Hvordan kan et nærmiljø være en ressurs til å støtte minorittsspråklige barn sin literacy?

Nærmiljøet til ethvert barn er sosialiseringsarenaen der barnet vokser opp og etter hvert skal utvikle tilhørighet til. Videre er nærmiljøet stedet der barnet vil gjøre sine første erfaringer som deltaker i lokal- og storsamfunnet (Udir, 2017, s. 56). Flere minoritetsspråklige barn har foreldre som...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rudolph, Sebastian
Format: Bachelor Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Dronning Mauds Minne Høgskole for Barnehagelærerutdanning 2021
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/2781384
id ftdmmhs:oai:open.dmmh.no:11250/2781384
record_format openpolar
spelling ftdmmhs:oai:open.dmmh.no:11250/2781384 2023-05-15T17:24:07+02:00 Hvordan kan et nærmiljø være en ressurs til å støtte minorittsspråklige barn sin literacy? Rudolph, Sebastian 2021 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/2781384 nob nob Dronning Mauds Minne Høgskole for Barnehagelærerutdanning https://hdl.handle.net/11250/2781384 Navngivelse 4.0 Internasjonal http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no Sebastian Rudolph CC-BY Bachelor thesis 2021 ftdmmhs 2021-10-19T09:17:08Z Nærmiljøet til ethvert barn er sosialiseringsarenaen der barnet vokser opp og etter hvert skal utvikle tilhørighet til. Videre er nærmiljøet stedet der barnet vil gjøre sine første erfaringer som deltaker i lokal- og storsamfunnet (Udir, 2017, s. 56). Flere minoritetsspråklige barn har foreldre som har flyttet til Norge i voksen alder. Foreldrene har dermed ikke langvarige røtter i lokalsamfunnet. Med en slik bakgrunn får barnehagen tildelt en enda viktigere mandat som en sosial læringsarena og møteplass. Den valgte problemstillingen for denne fagtekst sikter å belyse hvordan et valgt, men ikke nærmere presisert nærmiljø i en kommune i Nord-Norge kan brukes som en ressurs i utvikling av literacy av minoritetsspråklige barn i barnehagealderen. Med alle disse faktorene som ligger til grunn lyder problemstillingen til denne avhandling slik: «Hvordan kan et nærmiljø være en ressurs til å støtte minoritetsspråklige barn sin literacy?» publishedVersion Bachelor Thesis Nord-Norge Queen Maud University College of Early Childhood Education (QMUC)
institution Open Polar
collection Queen Maud University College of Early Childhood Education (QMUC)
op_collection_id ftdmmhs
language Norwegian Bokmål
description Nærmiljøet til ethvert barn er sosialiseringsarenaen der barnet vokser opp og etter hvert skal utvikle tilhørighet til. Videre er nærmiljøet stedet der barnet vil gjøre sine første erfaringer som deltaker i lokal- og storsamfunnet (Udir, 2017, s. 56). Flere minoritetsspråklige barn har foreldre som har flyttet til Norge i voksen alder. Foreldrene har dermed ikke langvarige røtter i lokalsamfunnet. Med en slik bakgrunn får barnehagen tildelt en enda viktigere mandat som en sosial læringsarena og møteplass. Den valgte problemstillingen for denne fagtekst sikter å belyse hvordan et valgt, men ikke nærmere presisert nærmiljø i en kommune i Nord-Norge kan brukes som en ressurs i utvikling av literacy av minoritetsspråklige barn i barnehagealderen. Med alle disse faktorene som ligger til grunn lyder problemstillingen til denne avhandling slik: «Hvordan kan et nærmiljø være en ressurs til å støtte minoritetsspråklige barn sin literacy?» publishedVersion
format Bachelor Thesis
author Rudolph, Sebastian
spellingShingle Rudolph, Sebastian
Hvordan kan et nærmiljø være en ressurs til å støtte minorittsspråklige barn sin literacy?
author_facet Rudolph, Sebastian
author_sort Rudolph, Sebastian
title Hvordan kan et nærmiljø være en ressurs til å støtte minorittsspråklige barn sin literacy?
title_short Hvordan kan et nærmiljø være en ressurs til å støtte minorittsspråklige barn sin literacy?
title_full Hvordan kan et nærmiljø være en ressurs til å støtte minorittsspråklige barn sin literacy?
title_fullStr Hvordan kan et nærmiljø være en ressurs til å støtte minorittsspråklige barn sin literacy?
title_full_unstemmed Hvordan kan et nærmiljø være en ressurs til å støtte minorittsspråklige barn sin literacy?
title_sort hvordan kan et nærmiljø være en ressurs til å støtte minorittsspråklige barn sin literacy?
publisher Dronning Mauds Minne Høgskole for Barnehagelærerutdanning
publishDate 2021
url https://hdl.handle.net/11250/2781384
genre Nord-Norge
genre_facet Nord-Norge
op_relation https://hdl.handle.net/11250/2781384
op_rights Navngivelse 4.0 Internasjonal
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no
Sebastian Rudolph
op_rightsnorm CC-BY
_version_ 1766114991415492608