Praksisnær lærerutdanning – et eksempel fra engelskfaget
Merk: Denne artikkelen ble publisert i tidsskriftet FOU i praksis. Tidsskriftet skiftet navn til Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis i september 2019. Hovedtemaet i artikkelen er hvordan en praksisnær lærerutdanning i engelsk ved UiT Norges arktiske universitet kan videreutvikles. Vi diskute...
Published in: | Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis |
---|---|
Main Authors: | , |
Format: | Article in Journal/Newspaper |
Language: | English Norwegian Bokmål |
Published: |
Cappelen Damm Akademisk NOASP
2017
|
Subjects: | |
Online Access: | https://doi.org/10.23865/fou.v11.1775 https://doaj.org/article/1c91a08bbce04933938d497a86966c92 |
id |
ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:1c91a08bbce04933938d497a86966c92 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:1c91a08bbce04933938d497a86966c92 2024-09-15T17:54:59+00:00 Praksisnær lærerutdanning – et eksempel fra engelskfaget Tove Holmbukt Minjeong Son 2017-10-01T00:00:00Z https://doi.org/10.23865/fou.v11.1775 https://doaj.org/article/1c91a08bbce04933938d497a86966c92 EN NB eng nob Cappelen Damm Akademisk NOASP https://utdanningogpraksis.no/index.php/up/article/view/1775 https://doaj.org/toc/2535-7697 doi:10.23865/fou.v11.1775 2535-7697 https://doaj.org/article/1c91a08bbce04933938d497a86966c92 Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis, Vol 11, Iss 2 (2017) lærerutdanning grammatikkundervisning i engelsk teori-praksis integrasjon språklæring teacher education teaching of English grammar Education (General) L7-991 article 2017 ftdoajarticles https://doi.org/10.23865/fou.v11.1775 2024-08-05T17:49:59Z Merk: Denne artikkelen ble publisert i tidsskriftet FOU i praksis. Tidsskriftet skiftet navn til Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis i september 2019. Hovedtemaet i artikkelen er hvordan en praksisnær lærerutdanning i engelsk ved UiT Norges arktiske universitet kan videreutvikles. Vi diskuterer hvordan integrerte «praksisopplegg» kan forberede lærerstudenter ytterligere til deres profesjonelle rolle i skolen, med fokus på undervisning i engelsk grammatikk og uttale i lys av teori om språklæring. Viktige parter i arbeidet er Universitetsskoleprosjektet ved UiT, faglærere ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk ved UiT og studenter i mastergradsprogram i lærerutdanning. Datagrunnlaget i prosjektet er hentet fra spørreundersøkelser blant deltakende masterstudenter, og funnene tyder på at «praksisopplegg» som strategi kan være positive bidrag i studentenes forberedelse til å undervise i engelsk språk. Sitér: Holmbukt, T. og Son, M. (2017). Praksisnær lærerutdanning – et eksempel fra engelskfaget. Tidsskriftet FoU i Praksis, 11(2), 75–93. English abstract English title: Improving theory and practice integration in teacher education: An example from the subject of English This article discusses a strategy to improve the connection between theory and practice within teacher education English courses at UiT the arctic university of Norway. It discusses how integrated ‘praksisopplegg’ may help student teachers prepare for their teaching profession, in particular for developing pedagogical competence in teaching grammar and pronunciation. Important partners in this project are the University project at UiT, teachers at the Department of Education, UiT, and student teachers in the Master of Education programme. The data material is collected via questionnaires distributed to participating students, and the findings suggest that the strategy ‘praksisopplegg’ can give positive outcomes in helping student teachers improve their pedagogical skills in teaching English (in particular, grammar and pronunciation) in ... Article in Journal/Newspaper Arktis* Arctic University of Norway Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis 11 2 75 93 |
institution |
Open Polar |
collection |
Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles |
op_collection_id |
ftdoajarticles |
language |
English Norwegian Bokmål |
topic |
lærerutdanning grammatikkundervisning i engelsk teori-praksis integrasjon språklæring teacher education teaching of English grammar Education (General) L7-991 |
spellingShingle |
lærerutdanning grammatikkundervisning i engelsk teori-praksis integrasjon språklæring teacher education teaching of English grammar Education (General) L7-991 Tove Holmbukt Minjeong Son Praksisnær lærerutdanning – et eksempel fra engelskfaget |
topic_facet |
lærerutdanning grammatikkundervisning i engelsk teori-praksis integrasjon språklæring teacher education teaching of English grammar Education (General) L7-991 |
description |
Merk: Denne artikkelen ble publisert i tidsskriftet FOU i praksis. Tidsskriftet skiftet navn til Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis i september 2019. Hovedtemaet i artikkelen er hvordan en praksisnær lærerutdanning i engelsk ved UiT Norges arktiske universitet kan videreutvikles. Vi diskuterer hvordan integrerte «praksisopplegg» kan forberede lærerstudenter ytterligere til deres profesjonelle rolle i skolen, med fokus på undervisning i engelsk grammatikk og uttale i lys av teori om språklæring. Viktige parter i arbeidet er Universitetsskoleprosjektet ved UiT, faglærere ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk ved UiT og studenter i mastergradsprogram i lærerutdanning. Datagrunnlaget i prosjektet er hentet fra spørreundersøkelser blant deltakende masterstudenter, og funnene tyder på at «praksisopplegg» som strategi kan være positive bidrag i studentenes forberedelse til å undervise i engelsk språk. Sitér: Holmbukt, T. og Son, M. (2017). Praksisnær lærerutdanning – et eksempel fra engelskfaget. Tidsskriftet FoU i Praksis, 11(2), 75–93. English abstract English title: Improving theory and practice integration in teacher education: An example from the subject of English This article discusses a strategy to improve the connection between theory and practice within teacher education English courses at UiT the arctic university of Norway. It discusses how integrated ‘praksisopplegg’ may help student teachers prepare for their teaching profession, in particular for developing pedagogical competence in teaching grammar and pronunciation. Important partners in this project are the University project at UiT, teachers at the Department of Education, UiT, and student teachers in the Master of Education programme. The data material is collected via questionnaires distributed to participating students, and the findings suggest that the strategy ‘praksisopplegg’ can give positive outcomes in helping student teachers improve their pedagogical skills in teaching English (in particular, grammar and pronunciation) in ... |
format |
Article in Journal/Newspaper |
author |
Tove Holmbukt Minjeong Son |
author_facet |
Tove Holmbukt Minjeong Son |
author_sort |
Tove Holmbukt |
title |
Praksisnær lærerutdanning – et eksempel fra engelskfaget |
title_short |
Praksisnær lærerutdanning – et eksempel fra engelskfaget |
title_full |
Praksisnær lærerutdanning – et eksempel fra engelskfaget |
title_fullStr |
Praksisnær lærerutdanning – et eksempel fra engelskfaget |
title_full_unstemmed |
Praksisnær lærerutdanning – et eksempel fra engelskfaget |
title_sort |
praksisnær lærerutdanning – et eksempel fra engelskfaget |
publisher |
Cappelen Damm Akademisk NOASP |
publishDate |
2017 |
url |
https://doi.org/10.23865/fou.v11.1775 https://doaj.org/article/1c91a08bbce04933938d497a86966c92 |
genre |
Arktis* Arctic University of Norway |
genre_facet |
Arktis* Arctic University of Norway |
op_source |
Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis, Vol 11, Iss 2 (2017) |
op_relation |
https://utdanningogpraksis.no/index.php/up/article/view/1775 https://doaj.org/toc/2535-7697 doi:10.23865/fou.v11.1775 2535-7697 https://doaj.org/article/1c91a08bbce04933938d497a86966c92 |
op_doi |
https://doi.org/10.23865/fou.v11.1775 |
container_title |
Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis |
container_volume |
11 |
container_issue |
2 |
container_start_page |
75 |
op_container_end_page |
93 |
_version_ |
1810431286987194368 |