Trivsel i Tromsø

Trivsel i Tromsø (Well-Being in Tromsø). Elevrelasjoners betydning for trivsel og livskvalitet. Hvilken betydning har de digitale relasjoner? Et felles forskningsprosjekt mellom Universitetet i Tromsø og skoler i Tromsø kommune 2012-2018. Hensikten med dette prosjektet er å knytte forskeren, lærerst...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Egeberg, Gunstein, Thorvaldsen, Steinar, Rønning, John
Language:English
Published: DataverseNO 2019
Subjects:
Online Access:https://doi.org/10.18710/RBBHO6
Description
Summary:Trivsel i Tromsø (Well-Being in Tromsø). Elevrelasjoners betydning for trivsel og livskvalitet. Hvilken betydning har de digitale relasjoner? Et felles forskningsprosjekt mellom Universitetet i Tromsø og skoler i Tromsø kommune 2012-2018. Hensikten med dette prosjektet er å knytte forskeren, lærerstudenten og skolen sammen, og slik bidra til at forskningsbasert kunnskap utvikles og tas i aktiv bruk. Mer spesifikk kunnskap om hvordan ulike trivselsfaktorer faktisk spiller inn hos elevene vil, ved siden av å være av interesse i seg selv, være av grunnleggende betydning for tiltak og forandringer. Prosjektet fokuserer generelt på elevenes sosiale relasjoner i barne- og ungdomsskolen. Mer spesifikt undersøker studien mønstre i sosial atferd mellom elevene, inklusive mobbing og digital mobbing. De digitale relasjoner er nye fenomener som vi foreløpig ikke vet så mye om. Både elever i 4.-10. klasse, deres foreldre og deres lærere deltok i prosjektet. Pilotfasen av prosjektet ble først gjennomført ved en av skole i Tromsø, og hovedprosjektet startet i 2013 med 6 skoler. Det ble fra høsten 2015 utvidet til 7 skoler (Bjerkaker, Sommerlyst, Slettelva, Storelva, Workinnmarka, Gyllenborg og Fagereng), og er tilknyttet universitetsskoleprosjektet i Tromsø. Institutt for lærerutdanning og pedagogikk (ILP) ved Universitetet i Tromsø er ansvarlig for studien. Den er godkjent av REK-Nord. Prosjektet samarbeider med Senter for Fremragende Lærerutdanning (ProTed). Innsamling av data fra skolene ble avsluttet våren 2018, men analysen av datamaterialet vil fortsette noen år framover. De tre spørreskjema som benyttes i studien er: Kindl, Mitt liv i skolen+ og SDQ.