Et tidlig gløtt inn i den nye norske lærerutdanningen

Sammendrag Fra 2017 innføres det i Norge masterutdanninger for alle grunnskolelærerstudenter. UiT Norges arktiske universitet innførte allerede i 2010 som eneste utdanningsinstitusjon en integrert 5-årig masterutdanning for grunnskolelærere. I denne pilotstudien sammenlignes tidligere og ny lærerutd...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Uniped
Main Authors: Solveig Karlsen, Magne Olufsen, Ole Anton Haugland, Steinar Thorvaldsen
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Danish
English
Norwegian
Swedish
Published: Universitetsforlaget 2017
Subjects:
Online Access:https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2017-04-03
https://doaj.org/article/5e1730a7f82d4a1c81f4d47f92f7b969
Description
Summary:Sammendrag Fra 2017 innføres det i Norge masterutdanninger for alle grunnskolelærerstudenter. UiT Norges arktiske universitet innførte allerede i 2010 som eneste utdanningsinstitusjon en integrert 5-årig masterutdanning for grunnskolelærere. I denne pilotstudien sammenlignes tidligere og ny lærerutdanning i naturfag, og våre resultater kan derfor gi et tidlig gløtt inn i den nye lærerutdanningen. Motivasjon, interesse for fag og karakternivå fra videregående skole er generelt gode og relativt uforandret mellom studentgruppene. Masterstudentene har fått betydelig mer fagpraksis sammenlignet med allmennlærerstudentene. Studentene rapporterer at det fremdeles er utfordringer knyttet til studieinnsats og arbeidsmengde, men de opplever en bedring når det gjelder integrasjon av fagdidaktikk og fag.