Arbeidspendlere først!

Formålet med denne artikkelen er å drøfte samfunnsøkonomiske og fordelingsmessige konsekvenser av å gi enkelte trafikantgrupper fortrinnsrett på transportmidler med periodevise kapasitetsproblemer og relativt lav frekvens. De prinsipielle drøftingene belyses empirisk med erfaringer fra et pågående f...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Solvoll, Gisle, Mathisen, Terje
Format: Text
Language:English
Published: Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University 2006
Subjects:
Online Access:https://dx.doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5236
https://130.225.53.24/index.php/td/article/view/5236
id ftdatacite:10.5278/ojs.td.v1i1.5236
record_format openpolar
spelling ftdatacite:10.5278/ojs.td.v1i1.5236 2023-05-15T17:24:07+02:00 Arbeidspendlere først! Solvoll, Gisle Mathisen, Terje 2006 https://dx.doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5236 https://130.225.53.24/index.php/td/article/view/5236 en eng Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University Text Article article-journal ScholarlyArticle 2006 ftdatacite https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5236 2021-11-05T12:55:41Z Formålet med denne artikkelen er å drøfte samfunnsøkonomiske og fordelingsmessige konsekvenser av å gi enkelte trafikantgrupper fortrinnsrett på transportmidler med periodevise kapasitetsproblemer og relativt lav frekvens. De prinsipielle drøftingene belyses empirisk med erfaringer fra et pågående forsøk med forkjørsrett for fastboende arbeidspendlere på ferjesambandet til turist- og feriestedet Kjerringøy i Nord-Norge. Nytte- kostnadsanalysen viser at forkjørsretten på det aktuelle ferjesambandet er samfunns- økonomisk lønnsom med god margin. Netto nytte er svært høy, noe som delvis skyldes at investeringskostnadene er små, men også at nytten til vinnerne (pendlerne) er over tre ganger så store som ulempene til taperne (fritidsreisende). Forkjørsretten har gitt pendlerne en bedre og lettere hverdag og er et interessant distriktspolitisk virkemiddel. Tryggheten ved å alltid komme med ønsket ferjeavgang verdsettes høyt og det er stor enighet blant pendlerne om at forkjørsrett er bedre enn lavere ferjetakster. : Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, Årg. 1 Nr. 1 (2006): Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University Text Nord-Norge DataCite Metadata Store (German National Library of Science and Technology) Enighet ENVELOPE(29.393,29.393,69.701,69.701) Kjerringøy ENVELOPE(14.759,14.759,67.519,67.519)
institution Open Polar
collection DataCite Metadata Store (German National Library of Science and Technology)
op_collection_id ftdatacite
language English
description Formålet med denne artikkelen er å drøfte samfunnsøkonomiske og fordelingsmessige konsekvenser av å gi enkelte trafikantgrupper fortrinnsrett på transportmidler med periodevise kapasitetsproblemer og relativt lav frekvens. De prinsipielle drøftingene belyses empirisk med erfaringer fra et pågående forsøk med forkjørsrett for fastboende arbeidspendlere på ferjesambandet til turist- og feriestedet Kjerringøy i Nord-Norge. Nytte- kostnadsanalysen viser at forkjørsretten på det aktuelle ferjesambandet er samfunns- økonomisk lønnsom med god margin. Netto nytte er svært høy, noe som delvis skyldes at investeringskostnadene er små, men også at nytten til vinnerne (pendlerne) er over tre ganger så store som ulempene til taperne (fritidsreisende). Forkjørsretten har gitt pendlerne en bedre og lettere hverdag og er et interessant distriktspolitisk virkemiddel. Tryggheten ved å alltid komme med ønsket ferjeavgang verdsettes høyt og det er stor enighet blant pendlerne om at forkjørsrett er bedre enn lavere ferjetakster. : Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, Årg. 1 Nr. 1 (2006): Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University
format Text
author Solvoll, Gisle
Mathisen, Terje
spellingShingle Solvoll, Gisle
Mathisen, Terje
Arbeidspendlere først!
author_facet Solvoll, Gisle
Mathisen, Terje
author_sort Solvoll, Gisle
title Arbeidspendlere først!
title_short Arbeidspendlere først!
title_full Arbeidspendlere først!
title_fullStr Arbeidspendlere først!
title_full_unstemmed Arbeidspendlere først!
title_sort arbeidspendlere først!
publisher Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University
publishDate 2006
url https://dx.doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5236
https://130.225.53.24/index.php/td/article/view/5236
long_lat ENVELOPE(29.393,29.393,69.701,69.701)
ENVELOPE(14.759,14.759,67.519,67.519)
geographic Enighet
Kjerringøy
geographic_facet Enighet
Kjerringøy
genre Nord-Norge
genre_facet Nord-Norge
op_doi https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5236
_version_ 1766114991856943104