Økt luftfartskonkurranse? En situasjonsanalyse 1 - 2 år etter dereguleringen av stamrutenettet i Norge

1. april 1994 ble det innført konkurranse på innenlandske stamflyruter i Norge. Kapasitetenhar økt med ca 50 % på 6 konkurranseruter, mens det på øvrige ruter kun har vært mindretilpasninger. De to aktørene, SAS og Braathens SAFE, har økt sitt tilbud på ruter der de varsvake eller var uten tilbud fr...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lian, Jon Inge
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:English
Published: Aalborg Universitetsforlag 1996
Subjects:
Online Access:https://journals.aau.dk/index.php/td/article/view/3947
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v3i1.3947
Description
Summary:1. april 1994 ble det innført konkurranse på innenlandske stamflyruter i Norge. Kapasitetenhar økt med ca 50 % på 6 konkurranseruter, mens det på øvrige ruter kun har vært mindretilpasninger. De to aktørene, SAS og Braathens SAFE, har økt sitt tilbud på ruter der de varsvake eller var uten tilbud fra før. Trafikkveksten ble sterk, men en viss overkapasitet kunne likevel spores på enkelte ruter.Kabinfaktoren gikk ned med 4 prosentpoeng for både SAS og Braathens SAFE. BraathensSAFE synes så langt å ha et par prosent av totalmarkedet fra SAS. Begge selskap hadde store overskudd i 1994 og 1995. Nominelle priser har gått opp med3-4 prosent pr år etter dereguleringen. Dette er i tråd med prisøkningene tidligere på 90-tallet. De siste 15 årene har tendensen gått klart i retning av større prisbevissthet og mer utstraktrabattering. Etter dereguleringen av innenlands luftfart 1. april 1994 synes tendensen til øktrabattering å ha flatet noe ut. En sterk konjunkturelt bestemt vekst i forretningsmarkedethar bidratt til dette. I perioden 1992-95 indikerer reisevaneundersøkelser at rabatteringenhar økt med 2 - 3 prosentpoeng. Det er særlig Nord-Norge som har nytt godt av denneutviklingen. I Sør-Norge har lite skjedd med rabatteringen til tross for en økning i tilbudtkapasitet. Det er forøvrig i fritidssegmentet at rabatteringen har økt mest. I dag er det kun to «fornuftige» aktører i det norske stamrutemarkedet. De bruker dennåværende situasjon til konsolidering og nedbetaling av gjeld. Det samme skjer forøvrigover hele Europa. Selv om utenlandske selskap vil slippe til på norsk innenlands trafikk fra1. april 1997, vil et reelt frislipp først finne sted når det blir ledige «slots» på attraktivetidspunkt når den nye hovedflyplassen åpnes på Gardermoen oktober 1998. I mellomtiden foregår konkurransen mellom selskapene på tilbudt kapasitet, avtaler medreisebyråer og større bedriftskunder og bonuskort. Snaut 2 av 3 reisende hadde høsten1995 ett eller flere bonuskort. De som har bonuskort mener at kortet er av betydning forvalg av ...