Marginale røster i musikkrommet: Mulighetenes musikk

Artikkelen handler om hvordan tilpasset musikkteknologi kan skape nye muligheter for estetiske uttrykk for elever med funksjonsnedsettelser. Målet er at elevene skal kunne oppleve en aktiv deltakelse i egen musikkopplæring. Den baserer seg på funnene fra forskningsprosjektet «Mulighetenes musikk» so...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Nordic Journal of Art and Research
Main Author: Einar Berg-Olsen
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:English
Norwegian Bokmål
Swedish
Published: Oslo and Akershus University College of Applied Sciences 2015
Subjects:
Online Access:https://doi.org/10.7577/if.v4i2.1543
https://doaj.org/article/1b5db40178b54d20ab52d586ee404996
id ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:1b5db40178b54d20ab52d586ee404996
record_format openpolar
spelling ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:1b5db40178b54d20ab52d586ee404996 2023-05-15T18:34:26+02:00 Marginale røster i musikkrommet: Mulighetenes musikk Einar Berg-Olsen 2015-12-01T00:00:00Z https://doi.org/10.7577/if.v4i2.1543 https://doaj.org/article/1b5db40178b54d20ab52d586ee404996 EN NB SV eng nob swe Oslo and Akershus University College of Applied Sciences https://journals.hioa.no/index.php/information/article/view/1543 https://doaj.org/toc/1893-2479 doi:10.7577/if.v4i2.1543 1893-2479 https://doaj.org/article/1b5db40178b54d20ab52d586ee404996 InFormation: Nordic Journal of Art and Research, Vol 4, Iss 2 (2015) Arts in general NX1-820 article 2015 ftdoajarticles https://doi.org/10.7577/if.v4i2.1543 2022-12-31T14:09:52Z Artikkelen handler om hvordan tilpasset musikkteknologi kan skape nye muligheter for estetiske uttrykk for elever med funksjonsnedsettelser. Målet er at elevene skal kunne oppleve en aktiv deltakelse i egen musikkopplæring. Den baserer seg på funnene fra forskningsprosjektet «Mulighetenes musikk» som er gjennomført av musikkpedagoger ved SKUG-senteret i Tromsø. I artikkelen presenteres aktuell og relevant forskning på tilpasset musikkteknologi for å vise hvilke muligheter for deltakelse i musikkundervisning som ligger i det å aktivt ta i bruk teknologiske nyvinninger i en kunstdidaktisk kontekst. Det presenteres funn fra deltakende observasjon og kvalitative forskningsintervjuer med unge voksne elever, samt lærere, programmerere, teknologer og musikkdidaktikere. Article in Journal/Newspaper Tromsø Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles Tromsø Nordic Journal of Art and Research 4 2
institution Open Polar
collection Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles
op_collection_id ftdoajarticles
language English
Norwegian Bokmål
Swedish
topic Arts in general
NX1-820
spellingShingle Arts in general
NX1-820
Einar Berg-Olsen
Marginale røster i musikkrommet: Mulighetenes musikk
topic_facet Arts in general
NX1-820
description Artikkelen handler om hvordan tilpasset musikkteknologi kan skape nye muligheter for estetiske uttrykk for elever med funksjonsnedsettelser. Målet er at elevene skal kunne oppleve en aktiv deltakelse i egen musikkopplæring. Den baserer seg på funnene fra forskningsprosjektet «Mulighetenes musikk» som er gjennomført av musikkpedagoger ved SKUG-senteret i Tromsø. I artikkelen presenteres aktuell og relevant forskning på tilpasset musikkteknologi for å vise hvilke muligheter for deltakelse i musikkundervisning som ligger i det å aktivt ta i bruk teknologiske nyvinninger i en kunstdidaktisk kontekst. Det presenteres funn fra deltakende observasjon og kvalitative forskningsintervjuer med unge voksne elever, samt lærere, programmerere, teknologer og musikkdidaktikere.
format Article in Journal/Newspaper
author Einar Berg-Olsen
author_facet Einar Berg-Olsen
author_sort Einar Berg-Olsen
title Marginale røster i musikkrommet: Mulighetenes musikk
title_short Marginale røster i musikkrommet: Mulighetenes musikk
title_full Marginale røster i musikkrommet: Mulighetenes musikk
title_fullStr Marginale røster i musikkrommet: Mulighetenes musikk
title_full_unstemmed Marginale røster i musikkrommet: Mulighetenes musikk
title_sort marginale røster i musikkrommet: mulighetenes musikk
publisher Oslo and Akershus University College of Applied Sciences
publishDate 2015
url https://doi.org/10.7577/if.v4i2.1543
https://doaj.org/article/1b5db40178b54d20ab52d586ee404996
geographic Tromsø
geographic_facet Tromsø
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
op_source InFormation: Nordic Journal of Art and Research, Vol 4, Iss 2 (2015)
op_relation https://journals.hioa.no/index.php/information/article/view/1543
https://doaj.org/toc/1893-2479
doi:10.7577/if.v4i2.1543
1893-2479
https://doaj.org/article/1b5db40178b54d20ab52d586ee404996
op_doi https://doi.org/10.7577/if.v4i2.1543
container_title Nordic Journal of Art and Research
container_volume 4
container_issue 2
_version_ 1766219177527345152