Hvordan kan et nærmiljø være en ressurs til å støtte minorittsspråklige barn sin literacy?

Nærmiljøet til ethvert barn er sosialiseringsarenaen der barnet vokser opp og etter hvert skal utvikle tilhørighet til. Videre er nærmiljøet stedet der barnet vil gjøre sine første erfaringer som deltaker i lokal- og storsamfunnet (Udir, 2017, s. 56). Flere minoritetsspråklige barn har foreldre som...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rudolph, Sebastian
Format: Bachelor Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Dronning Mauds Minne Høgskole for Barnehagelærerutdanning 2021
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/2781384
Description
Summary:Nærmiljøet til ethvert barn er sosialiseringsarenaen der barnet vokser opp og etter hvert skal utvikle tilhørighet til. Videre er nærmiljøet stedet der barnet vil gjøre sine første erfaringer som deltaker i lokal- og storsamfunnet (Udir, 2017, s. 56). Flere minoritetsspråklige barn har foreldre som har flyttet til Norge i voksen alder. Foreldrene har dermed ikke langvarige røtter i lokalsamfunnet. Med en slik bakgrunn får barnehagen tildelt en enda viktigere mandat som en sosial læringsarena og møteplass. Den valgte problemstillingen for denne fagtekst sikter å belyse hvordan et valgt, men ikke nærmere presisert nærmiljø i en kommune i Nord-Norge kan brukes som en ressurs i utvikling av literacy av minoritetsspråklige barn i barnehagealderen. Med alle disse faktorene som ligger til grunn lyder problemstillingen til denne avhandling slik: «Hvordan kan et nærmiljø være en ressurs til å støtte minoritetsspråklige barn sin literacy?» publishedVersion