Showrooming. -Kvalitativt studie av mindre, uavhengige butikker i klesbransjen.

Denne oppgaven har som hensikt å undersøke hvordan showrooming atferd hos kundene påvirker de mindre klesbutikkene som ikke er tilknyttet en kjede. Problemstillingen i denne oppgaven er: Hvordan vurderer mindre, uavhengige butikker i klesbransjen de utfordringene som knyttes til trenden showrooming...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hoel, Beathe
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2016
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/9817
_version_ 1829308216723374080
author Hoel, Beathe
author_facet Hoel, Beathe
author_sort Hoel, Beathe
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Denne oppgaven har som hensikt å undersøke hvordan showrooming atferd hos kundene påvirker de mindre klesbutikkene som ikke er tilknyttet en kjede. Problemstillingen i denne oppgaven er: Hvordan vurderer mindre, uavhengige butikker i klesbransjen de utfordringene som knyttes til trenden showrooming og hva gjør de for å motvirke eventuelle negative virkninger av slik forbrukeratferd? Studien har som formål å undersøke hyppigheten av showrooming atferd og om dette har noen negativer konsekvenser for butikkene. Det vil videre bli sett på hvordan butikkene vurderer eventuelle negative konsekvenser av showrooming, og hvordan de mener dette vil bli et økende problem i fremtiden. Til slutt vil studien se på hvilke tiltak butikkene mener kan redusere showrooming og om det er egenskaper ved butikkene som gjør at de er mer eller mindre utsatt for showrooming atferd. Studien baserer seg på en kvalitativ metode, hvor det er gjennomført intervjuer med fire butikksjefer på Finnsnes -byen i Midt-Troms. Alle butikkene er uavhengige butikker i klesbransjen. Funnene i denne undersøkelsen viser at det i liten grad er observert showrooming atferd og de fleste butikkene ser ikke for seg at dette kommer til å bli et økende problem fremover. Dette resultatet avviker fra både teori og tilgjengelig statistikk på området.
format Master Thesis
genre Finnsnes
Troms
genre_facet Finnsnes
Troms
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/9817
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/9817
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
openAccess
Copyright 2016 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0
publishDate 2016
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/9817 2025-04-13T14:18:43+00:00 Showrooming. -Kvalitativt studie av mindre, uavhengige butikker i klesbransjen. Hoel, Beathe 2016-05-31 https://hdl.handle.net/10037/9817 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/9817 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2016 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 Showrooming Multikanalstrategi Klesbransjen Uavhengige butikker VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 BED-3904 Master thesis Mastergradsoppgave 2016 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:55Z Denne oppgaven har som hensikt å undersøke hvordan showrooming atferd hos kundene påvirker de mindre klesbutikkene som ikke er tilknyttet en kjede. Problemstillingen i denne oppgaven er: Hvordan vurderer mindre, uavhengige butikker i klesbransjen de utfordringene som knyttes til trenden showrooming og hva gjør de for å motvirke eventuelle negative virkninger av slik forbrukeratferd? Studien har som formål å undersøke hyppigheten av showrooming atferd og om dette har noen negativer konsekvenser for butikkene. Det vil videre bli sett på hvordan butikkene vurderer eventuelle negative konsekvenser av showrooming, og hvordan de mener dette vil bli et økende problem i fremtiden. Til slutt vil studien se på hvilke tiltak butikkene mener kan redusere showrooming og om det er egenskaper ved butikkene som gjør at de er mer eller mindre utsatt for showrooming atferd. Studien baserer seg på en kvalitativ metode, hvor det er gjennomført intervjuer med fire butikksjefer på Finnsnes -byen i Midt-Troms. Alle butikkene er uavhengige butikker i klesbransjen. Funnene i denne undersøkelsen viser at det i liten grad er observert showrooming atferd og de fleste butikkene ser ikke for seg at dette kommer til å bli et økende problem fremover. Dette resultatet avviker fra både teori og tilgjengelig statistikk på området. Master Thesis Finnsnes Troms University of Tromsø: Munin Open Research Archive
spellingShingle Showrooming
Multikanalstrategi
Klesbransjen
Uavhengige butikker
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
BED-3904
Hoel, Beathe
Showrooming. -Kvalitativt studie av mindre, uavhengige butikker i klesbransjen.
title Showrooming. -Kvalitativt studie av mindre, uavhengige butikker i klesbransjen.
title_full Showrooming. -Kvalitativt studie av mindre, uavhengige butikker i klesbransjen.
title_fullStr Showrooming. -Kvalitativt studie av mindre, uavhengige butikker i klesbransjen.
title_full_unstemmed Showrooming. -Kvalitativt studie av mindre, uavhengige butikker i klesbransjen.
title_short Showrooming. -Kvalitativt studie av mindre, uavhengige butikker i klesbransjen.
title_sort showrooming. -kvalitativt studie av mindre, uavhengige butikker i klesbransjen.
topic Showrooming
Multikanalstrategi
Klesbransjen
Uavhengige butikker
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
BED-3904
topic_facet Showrooming
Multikanalstrategi
Klesbransjen
Uavhengige butikker
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
BED-3904
url https://hdl.handle.net/10037/9817