Showrooming. -Kvalitativt studie av mindre, uavhengige butikker i klesbransjen.

Denne oppgaven har som hensikt å undersøke hvordan showrooming atferd hos kundene påvirker de mindre klesbutikkene som ikke er tilknyttet en kjede. Problemstillingen i denne oppgaven er: Hvordan vurderer mindre, uavhengige butikker i klesbransjen de utfordringene som knyttes til trenden showrooming...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hoel, Beathe
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2016
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/9817
Description
Summary:Denne oppgaven har som hensikt å undersøke hvordan showrooming atferd hos kundene påvirker de mindre klesbutikkene som ikke er tilknyttet en kjede. Problemstillingen i denne oppgaven er: Hvordan vurderer mindre, uavhengige butikker i klesbransjen de utfordringene som knyttes til trenden showrooming og hva gjør de for å motvirke eventuelle negative virkninger av slik forbrukeratferd? Studien har som formål å undersøke hyppigheten av showrooming atferd og om dette har noen negativer konsekvenser for butikkene. Det vil videre bli sett på hvordan butikkene vurderer eventuelle negative konsekvenser av showrooming, og hvordan de mener dette vil bli et økende problem i fremtiden. Til slutt vil studien se på hvilke tiltak butikkene mener kan redusere showrooming og om det er egenskaper ved butikkene som gjør at de er mer eller mindre utsatt for showrooming atferd. Studien baserer seg på en kvalitativ metode, hvor det er gjennomført intervjuer med fire butikksjefer på Finnsnes -byen i Midt-Troms. Alle butikkene er uavhengige butikker i klesbransjen. Funnene i denne undersøkelsen viser at det i liten grad er observert showrooming atferd og de fleste butikkene ser ikke for seg at dette kommer til å bli et økende problem fremover. Dette resultatet avviker fra både teori og tilgjengelig statistikk på området.