Praksisnær lærerutdanning – et eksempel fra engelskfaget

Merk: Denne artikkelen ble publisert i tidsskriftet FOU i praksis. Tidsskriftet skiftet navn til Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis i september 2019. Hovedtemaet i artikkelen er hvordan en praksisnær lærerutdanning i engelsk ved UiT Norges arktiske universitet kan videreutvikles. Vi diskute...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis
Main Authors: Tove Holmbukt, Minjeong Son
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:English
Norwegian Bokmål
Published: Cappelen Damm Akademisk NOASP 2017
Subjects:
Online Access:https://doi.org/10.23865/fou.v11.1775
https://doaj.org/article/1c91a08bbce04933938d497a86966c92
Description
Summary:Merk: Denne artikkelen ble publisert i tidsskriftet FOU i praksis. Tidsskriftet skiftet navn til Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis i september 2019. Hovedtemaet i artikkelen er hvordan en praksisnær lærerutdanning i engelsk ved UiT Norges arktiske universitet kan videreutvikles. Vi diskuterer hvordan integrerte «praksisopplegg» kan forberede lærerstudenter ytterligere til deres profesjonelle rolle i skolen, med fokus på undervisning i engelsk grammatikk og uttale i lys av teori om språklæring. Viktige parter i arbeidet er Universitetsskoleprosjektet ved UiT, faglærere ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk ved UiT og studenter i mastergradsprogram i lærerutdanning. Datagrunnlaget i prosjektet er hentet fra spørreundersøkelser blant deltakende masterstudenter, og funnene tyder på at «praksisopplegg» som strategi kan være positive bidrag i studentenes forberedelse til å undervise i engelsk språk. Sitér: Holmbukt, T. og Son, M. (2017). Praksisnær lærerutdanning – et eksempel fra engelskfaget. Tidsskriftet FoU i Praksis, 11(2), 75–93. English abstract English title: Improving theory and practice integration in teacher education: An example from the subject of English This article discusses a strategy to improve the connection between theory and practice within teacher education English courses at UiT the arctic university of Norway. It discusses how integrated ‘praksisopplegg’ may help student teachers prepare for their teaching profession, in particular for developing pedagogical competence in teaching grammar and pronunciation. Important partners in this project are the University project at UiT, teachers at the Department of Education, UiT, and student teachers in the Master of Education programme. The data material is collected via questionnaires distributed to participating students, and the findings suggest that the strategy ‘praksisopplegg’ can give positive outcomes in helping student teachers improve their pedagogical skills in teaching English (in particular, grammar and pronunciation) in ...