Praksisnær lærerutdanning – et eksempel fra engelskfaget

Merk: Denne artikkelen ble publisert i tidsskriftet FOU i praksis. Tidsskriftet skiftet navn til Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis i september 2019. Hovedtemaet i artikkelen er hvordan en praksisnær lærerutdanning i engelsk ved UiT Norges arktiske universitet kan videreutvikles. Vi diskute...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis
Main Authors: Tove Holmbukt, Minjeong Son
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:English
Norwegian Bokmål
Published: Cappelen Damm Akademisk NOASP 2017
Subjects:
Online Access:https://doi.org/10.23865/fou.v11.1775
https://doaj.org/article/1c91a08bbce04933938d497a86966c92
id ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:1c91a08bbce04933938d497a86966c92
record_format openpolar
spelling ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:1c91a08bbce04933938d497a86966c92 2024-09-15T17:54:59+00:00 Praksisnær lærerutdanning – et eksempel fra engelskfaget Tove Holmbukt Minjeong Son 2017-10-01T00:00:00Z https://doi.org/10.23865/fou.v11.1775 https://doaj.org/article/1c91a08bbce04933938d497a86966c92 EN NB eng nob Cappelen Damm Akademisk NOASP https://utdanningogpraksis.no/index.php/up/article/view/1775 https://doaj.org/toc/2535-7697 doi:10.23865/fou.v11.1775 2535-7697 https://doaj.org/article/1c91a08bbce04933938d497a86966c92 Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis, Vol 11, Iss 2 (2017) lærerutdanning grammatikkundervisning i engelsk teori-praksis integrasjon språklæring teacher education teaching of English grammar Education (General) L7-991 article 2017 ftdoajarticles https://doi.org/10.23865/fou.v11.1775 2024-08-05T17:49:59Z Merk: Denne artikkelen ble publisert i tidsskriftet FOU i praksis. Tidsskriftet skiftet navn til Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis i september 2019. Hovedtemaet i artikkelen er hvordan en praksisnær lærerutdanning i engelsk ved UiT Norges arktiske universitet kan videreutvikles. Vi diskuterer hvordan integrerte «praksisopplegg» kan forberede lærerstudenter ytterligere til deres profesjonelle rolle i skolen, med fokus på undervisning i engelsk grammatikk og uttale i lys av teori om språklæring. Viktige parter i arbeidet er Universitetsskoleprosjektet ved UiT, faglærere ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk ved UiT og studenter i mastergradsprogram i lærerutdanning. Datagrunnlaget i prosjektet er hentet fra spørreundersøkelser blant deltakende masterstudenter, og funnene tyder på at «praksisopplegg» som strategi kan være positive bidrag i studentenes forberedelse til å undervise i engelsk språk. Sitér: Holmbukt, T. og Son, M. (2017). Praksisnær lærerutdanning – et eksempel fra engelskfaget. Tidsskriftet FoU i Praksis, 11(2), 75–93. English abstract English title: Improving theory and practice integration in teacher education: An example from the subject of English This article discusses a strategy to improve the connection between theory and practice within teacher education English courses at UiT the arctic university of Norway. It discusses how integrated ‘praksisopplegg’ may help student teachers prepare for their teaching profession, in particular for developing pedagogical competence in teaching grammar and pronunciation. Important partners in this project are the University project at UiT, teachers at the Department of Education, UiT, and student teachers in the Master of Education programme. The data material is collected via questionnaires distributed to participating students, and the findings suggest that the strategy ‘praksisopplegg’ can give positive outcomes in helping student teachers improve their pedagogical skills in teaching English (in particular, grammar and pronunciation) in ... Article in Journal/Newspaper Arktis* Arctic University of Norway Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis 11 2 75 93
institution Open Polar
collection Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles
op_collection_id ftdoajarticles
language English
Norwegian Bokmål
topic lærerutdanning
grammatikkundervisning i engelsk
teori-praksis integrasjon
språklæring
teacher education
teaching of English grammar
Education (General)
L7-991
spellingShingle lærerutdanning
grammatikkundervisning i engelsk
teori-praksis integrasjon
språklæring
teacher education
teaching of English grammar
Education (General)
L7-991
Tove Holmbukt
Minjeong Son
Praksisnær lærerutdanning – et eksempel fra engelskfaget
topic_facet lærerutdanning
grammatikkundervisning i engelsk
teori-praksis integrasjon
språklæring
teacher education
teaching of English grammar
Education (General)
L7-991
description Merk: Denne artikkelen ble publisert i tidsskriftet FOU i praksis. Tidsskriftet skiftet navn til Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis i september 2019. Hovedtemaet i artikkelen er hvordan en praksisnær lærerutdanning i engelsk ved UiT Norges arktiske universitet kan videreutvikles. Vi diskuterer hvordan integrerte «praksisopplegg» kan forberede lærerstudenter ytterligere til deres profesjonelle rolle i skolen, med fokus på undervisning i engelsk grammatikk og uttale i lys av teori om språklæring. Viktige parter i arbeidet er Universitetsskoleprosjektet ved UiT, faglærere ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk ved UiT og studenter i mastergradsprogram i lærerutdanning. Datagrunnlaget i prosjektet er hentet fra spørreundersøkelser blant deltakende masterstudenter, og funnene tyder på at «praksisopplegg» som strategi kan være positive bidrag i studentenes forberedelse til å undervise i engelsk språk. Sitér: Holmbukt, T. og Son, M. (2017). Praksisnær lærerutdanning – et eksempel fra engelskfaget. Tidsskriftet FoU i Praksis, 11(2), 75–93. English abstract English title: Improving theory and practice integration in teacher education: An example from the subject of English This article discusses a strategy to improve the connection between theory and practice within teacher education English courses at UiT the arctic university of Norway. It discusses how integrated ‘praksisopplegg’ may help student teachers prepare for their teaching profession, in particular for developing pedagogical competence in teaching grammar and pronunciation. Important partners in this project are the University project at UiT, teachers at the Department of Education, UiT, and student teachers in the Master of Education programme. The data material is collected via questionnaires distributed to participating students, and the findings suggest that the strategy ‘praksisopplegg’ can give positive outcomes in helping student teachers improve their pedagogical skills in teaching English (in particular, grammar and pronunciation) in ...
format Article in Journal/Newspaper
author Tove Holmbukt
Minjeong Son
author_facet Tove Holmbukt
Minjeong Son
author_sort Tove Holmbukt
title Praksisnær lærerutdanning – et eksempel fra engelskfaget
title_short Praksisnær lærerutdanning – et eksempel fra engelskfaget
title_full Praksisnær lærerutdanning – et eksempel fra engelskfaget
title_fullStr Praksisnær lærerutdanning – et eksempel fra engelskfaget
title_full_unstemmed Praksisnær lærerutdanning – et eksempel fra engelskfaget
title_sort praksisnær lærerutdanning – et eksempel fra engelskfaget
publisher Cappelen Damm Akademisk NOASP
publishDate 2017
url https://doi.org/10.23865/fou.v11.1775
https://doaj.org/article/1c91a08bbce04933938d497a86966c92
genre Arktis*
Arctic University of Norway
genre_facet Arktis*
Arctic University of Norway
op_source Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis, Vol 11, Iss 2 (2017)
op_relation https://utdanningogpraksis.no/index.php/up/article/view/1775
https://doaj.org/toc/2535-7697
doi:10.23865/fou.v11.1775
2535-7697
https://doaj.org/article/1c91a08bbce04933938d497a86966c92
op_doi https://doi.org/10.23865/fou.v11.1775
container_title Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis
container_volume 11
container_issue 2
container_start_page 75
op_container_end_page 93
_version_ 1810431286987194368