Et tidlig gløtt inn i den nye norske lærerutdanningen
Sammendrag Fra 2017 innføres det i Norge masterutdanninger for alle grunnskolelærerstudenter. UiT Norges arktiske universitet innførte allerede i 2010 som eneste utdanningsinstitusjon en integrert 5-årig masterutdanning for grunnskolelærere. I denne pilotstudien sammenlignes tidligere og ny lærerutd...
Published in: | Uniped |
---|---|
Main Authors: | , , , |
Format: | Article in Journal/Newspaper |
Language: | Danish English Norwegian Swedish |
Published: |
Universitetsforlaget
2017
|
Subjects: | |
Online Access: | https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2017-04-03 https://doaj.org/article/5e1730a7f82d4a1c81f4d47f92f7b969 |
Summary: | Sammendrag Fra 2017 innføres det i Norge masterutdanninger for alle grunnskolelærerstudenter. UiT Norges arktiske universitet innførte allerede i 2010 som eneste utdanningsinstitusjon en integrert 5-årig masterutdanning for grunnskolelærere. I denne pilotstudien sammenlignes tidligere og ny lærerutdanning i naturfag, og våre resultater kan derfor gi et tidlig gløtt inn i den nye lærerutdanningen. Motivasjon, interesse for fag og karakternivå fra videregående skole er generelt gode og relativt uforandret mellom studentgruppene. Masterstudentene har fått betydelig mer fagpraksis sammenlignet med allmennlærerstudentene. Studentene rapporterer at det fremdeles er utfordringer knyttet til studieinnsats og arbeidsmengde, men de opplever en bedring når det gjelder integrasjon av fagdidaktikk og fag. |
---|