Marginale røster i musikkrommet: Mulighetenes musikk
Artikkelen handler om hvordan tilpasset musikkteknologi kan skape nye muligheter for estetiske uttrykk for elever med funksjonsnedsettelser. Målet er at elevene skal kunne oppleve en aktiv deltakelse i egen musikkopplæring. Den baserer seg på funnene fra forskningsprosjektet «Mulighetenes musikk» so...
Published in: | Nordic Journal of Art and Research |
---|---|
Main Author: | |
Format: | Article in Journal/Newspaper |
Language: | English Norwegian Bokmål Swedish |
Published: |
Oslo and Akershus University College of Applied Sciences
2015
|
Subjects: | |
Online Access: | https://doi.org/10.7577/if.v4i2.1543 https://doaj.org/article/1b5db40178b54d20ab52d586ee404996 |
Summary: | Artikkelen handler om hvordan tilpasset musikkteknologi kan skape nye muligheter for estetiske uttrykk for elever med funksjonsnedsettelser. Målet er at elevene skal kunne oppleve en aktiv deltakelse i egen musikkopplæring. Den baserer seg på funnene fra forskningsprosjektet «Mulighetenes musikk» som er gjennomført av musikkpedagoger ved SKUG-senteret i Tromsø. I artikkelen presenteres aktuell og relevant forskning på tilpasset musikkteknologi for å vise hvilke muligheter for deltakelse i musikkundervisning som ligger i det å aktivt ta i bruk teknologiske nyvinninger i en kunstdidaktisk kontekst. Det presenteres funn fra deltakende observasjon og kvalitative forskningsintervjuer med unge voksne elever, samt lærere, programmerere, teknologer og musikkdidaktikere. |
---|