Hvordan få til et godt, desentralisert deltidsstudium?
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License. I denne artikkelen beskrives noen erfaringer og eksempler fra hva som har blitt lagt vekt på når målet er å tilby et godt, desentralisert deltidsstudium. Med erfaringer fra oppbygningen...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article in Journal/Newspaper |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
NTNU
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/11250/3100181 |
id |
ftvid:oai:vid.brage.unit.no:11250/3100181 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftvid:oai:vid.brage.unit.no:11250/3100181 2023-12-03T10:29:57+01:00 Hvordan få til et godt, desentralisert deltidsstudium? Gudevold, Eirin Karoline Gunnsdatter Hov, Jorunn 2023 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/3100181 nob nob NTNU Læring om læring. 2023, 10 (1), 1-17, https://www.ntnu.no/ojs/index.php/lol/article/view/5088 urn:issn:2535-4108 https://hdl.handle.net/11250/3100181 cristin:2189519 Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no Copyright (c) 2023 Eirin Gudevold, Jorunn Hov 1-17 10 Læring om læring 1 læring desentralisert deltidsstudium utviklingssamtaler studentprodusert video mikroblogging blogging teknologi interaksjon Journal article 2023 ftvid 2023-11-08T23:51:50Z This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License. I denne artikkelen beskrives noen erfaringer og eksempler fra hva som har blitt lagt vekt på når målet er å tilby et godt, desentralisert deltidsstudium. Med erfaringer fra oppbygningen av et nytt emne vil vi dele noen teorier og eksempler fra arbeidet med et emne på den nye desentraliserte deltids bachelorgraden i sykepleie som har blitt tilbudt av VID vitenskapelige høgskole i Sandnessjøen siden høsten 2021. Vi har valgt å avgrense oss til det første emnet studentene møter på dette studiet BASPDEL1010 – Grunnleggende sykepleie. Teknologien gir nye muligheter for å drive desentralisert utdanning og følge opp studenter som befinner seg andre steder enn på Campus. For eksempel kan ukentlige møter uten å måtte reise til Campus og digitale forelesinger tilknyttet et opplegg for omvendt undervisning, forelesninger som kan ses når som helst, gjøre utdanningen mer tilgengelig og fleksibel. Innlevering av digital praktisk prøve er et annet eksempel på hvordan teknologien kan skape endringer på studiet. Med utgangspunkt i sosiokulturell teori har vi lagt til rette for interaksjon og sosiale aktiviteter gjennom omvendt undervisning og studentaktiv læring. Et eksempel på studentaktivitet støttet av teknologi er bruken av blogging og mikroblogging for å lære om sykepleiens historie. Et annet eksempel er da studentene skulle lære om lover og forskrifter i sykepleie og valgte å lage video om temaet til de andre i klassen. I tillegg har vi hatt god erfaring med individuelle utviklingssamtaler. Blogging, mikroblogging, studentprodusert video og utviklingssamtaler er eksempler på aktiviteter som kan styrke et desentralisert studium. publishedVersion Article in Journal/Newspaper Sandnessjøen VID Specialized University: VID Open Sandnessjøen ENVELOPE(12.618,12.618,66.019,66.019) |
institution |
Open Polar |
collection |
VID Specialized University: VID Open |
op_collection_id |
ftvid |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
læring desentralisert deltidsstudium utviklingssamtaler studentprodusert video mikroblogging blogging teknologi interaksjon |
spellingShingle |
læring desentralisert deltidsstudium utviklingssamtaler studentprodusert video mikroblogging blogging teknologi interaksjon Gudevold, Eirin Karoline Gunnsdatter Hov, Jorunn Hvordan få til et godt, desentralisert deltidsstudium? |
topic_facet |
læring desentralisert deltidsstudium utviklingssamtaler studentprodusert video mikroblogging blogging teknologi interaksjon |
description |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License. I denne artikkelen beskrives noen erfaringer og eksempler fra hva som har blitt lagt vekt på når målet er å tilby et godt, desentralisert deltidsstudium. Med erfaringer fra oppbygningen av et nytt emne vil vi dele noen teorier og eksempler fra arbeidet med et emne på den nye desentraliserte deltids bachelorgraden i sykepleie som har blitt tilbudt av VID vitenskapelige høgskole i Sandnessjøen siden høsten 2021. Vi har valgt å avgrense oss til det første emnet studentene møter på dette studiet BASPDEL1010 – Grunnleggende sykepleie. Teknologien gir nye muligheter for å drive desentralisert utdanning og følge opp studenter som befinner seg andre steder enn på Campus. For eksempel kan ukentlige møter uten å måtte reise til Campus og digitale forelesinger tilknyttet et opplegg for omvendt undervisning, forelesninger som kan ses når som helst, gjøre utdanningen mer tilgengelig og fleksibel. Innlevering av digital praktisk prøve er et annet eksempel på hvordan teknologien kan skape endringer på studiet. Med utgangspunkt i sosiokulturell teori har vi lagt til rette for interaksjon og sosiale aktiviteter gjennom omvendt undervisning og studentaktiv læring. Et eksempel på studentaktivitet støttet av teknologi er bruken av blogging og mikroblogging for å lære om sykepleiens historie. Et annet eksempel er da studentene skulle lære om lover og forskrifter i sykepleie og valgte å lage video om temaet til de andre i klassen. I tillegg har vi hatt god erfaring med individuelle utviklingssamtaler. Blogging, mikroblogging, studentprodusert video og utviklingssamtaler er eksempler på aktiviteter som kan styrke et desentralisert studium. publishedVersion |
format |
Article in Journal/Newspaper |
author |
Gudevold, Eirin Karoline Gunnsdatter Hov, Jorunn |
author_facet |
Gudevold, Eirin Karoline Gunnsdatter Hov, Jorunn |
author_sort |
Gudevold, Eirin Karoline Gunnsdatter |
title |
Hvordan få til et godt, desentralisert deltidsstudium? |
title_short |
Hvordan få til et godt, desentralisert deltidsstudium? |
title_full |
Hvordan få til et godt, desentralisert deltidsstudium? |
title_fullStr |
Hvordan få til et godt, desentralisert deltidsstudium? |
title_full_unstemmed |
Hvordan få til et godt, desentralisert deltidsstudium? |
title_sort |
hvordan få til et godt, desentralisert deltidsstudium? |
publisher |
NTNU |
publishDate |
2023 |
url |
https://hdl.handle.net/11250/3100181 |
long_lat |
ENVELOPE(12.618,12.618,66.019,66.019) |
geographic |
Sandnessjøen |
geographic_facet |
Sandnessjøen |
genre |
Sandnessjøen |
genre_facet |
Sandnessjøen |
op_source |
1-17 10 Læring om læring 1 |
op_relation |
Læring om læring. 2023, 10 (1), 1-17, https://www.ntnu.no/ojs/index.php/lol/article/view/5088 urn:issn:2535-4108 https://hdl.handle.net/11250/3100181 cristin:2189519 |
op_rights |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no Copyright (c) 2023 Eirin Gudevold, Jorunn Hov |
_version_ |
1784255552674594816 |