i den nye norske lærerutdanningen
Sammendrag Fra 2017 innføres det i Norge masterutdanninger for alle grunnskolelærerstudenter. UiT Norges arktiske universitet innførte allerede i 2010 som eneste utdanningsinstitusjon en integrert 5-årig masterutdanning for grunnskolelærere. I denne pilotstudien sammenlignes tidligere og ny lærerutd...
Published in: | Uniped |
---|---|
Main Authors: | , , , |
Format: | Article in Journal/Newspaper |
Language: | Danish English Norwegian Swedish |
Published: |
Universitetsforlaget
2017
|
Subjects: | |
Online Access: | https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2017-04-03 https://doaj.org/article/5e1730a7f82d4a1c81f4d47f92f7b969 |
id |
ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:5e1730a7f82d4a1c81f4d47f92f7b969 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:5e1730a7f82d4a1c81f4d47f92f7b969 2023-05-15T15:25:14+02:00 Et tidlig gløtt inn i den nye norske lærerutdanningen Solveig Karlsen Magne Olufsen Ole Anton Haugland Steinar Thorvaldsen 2017-01-01T00:00:00Z https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2017-04-03 https://doaj.org/article/5e1730a7f82d4a1c81f4d47f92f7b969 DA EN NO SV dan eng nor swe Universitetsforlaget https://www.idunn.no/uniped/2017/04/et_tidlig_gloett_inn_i_den_nye_norskelaererutdanningen https://doaj.org/toc/1893-8981 1893-8981 doi:10.18261/issn.1893-8981-2017-04-03 https://doaj.org/article/5e1730a7f82d4a1c81f4d47f92f7b969 Uniped, Vol 40, Pp 299-311 (2017) allmennlærerutdanning masterutdanning grunnskolelærere praksisopplæring naturfag teacher students Education (General) L7-991 article 2017 ftdoajarticles https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2017-04-03 2022-12-31T16:02:37Z Sammendrag Fra 2017 innføres det i Norge masterutdanninger for alle grunnskolelærerstudenter. UiT Norges arktiske universitet innførte allerede i 2010 som eneste utdanningsinstitusjon en integrert 5-årig masterutdanning for grunnskolelærere. I denne pilotstudien sammenlignes tidligere og ny lærerutdanning i naturfag, og våre resultater kan derfor gi et tidlig gløtt inn i den nye lærerutdanningen. Motivasjon, interesse for fag og karakternivå fra videregående skole er generelt gode og relativt uforandret mellom studentgruppene. Masterstudentene har fått betydelig mer fagpraksis sammenlignet med allmennlærerstudentene. Studentene rapporterer at det fremdeles er utfordringer knyttet til studieinnsats og arbeidsmengde, men de opplever en bedring når det gjelder integrasjon av fagdidaktikk og fag. Article in Journal/Newspaper Arktis* Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles Uniped 40 04 299 311 |
institution |
Open Polar |
collection |
Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles |
op_collection_id |
ftdoajarticles |
language |
Danish English Norwegian Swedish |
topic |
allmennlærerutdanning masterutdanning grunnskolelærere praksisopplæring naturfag teacher students Education (General) L7-991 |
spellingShingle |
allmennlærerutdanning masterutdanning grunnskolelærere praksisopplæring naturfag teacher students Education (General) L7-991 Solveig Karlsen Magne Olufsen Ole Anton Haugland Steinar Thorvaldsen Et tidlig gløtt inn i den nye norske lærerutdanningen |
topic_facet |
allmennlærerutdanning masterutdanning grunnskolelærere praksisopplæring naturfag teacher students Education (General) L7-991 |
description |
Sammendrag Fra 2017 innføres det i Norge masterutdanninger for alle grunnskolelærerstudenter. UiT Norges arktiske universitet innførte allerede i 2010 som eneste utdanningsinstitusjon en integrert 5-årig masterutdanning for grunnskolelærere. I denne pilotstudien sammenlignes tidligere og ny lærerutdanning i naturfag, og våre resultater kan derfor gi et tidlig gløtt inn i den nye lærerutdanningen. Motivasjon, interesse for fag og karakternivå fra videregående skole er generelt gode og relativt uforandret mellom studentgruppene. Masterstudentene har fått betydelig mer fagpraksis sammenlignet med allmennlærerstudentene. Studentene rapporterer at det fremdeles er utfordringer knyttet til studieinnsats og arbeidsmengde, men de opplever en bedring når det gjelder integrasjon av fagdidaktikk og fag. |
format |
Article in Journal/Newspaper |
author |
Solveig Karlsen Magne Olufsen Ole Anton Haugland Steinar Thorvaldsen |
author_facet |
Solveig Karlsen Magne Olufsen Ole Anton Haugland Steinar Thorvaldsen |
author_sort |
Solveig Karlsen |
title |
Et tidlig gløtt inn i den nye norske lærerutdanningen |
title_short |
Et tidlig gløtt inn i den nye norske lærerutdanningen |
title_full |
Et tidlig gløtt inn i den nye norske lærerutdanningen |
title_fullStr |
Et tidlig gløtt inn i den nye norske lærerutdanningen |
title_full_unstemmed |
Et tidlig gløtt inn i den nye norske lærerutdanningen |
title_sort |
et tidlig gløtt inn i den nye norske lærerutdanningen |
publisher |
Universitetsforlaget |
publishDate |
2017 |
url |
https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2017-04-03 https://doaj.org/article/5e1730a7f82d4a1c81f4d47f92f7b969 |
genre |
Arktis* |
genre_facet |
Arktis* |
op_source |
Uniped, Vol 40, Pp 299-311 (2017) |
op_relation |
https://www.idunn.no/uniped/2017/04/et_tidlig_gloett_inn_i_den_nye_norskelaererutdanningen https://doaj.org/toc/1893-8981 1893-8981 doi:10.18261/issn.1893-8981-2017-04-03 https://doaj.org/article/5e1730a7f82d4a1c81f4d47f92f7b969 |
op_doi |
https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2017-04-03 |
container_title |
Uniped |
container_volume |
40 |
container_issue |
04 |
container_start_page |
299 |
op_container_end_page |
311 |
_version_ |
1766355932926705664 |