Tunnelprosjekter mer lønnsomme enn antatt?

De samfunnsøkonomiske gevinstene ved å erstatte veistrekninger med vanskelige kjøreforhold med tunneler er større enn hva Statens vegvesen i en del tilfeller har lagt til grunn i standardiserte NK-analyser. Årsaken er blant annet tidsheft knyttet til at stengte- og glatte vinterveier ikke er tatt me...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hagen, Karl-Erik
Format: Text
Language:English
Published: Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University 2000
Subjects:
Online Access:https://dx.doi.org/10.5278/ojs.td.v7i1.4872
https://journals.aau.dk/index.php/td/article/view/4872
Description
Summary:De samfunnsøkonomiske gevinstene ved å erstatte veistrekninger med vanskelige kjøreforhold med tunneler er større enn hva Statens vegvesen i en del tilfeller har lagt til grunn i standardiserte NK-analyser. Årsaken er blant annet tidsheft knyttet til at stengte- og glatte vinterveier ikke er tatt med og at materielle skader ved ulykker er undervurderte. Problemomfanget er belyst med en supplerende NK-analyse av tunnelprosjektene gjennom Toven (ny RV78) og Korgfjellet (ny E6) i Nord Norge : Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, Vol. 7 No. 1 (2000): Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University