Arbeidspendlere først!

Formålet med denne artikkelen er å drøfte samfunnsøkonomiske og fordelingsmessige konsekvenser av å gi enkelte trafikantgrupper fortrinnsrett på transportmidler med periodevise kapasitetsproblemer og relativt lav frekvens. De prinsipielle drøftingene belyses empirisk med erfaringer fra et pågående f...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Solvoll, Gisle, Mathisen, Terje
Format: Text
Language:English
Published: Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University 2006
Subjects:
Online Access:https://dx.doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5236
https://130.225.53.24/index.php/td/article/view/5236
Description
Summary:Formålet med denne artikkelen er å drøfte samfunnsøkonomiske og fordelingsmessige konsekvenser av å gi enkelte trafikantgrupper fortrinnsrett på transportmidler med periodevise kapasitetsproblemer og relativt lav frekvens. De prinsipielle drøftingene belyses empirisk med erfaringer fra et pågående forsøk med forkjørsrett for fastboende arbeidspendlere på ferjesambandet til turist- og feriestedet Kjerringøy i Nord-Norge. Nytte- kostnadsanalysen viser at forkjørsretten på det aktuelle ferjesambandet er samfunns- økonomisk lønnsom med god margin. Netto nytte er svært høy, noe som delvis skyldes at investeringskostnadene er små, men også at nytten til vinnerne (pendlerne) er over tre ganger så store som ulempene til taperne (fritidsreisende). Forkjørsretten har gitt pendlerne en bedre og lettere hverdag og er et interessant distriktspolitisk virkemiddel. Tryggheten ved å alltid komme med ønsket ferjeavgang verdsettes høyt og det er stor enighet blant pendlerne om at forkjørsrett er bedre enn lavere ferjetakster. : Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, Årg. 1 Nr. 1 (2006): Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University