Kombinerte stillingers betydning for sykepleiere som veileder studenter i praksisstudier

Bakgrunn: Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet, i samarbeid med Universitetssykehuset Nord-Norge etablerte i 2011 kombinerte stillinger innen sykepleie. Hovedmålet med etableringen var å imøtekomme endringer i helsetjenesten, styrke samarbeidet mellom sykepleierutdanningen og sykehuse...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Sykepleien Forskning
Main Authors: Grongstad, Marta, Olsen, Kari Birkelund, Hanssen, Tove Aminda
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Norwegian Bokmål
Published: Norsk sykepleierforbund 2020
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/2719769
https://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2020.82933
id ftvid:oai:vid.brage.unit.no:11250/2719769
record_format openpolar
spelling ftvid:oai:vid.brage.unit.no:11250/2719769 2023-05-15T15:25:02+02:00 Kombinerte stillingers betydning for sykepleiere som veileder studenter i praksisstudier Grongstad, Marta Olsen, Kari Birkelund Hanssen, Tove Aminda 2020 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/2719769 https://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2020.82933 nob nob Norsk sykepleierforbund Sykepleien Forskning. 2020, 15, urn:issn:1890-2936 https://hdl.handle.net/11250/2719769 https://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2020.82933 cristin:1858510 Open Access 1-17 15 Sykepleien Forskning kombinerte stillinger praksisveiledning veiledningskompetanse sykepleieveiledning Peer reviewed Journal article 2020 ftvid https://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2020.82933 2022-12-15T19:11:25Z Bakgrunn: Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet, i samarbeid med Universitetssykehuset Nord-Norge etablerte i 2011 kombinerte stillinger innen sykepleie. Hovedmålet med etableringen var å imøtekomme endringer i helsetjenesten, styrke samarbeidet mellom sykepleierutdanningen og sykehuset om studentenes kliniske praksisstudier og knytte ansatte i begge institusjonene tettere sammen for å fremme praksisnær undervisning og veiledning for studentene. Hensikt: Å få mer kunnskap om betydningen de kombinerte stillingene har for sykepleiere som veileder sykepleierstudenter i praksisstudier. Metode: Studien har et kvalitativt design, og data er samlet inn gjennom tre fokusgruppeintervjuer og et enkeltintervju. Informantene er sykepleiere som veileder studenter i sykehuset, som arbeider på avdelinger hvor det er ansatte i kombinerte stillinger, og som har kjennskap til de kombinerte stillingenes arbeidsoppgaver. Resultat: De kombinerte stillingenes betydning for sykepleiernes veiledning i praksis synliggjøres gjennom to hovedkategorier: sykepleiernes behov for veiledning på veiledning og hvordan de kombinerte stillingene fremmer en kultur for veiledning. De ansatte i de kombinerte stillingene støtter, motiverer og veileder sykepleiere gjennom planlagte veiledningsmøter der sykepleiernes behov for fagspesikk veiledningskompetanse blir ivaretatt. Ansatte i kombinerte stillinger er initiativtakere til å bruke og utvikle nye veiledningsmodeller og til å fremme og videreutvikle avdelingskulturen for kompetanseheving innen studentveiledning. Konklusjon: Studien viser at ordningen med kombinerte stillinger er en viktig ressurs for sykepleiere som veileder studenter i praksisstudier. En funskjonsbeskrivelse for ansatte i kombinerte stillinger bør utvikles i samarbeid mellom lederne på sykehuset og ved utdanningen for å sikre at stillingenes arbeidsoppgaver og ansvarsområde blir tydeliggjort. publishedVersion Article in Journal/Newspaper Arktis* Nord-Norge Tromsø Universitetet i Tromsø VID Specialized University: VID Open (Brage) Tromsø Sykepleien Forskning 82933 e 82933
institution Open Polar
collection VID Specialized University: VID Open (Brage)
op_collection_id ftvid
language Norwegian Bokmål
topic kombinerte stillinger
praksisveiledning
veiledningskompetanse
sykepleieveiledning
spellingShingle kombinerte stillinger
praksisveiledning
veiledningskompetanse
sykepleieveiledning
Grongstad, Marta
Olsen, Kari Birkelund
Hanssen, Tove Aminda
Kombinerte stillingers betydning for sykepleiere som veileder studenter i praksisstudier
topic_facet kombinerte stillinger
praksisveiledning
veiledningskompetanse
sykepleieveiledning
description Bakgrunn: Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet, i samarbeid med Universitetssykehuset Nord-Norge etablerte i 2011 kombinerte stillinger innen sykepleie. Hovedmålet med etableringen var å imøtekomme endringer i helsetjenesten, styrke samarbeidet mellom sykepleierutdanningen og sykehuset om studentenes kliniske praksisstudier og knytte ansatte i begge institusjonene tettere sammen for å fremme praksisnær undervisning og veiledning for studentene. Hensikt: Å få mer kunnskap om betydningen de kombinerte stillingene har for sykepleiere som veileder sykepleierstudenter i praksisstudier. Metode: Studien har et kvalitativt design, og data er samlet inn gjennom tre fokusgruppeintervjuer og et enkeltintervju. Informantene er sykepleiere som veileder studenter i sykehuset, som arbeider på avdelinger hvor det er ansatte i kombinerte stillinger, og som har kjennskap til de kombinerte stillingenes arbeidsoppgaver. Resultat: De kombinerte stillingenes betydning for sykepleiernes veiledning i praksis synliggjøres gjennom to hovedkategorier: sykepleiernes behov for veiledning på veiledning og hvordan de kombinerte stillingene fremmer en kultur for veiledning. De ansatte i de kombinerte stillingene støtter, motiverer og veileder sykepleiere gjennom planlagte veiledningsmøter der sykepleiernes behov for fagspesikk veiledningskompetanse blir ivaretatt. Ansatte i kombinerte stillinger er initiativtakere til å bruke og utvikle nye veiledningsmodeller og til å fremme og videreutvikle avdelingskulturen for kompetanseheving innen studentveiledning. Konklusjon: Studien viser at ordningen med kombinerte stillinger er en viktig ressurs for sykepleiere som veileder studenter i praksisstudier. En funskjonsbeskrivelse for ansatte i kombinerte stillinger bør utvikles i samarbeid mellom lederne på sykehuset og ved utdanningen for å sikre at stillingenes arbeidsoppgaver og ansvarsområde blir tydeliggjort. publishedVersion
format Article in Journal/Newspaper
author Grongstad, Marta
Olsen, Kari Birkelund
Hanssen, Tove Aminda
author_facet Grongstad, Marta
Olsen, Kari Birkelund
Hanssen, Tove Aminda
author_sort Grongstad, Marta
title Kombinerte stillingers betydning for sykepleiere som veileder studenter i praksisstudier
title_short Kombinerte stillingers betydning for sykepleiere som veileder studenter i praksisstudier
title_full Kombinerte stillingers betydning for sykepleiere som veileder studenter i praksisstudier
title_fullStr Kombinerte stillingers betydning for sykepleiere som veileder studenter i praksisstudier
title_full_unstemmed Kombinerte stillingers betydning for sykepleiere som veileder studenter i praksisstudier
title_sort kombinerte stillingers betydning for sykepleiere som veileder studenter i praksisstudier
publisher Norsk sykepleierforbund
publishDate 2020
url https://hdl.handle.net/11250/2719769
https://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2020.82933
geographic Tromsø
geographic_facet Tromsø
genre Arktis*
Nord-Norge
Tromsø
Universitetet i Tromsø
genre_facet Arktis*
Nord-Norge
Tromsø
Universitetet i Tromsø
op_source 1-17
15
Sykepleien Forskning
op_relation Sykepleien Forskning. 2020, 15,
urn:issn:1890-2936
https://hdl.handle.net/11250/2719769
https://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2020.82933
cristin:1858510
op_rights Open Access
op_doi https://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2020.82933
container_title Sykepleien Forskning
container_issue 82933
container_start_page e
op_container_end_page 82933
_version_ 1766355660762513408