Samisk kultur i barnehagen

I rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver står det i et eget avsnitt om samiske barns rettigheter knyttet til samiske barnehager, men gjelder også for samiske barn som går i barnehager utenfor samiske distrikt. I tillegg står det også beskrevet i rammeplanen at alle barn generelt skal vite at...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Romundstad, Sigrid Feragen
Format: Bachelor Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Dronning Mauds Minne Høgskole for Barnehagelærerutdanning 2022
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/3025073
Description
Summary:I rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver står det i et eget avsnitt om samiske barns rettigheter knyttet til samiske barnehager, men gjelder også for samiske barn som går i barnehager utenfor samiske distrikt. I tillegg står det også beskrevet i rammeplanen at alle barn generelt skal vite at samer er Norges urbefolkning, samt at de skal få kjennskap til samisk kultur. (Utdanningsdirektoratet, 2017, s. 57). Barnehagen er en samfunnsinstitusjon, og har dermed et ansvar når det kommer til å formidle og styrke både samisk kultur og språk. I følge Sand står det presisert i rammeplanen at samiske barn skal få muligheten til å bevare språket og kulturen sin, samtidig som at barn i norske barnehager også skal få muligheten til å bli kjent med det samiske mangfoldet. (Sand, 2020, s. 39-40). I denne studien ønsker jeg å gå nærmere inn på hvordan barnehagene kan arbeide med samisk som tema og hvordan man kan synliggjøre samisk kultur. publishedVersion