Risøyrenna

Åpning av Risøyrenna, mange båter pyntet med flagg seiler gjennom Risøysundet. Til høyre, D/S Hugin. : Risøyrenna er en utgravd del av Risøysundet, offisielt åpnet 25. juni 1922. Før mudringen som var fullført i 1922, var det mulig å ri over sundet, eller «Risøyvikkje» som det ble kalt, ved fjære sj...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Ukjent, NSB Trondheim V/Arne Røkke
Format: Still Image
Language:unknown
Published: Unknown 1922
Subjects:
Online Access:https://dx.doi.org/10.48781/ntnu.97238
https://ntnu.tind.io/record/97238
Description
Summary:Åpning av Risøyrenna, mange båter pyntet med flagg seiler gjennom Risøysundet. Til høyre, D/S Hugin. : Risøyrenna er en utgravd del av Risøysundet, offisielt åpnet 25. juni 1922. Før mudringen som var fullført i 1922, var det mulig å ri over sundet, eller «Risøyvikkje» som det ble kalt, ved fjære sjø. Mudringen var en betingelse for å få Hurtigruten til å seile gjennom Vesterålen. Risøyrenna gjør det mulig for større fartøy å passere mellom Andøya og Hinnøya. Arbeidet med den siste utbedringen startet i september 1997 og Risøyrenna ble på nytt offisielt åpnet i september 2001. Renna er en smal, kunstig passasje gjennom sandbankene nord om Risøyhamn som er 4,8 km lang, 7 meter dyp og med en bunnbredde på 100 meter og to kursendringer. Før utbedringen var dybden 6 meter mens bunnbredden var 50 meter.