En luktende diskurs. Jessie Kleemann og grønlandsk kunsthistorie mellom spekk og terpentin

I denne artikkelen søker jeg å identifisere den implisitte avhengighetsstruktur som forbinder etniske og estetiske kunstsyn – et spenningsfelt som utfoldes live i Jessie Kleemanns håndtering av spekk og maling i performance-verket Orsoq III: Subarctic Sushi. Mitt fokuspunkt er undersøkelsen av måten...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Kunst og Kultur
Main Author: David Winfield Norman
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Norwegian Bokmål
Norwegian Nynorsk
Published: Scandinavian University Press/Universitetsforlaget 2018
Subjects:
Online Access:https://doi.org/10.18261/issn.1504-3029-2018-03-03
https://doaj.org/article/58f0b5e2c00d4f68b9800c6bc1209a29
Description
Summary:I denne artikkelen søker jeg å identifisere den implisitte avhengighetsstruktur som forbinder etniske og estetiske kunstsyn – et spenningsfelt som utfoldes live i Jessie Kleemanns håndtering av spekk og maling i performance-verket Orsoq III: Subarctic Sushi. Mitt fokuspunkt er undersøkelsen av måten Kleemanns arbeid introduserer en kroppslig måte å forholde seg til kunnskap og historie på, en omkalfatring av hierarkier som fremviser kunnskapens foranderlige, ustabile og uavsluttede utvikling i og rundt Grønland.