Marginale røster i musikkrommet: Mulighetenes musikk

Artikkelen handler om hvordan tilpasset musikkteknologi kan skape nye muligheter for estetiske uttrykk for elever med funksjonsnedsettelser. Målet er at elevene skal kunne oppleve en aktiv deltakelse i egen musikkopplæring. Den baserer seg på funnene fra forskningsprosjektet «Mulighetenes musikk» so...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Nordic Journal of Art and Research
Main Author: Einar Berg-Olsen
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:English
Norwegian Bokmål
Swedish
Published: Oslo and Akershus University College of Applied Sciences 2015
Subjects:
Online Access:https://doi.org/10.7577/if.v4i2.1543
https://doaj.org/article/1b5db40178b54d20ab52d586ee404996
Description
Summary:Artikkelen handler om hvordan tilpasset musikkteknologi kan skape nye muligheter for estetiske uttrykk for elever med funksjonsnedsettelser. Målet er at elevene skal kunne oppleve en aktiv deltakelse i egen musikkopplæring. Den baserer seg på funnene fra forskningsprosjektet «Mulighetenes musikk» som er gjennomført av musikkpedagoger ved SKUG-senteret i Tromsø. I artikkelen presenteres aktuell og relevant forskning på tilpasset musikkteknologi for å vise hvilke muligheter for deltakelse i musikkundervisning som ligger i det å aktivt ta i bruk teknologiske nyvinninger i en kunstdidaktisk kontekst. Det presenteres funn fra deltakende observasjon og kvalitative forskningsintervjuer med unge voksne elever, samt lærere, programmerere, teknologer og musikkdidaktikere.