Hvordan kan et nærmiljø være en ressurs til å støtte minorittsspråklige barn sin literacy?
Nærmiljøet til ethvert barn er sosialiseringsarenaen der barnet vokser opp og etter hvert skal utvikle tilhørighet til. Videre er nærmiljøet stedet der barnet vil gjøre sine første erfaringer som deltaker i lokal- og storsamfunnet (Udir, 2017, s. 56). Flere minoritetsspråklige barn har foreldre som...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Bachelor Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
Dronning Mauds Minne Høgskole for Barnehagelærerutdanning
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/11250/2781384 |
id |
ftdmmhs:oai:open.dmmh.no:11250/2781384 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftdmmhs:oai:open.dmmh.no:11250/2781384 2023-05-15T17:24:07+02:00 Hvordan kan et nærmiljø være en ressurs til å støtte minorittsspråklige barn sin literacy? Rudolph, Sebastian 2021 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/2781384 nob nob Dronning Mauds Minne Høgskole for Barnehagelærerutdanning https://hdl.handle.net/11250/2781384 Navngivelse 4.0 Internasjonal http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no Sebastian Rudolph CC-BY Bachelor thesis 2021 ftdmmhs 2021-10-19T09:17:08Z Nærmiljøet til ethvert barn er sosialiseringsarenaen der barnet vokser opp og etter hvert skal utvikle tilhørighet til. Videre er nærmiljøet stedet der barnet vil gjøre sine første erfaringer som deltaker i lokal- og storsamfunnet (Udir, 2017, s. 56). Flere minoritetsspråklige barn har foreldre som har flyttet til Norge i voksen alder. Foreldrene har dermed ikke langvarige røtter i lokalsamfunnet. Med en slik bakgrunn får barnehagen tildelt en enda viktigere mandat som en sosial læringsarena og møteplass. Den valgte problemstillingen for denne fagtekst sikter å belyse hvordan et valgt, men ikke nærmere presisert nærmiljø i en kommune i Nord-Norge kan brukes som en ressurs i utvikling av literacy av minoritetsspråklige barn i barnehagealderen. Med alle disse faktorene som ligger til grunn lyder problemstillingen til denne avhandling slik: «Hvordan kan et nærmiljø være en ressurs til å støtte minoritetsspråklige barn sin literacy?» publishedVersion Bachelor Thesis Nord-Norge Queen Maud University College of Early Childhood Education (QMUC) |
institution |
Open Polar |
collection |
Queen Maud University College of Early Childhood Education (QMUC) |
op_collection_id |
ftdmmhs |
language |
Norwegian Bokmål |
description |
Nærmiljøet til ethvert barn er sosialiseringsarenaen der barnet vokser opp og etter hvert skal utvikle tilhørighet til. Videre er nærmiljøet stedet der barnet vil gjøre sine første erfaringer som deltaker i lokal- og storsamfunnet (Udir, 2017, s. 56). Flere minoritetsspråklige barn har foreldre som har flyttet til Norge i voksen alder. Foreldrene har dermed ikke langvarige røtter i lokalsamfunnet. Med en slik bakgrunn får barnehagen tildelt en enda viktigere mandat som en sosial læringsarena og møteplass. Den valgte problemstillingen for denne fagtekst sikter å belyse hvordan et valgt, men ikke nærmere presisert nærmiljø i en kommune i Nord-Norge kan brukes som en ressurs i utvikling av literacy av minoritetsspråklige barn i barnehagealderen. Med alle disse faktorene som ligger til grunn lyder problemstillingen til denne avhandling slik: «Hvordan kan et nærmiljø være en ressurs til å støtte minoritetsspråklige barn sin literacy?» publishedVersion |
format |
Bachelor Thesis |
author |
Rudolph, Sebastian |
spellingShingle |
Rudolph, Sebastian Hvordan kan et nærmiljø være en ressurs til å støtte minorittsspråklige barn sin literacy? |
author_facet |
Rudolph, Sebastian |
author_sort |
Rudolph, Sebastian |
title |
Hvordan kan et nærmiljø være en ressurs til å støtte minorittsspråklige barn sin literacy? |
title_short |
Hvordan kan et nærmiljø være en ressurs til å støtte minorittsspråklige barn sin literacy? |
title_full |
Hvordan kan et nærmiljø være en ressurs til å støtte minorittsspråklige barn sin literacy? |
title_fullStr |
Hvordan kan et nærmiljø være en ressurs til å støtte minorittsspråklige barn sin literacy? |
title_full_unstemmed |
Hvordan kan et nærmiljø være en ressurs til å støtte minorittsspråklige barn sin literacy? |
title_sort |
hvordan kan et nærmiljø være en ressurs til å støtte minorittsspråklige barn sin literacy? |
publisher |
Dronning Mauds Minne Høgskole for Barnehagelærerutdanning |
publishDate |
2021 |
url |
https://hdl.handle.net/11250/2781384 |
genre |
Nord-Norge |
genre_facet |
Nord-Norge |
op_relation |
https://hdl.handle.net/11250/2781384 |
op_rights |
Navngivelse 4.0 Internasjonal http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no Sebastian Rudolph |
op_rightsnorm |
CC-BY |
_version_ |
1766114991415492608 |