Arbeidspendlere først!
Formålet med denne artikkelen er å drøfte samfunnsøkonomiske og fordelingsmessige konsekvenser av å gi enkelte trafikantgrupper fortrinnsrett på transportmidler med periodevise kapasitetsproblemer og relativt lav frekvens. De prinsipielle drøftingene belyses empirisk med erfaringer fra et pågående f...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Text |
Language: | English |
Published: |
Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University
2006
|
Subjects: | |
Online Access: | https://dx.doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5236 https://130.225.53.24/index.php/td/article/view/5236 |
id |
ftdatacite:10.5278/ojs.td.v1i1.5236 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftdatacite:10.5278/ojs.td.v1i1.5236 2023-05-15T17:24:07+02:00 Arbeidspendlere først! Solvoll, Gisle Mathisen, Terje 2006 https://dx.doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5236 https://130.225.53.24/index.php/td/article/view/5236 en eng Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University Text Article article-journal ScholarlyArticle 2006 ftdatacite https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5236 2021-11-05T12:55:41Z Formålet med denne artikkelen er å drøfte samfunnsøkonomiske og fordelingsmessige konsekvenser av å gi enkelte trafikantgrupper fortrinnsrett på transportmidler med periodevise kapasitetsproblemer og relativt lav frekvens. De prinsipielle drøftingene belyses empirisk med erfaringer fra et pågående forsøk med forkjørsrett for fastboende arbeidspendlere på ferjesambandet til turist- og feriestedet Kjerringøy i Nord-Norge. Nytte- kostnadsanalysen viser at forkjørsretten på det aktuelle ferjesambandet er samfunns- økonomisk lønnsom med god margin. Netto nytte er svært høy, noe som delvis skyldes at investeringskostnadene er små, men også at nytten til vinnerne (pendlerne) er over tre ganger så store som ulempene til taperne (fritidsreisende). Forkjørsretten har gitt pendlerne en bedre og lettere hverdag og er et interessant distriktspolitisk virkemiddel. Tryggheten ved å alltid komme med ønsket ferjeavgang verdsettes høyt og det er stor enighet blant pendlerne om at forkjørsrett er bedre enn lavere ferjetakster. : Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, Årg. 1 Nr. 1 (2006): Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University Text Nord-Norge DataCite Metadata Store (German National Library of Science and Technology) Enighet ENVELOPE(29.393,29.393,69.701,69.701) Kjerringøy ENVELOPE(14.759,14.759,67.519,67.519) |
institution |
Open Polar |
collection |
DataCite Metadata Store (German National Library of Science and Technology) |
op_collection_id |
ftdatacite |
language |
English |
description |
Formålet med denne artikkelen er å drøfte samfunnsøkonomiske og fordelingsmessige konsekvenser av å gi enkelte trafikantgrupper fortrinnsrett på transportmidler med periodevise kapasitetsproblemer og relativt lav frekvens. De prinsipielle drøftingene belyses empirisk med erfaringer fra et pågående forsøk med forkjørsrett for fastboende arbeidspendlere på ferjesambandet til turist- og feriestedet Kjerringøy i Nord-Norge. Nytte- kostnadsanalysen viser at forkjørsretten på det aktuelle ferjesambandet er samfunns- økonomisk lønnsom med god margin. Netto nytte er svært høy, noe som delvis skyldes at investeringskostnadene er små, men også at nytten til vinnerne (pendlerne) er over tre ganger så store som ulempene til taperne (fritidsreisende). Forkjørsretten har gitt pendlerne en bedre og lettere hverdag og er et interessant distriktspolitisk virkemiddel. Tryggheten ved å alltid komme med ønsket ferjeavgang verdsettes høyt og det er stor enighet blant pendlerne om at forkjørsrett er bedre enn lavere ferjetakster. : Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, Årg. 1 Nr. 1 (2006): Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University |
format |
Text |
author |
Solvoll, Gisle Mathisen, Terje |
spellingShingle |
Solvoll, Gisle Mathisen, Terje Arbeidspendlere først! |
author_facet |
Solvoll, Gisle Mathisen, Terje |
author_sort |
Solvoll, Gisle |
title |
Arbeidspendlere først! |
title_short |
Arbeidspendlere først! |
title_full |
Arbeidspendlere først! |
title_fullStr |
Arbeidspendlere først! |
title_full_unstemmed |
Arbeidspendlere først! |
title_sort |
arbeidspendlere først! |
publisher |
Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University |
publishDate |
2006 |
url |
https://dx.doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5236 https://130.225.53.24/index.php/td/article/view/5236 |
long_lat |
ENVELOPE(29.393,29.393,69.701,69.701) ENVELOPE(14.759,14.759,67.519,67.519) |
geographic |
Enighet Kjerringøy |
geographic_facet |
Enighet Kjerringøy |
genre |
Nord-Norge |
genre_facet |
Nord-Norge |
op_doi |
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5236 |
_version_ |
1766114991856943104 |